Rundveehouderij

Achtergrond 294 x bekeken

Regionale melk is geen excuus

Transparantie lijkt een tovermiddel voor een hogere melkprijs. Iedereen wil het, maar wel om heel verschillende redenen.

Melkveehouders kijken argwanend naar winkelprijzen die veel minder hard dalen dan de melkprijs. ‘Daar zit wat scheef ten koste van mijn melkprijs’, is een terechte veronderstelling. Boerenorganisaties pleiten daarom voor beter inzicht in de margeverdeling. Consumenten willen ook meer inzicht, maar vinden dat de consumentenprijs wel omlaag kan.

Supers vinden eigen marges niet te hoog

Supermarkten wijzen erop dat ze helemaal geen extreem hoge marges halen. Zij zijn zich van geen kwaad bewust. Ze kopen de zuivel immers niet rechtstreeks van de boer, maar bij zuivelbedrijven (deels coöperaties) of via de groothandel. Boeren die een hogere melkprijs willen, moeten bij hun eigen afnemers zijn, is dan ook het argument van retailkoepel Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Ook de Europese retailfederatie Eurocommerce hanteert dergelijke argumenten, zo bleek in Brussel bij een conferentie van de High Level Group (HLG). De HLG is in 2009 ingesteld om eind juni dit jaar aanbevelingen te doen voor een duurzamere zuivelmarkt in de EU. Meer transparantie wordt daarbij een van de kernpunten.

Zuivel is stuntartikel geworden

Een deel van het probleem zit bij de basiszuivel, zoals dagverse consumptiemelk, vla en yoghurt, maar ook de goedkopere kaas. Supers verkopen die voor een groot deel onder huismerk met anonieme leveranciers. Gemakkelijk uitwisselbaar en een groot aantal aanbieders. Niet alleen in Nederland, maar in vrijwel elk EU-land is dat de praktijk. Melk, boter en foliekaas behoren helaas tot de artikelen waarmee supermarkten zich willen profileren als lageprijzenkampioen. Discounters, met marktleider Aldi als prijszettter, bepalen in Duitsland de prijzen voor basiszuivel zelfs in belangrijke mate.

Belgische melk in Belgische supermarkt

Die trend kan doorbroken worden als partijen dat willen. In België maakte deze week Delhaize (een van de grootste supermarktketens) bekend dat ze melk gaat verkopen van de grootste Belgische coöperatie Milcobel. Het is op zich niet bijzonder, wel bijzonder zijn de verkoopargumenten: specifiek Belgische melk, hoge kwaliteit en een ‘betere opbrengst voor de boer’, volgens Delhaize.

Het benadrukken van het regionale karakter is een trend die overal opduikt in de promotie van consumptiemelk. FrieslandCampina doet het met haar merkmelk in Nederland, maar ook het Faire Milch-concept van de Duitse BDM is mede gebaseerd op regionaliteit en een betere prijs voor de melkveehouders.

Regionale melk is geen excuus

De Delhaize-Milcobel-deal is een afspraak tussen leverancier en supermarkt. De (UHT)-melk kost 85 cent per liter, 14 cent meer dan vergelijkbare melk van het huismerk. Van de meeropbrengst gaat een deel naar Milcobel en zo uiteindelijk naar de leden. Hoeveel wil geen van de partijen zeggen. Dat de transparantie dan al een stuk minder is, geeft niet, anders blijven er geen hoge marges meer over.

Van veel groter belang is dat de ‘Delhaize-melk van Milcobel met betere marge voor de boer’ geen excuus wordt om in het schap ernaast te blijven knallen met lage prijzen voor bijna dezelfde witte melk van een uitwisselbare leverancier. De ‘laagste prijs’-melk onder huismerk kost minder dan 50 cent per liter. Ook is consumptiemelk slechts een klein deel van de totale zuivelmarkt. Delhaize overweegt uitbreiding van het concept met andere leveranciers en producten. Dan wordt dit mogelijk meer dan een mooi begin en krijgt het wel een substantieel effect op de melkprijs.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.