Rundveehouderij

Achtergrond 134 x bekeken

Draag herkomst producten uit! – Samenvatting discussie

Er zitten voordelen aan ‘Kijk of het klopt’, het initiatief om meer herkomstgegevens van voedingswaren openbaar te maken. Dat vinden twee van de drie deelnemers aan de poll hierover op Boerderij.nl. Of het ook voordeel voor de boer oplevert, wordt echter nog wel betwijfeld.

Kijk of het klopt geeft consumenten via de barcode van producten toegang tot zoveel mogelijk feitelijke productinformatie: de samenstelling, bereiding, streek waar het vandaan komt, zelfs tot op het niveau van de boer. Voedselbedrijven leveren hun informatie aan deze openbare database. De informatie is nog in aanbouw, maar moet uiteindelijk toegankelijk en begrijpelijk zijn. Het systeem corrigeert zichzelf, want iedereen kan zich ermee bemoeien. Vergelijk het met de door 'iedereen' beheerde Wikipedia. De verwachting is dat zo prikkels ontstaan om 'de juiste dingen' te doen wat betreft verduurzaming, faire inkoop en waardige ketensamenwerkingen

Kansen voor verse of lokale producten

In de discussie over dit onderwerp werden de voordelen en goede voorbeelden van het aangeven van herkomst en identiteit gedeeld. Zeker voor verse of lokale producten zijn er kansen. Ook onderwerp van discussie was, of de herkomst voor consumenten moet zijn terug te vinden per land, per regio of tot op detailniveau (de boer). Merken, al dan niet met een speciaal kenmerk of streek (Greidemolke), werden toch gezien als meer voor de hand liggende en duidelijker vertolkers van een identiteit dan een streepjescode en database.

Bedreigingen

De vraag is: hoe ver ga je terug in de vertakte ketens van ‘ingrediënten-sourcing’ van bijvoorbeeld bier of brood? En zijn er ook risico’s? Want er zijn natuurlijk niet alleen positieve zaken terug te voeren naar de leverancier; een vrees voor juridische en/ of economische consequenties is niet ongegrond.

Consument wantrouwt anonieme producten

Het voelt voor discussieerders soms als een stap terug, zo’n systeem waarmee de productherkomst is te achterhalen. De huidige kwaliteitscontroles zijn toch op orde? Een goed product is een goed product. Melk is melk, een karbonade een karbonade en tarwe die aan de specificaties voldoet is even goed als andere die dat ook doet. "Het bijzondere is dat consumenten niet zo denken. Die beginnen het naamloze te wantrouwen." aldus Dick Veerman, een van de initiatiefnemers. De hoop is dat uiteindelijk de boer weer onderscheidend en zichtbaar is, zonder dat hij daarvoor zijn verwerking en vermarkting per se zelf ter hand hoeft te nemen. Voedselbedrijven - én boeren - hóeven niet mee te doen, het is allemaal vrijwillig. De keuze is: 'boeren op naam' of bulkboeren.

39 keer gestemd, 24 reacties. De volgende mensen deden mee aan de discussie: Han, Meshovsk; Robert, Gelderland; Maaike, Frankrijk; Koetje, Boe; Subren, Sunnyside USA; Piet Slingerland, Midden-Europa; Natuurboer, Friesland; Dick Veerman, Utrecht.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.