Rundveehouderij

Achtergrond 284 x bekeken 18 reacties

Verpest Campina regio-kans? – Discussieer mee!

‘Het beste van Utrecht proef je in Campina’, het is een reclameslogan voor melk. Campina maakt die band met de regio echter niet waar. Niet zo erg, het is marketing, denken velen. Maar is dat zo?

Het is fijn te zien dat de coöperatie meeleest. November 2009 gaven lezers van Boerderij het in de discussie over coöperaties overduidelijk aan. 80 procent vond het een goed idee ‘de band met de boer en met de regio’ uit te dragen in consumentenmarketing.

Overal borden: het beste van Utrecht, Limburg, …

In maart 2010 is het zover: Nederland staat vol met borden ‘Het beste van Utrecht... het beste van Limburg... proef je in Campina’.

Campina-melk helemaal niet regionaal

De interesse was gewekt, op Twitter kwamen vragen. Heeft Campina regionale melk? Nee, de melk komt uit het hele land en die wordt gemengd en gehomogeniseerd. Op Foodlog.nl speculeerden lezers: is het een speelse verwijzing naar de vestiging van het hoofdkantoor? Nee. Hebben ze bij Campina dan misschien Utrechtse boerenlandschappen op een rij gezet, om te tonen wat Utrechtse boeren behalve (nationale, gehomogeniseerde) melk wél specifiek in Utrecht te bieden hebben? Nee. Een nieuwsgierige foodlog-lezer belde Campina. De reactie? “Ach, dat is marketing, u weet toch hoe dat gaat?”

Verkoopt Campina sprookjes?

Marketing? Sprookjes. In een tijd dat er bij consumenten oprechte belangstelling groeit voor de herkomst van voedsel, spiegelt Campina de consument iets voor wat niet klopt... Lees maar wat kritische consumenten vinden van merken die zo met de waarheid omgaan.

Ontbulken is nodig, geen kletsverhalen of ‘opleuken’

Wat moeten we hier van vinden? Je zou kunnen zeggen: het gaat niet over klein tegenover groot, maar over 'ontbulken'. En niet over kulverhalen of het ‘opleuken’ van producten. Het gaat over veranderingen in beleid waar we als boeren iets mee moeten. In dit licht lijkt de Campina-campagne te tonen dat het nog ‘erger’ is dan waarvoor de lezers van Boerderij al in november waarschuwden: ‘De schaal van coöperaties en de verzakelijkte of zelfs problematische band van die coöps met de boer zorgen dat dit (de regio benadrukken) niet geloofwaardig over kan komen.” Ze proberen het niet eens!
Tijd voor discussie, hierover. Wat vindt u hiervan? Doe mee aan de peiling, hieronder. En laat weten wat u antwoordde, en waarom.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    De campagne is volksverlakkerij!!!... Daarom is elke euro die daar aan besteed wordt, weggegooid geld!!!... Gewoon domme Marketing!!!... Het zou beter zijn als zij producten maken die zichzelf verkopen!!!... Duitsland en Frankrijk bij voorbeeld, hebben betere Melkveredelaars, die ook veel van marketing verstaan!!!... ROYAL FC heeft te veel tijd in haar poederproductie gestoken. En nu ? , wie het weet mag het zeggen!!!...

  • no-profile-image

    Han

    Deze campagne vind ik minder storend dan de >Grasboter en graskaas< campgne in maart als er nog geen koe buitenloopt. Dit geeft een beeld van reclame bureaucraten, die geen weet meer hebben van het product dat ze promoten of ze nemen hun doelgroep niet serieus. Beide is dom de huidige campagne in gegeven door de discussie van afgelopen winter en de groei van Willem & Drees zal bij de goede verstaander op de lachspieren werken en de rest van de doelgroep zal er in zijn onwetendheid in stinken. Zij gaan ervan uit dat er per provincie minimaal één fabriek staat die de regionale melk verwerkt. Hier is toch niets mis meer als het de omzet maar vooral de melkprijs af boerderij verhoogd. Dit laatste betwijfel ik echter, hier is meer voor nodig dan alleen en kreet en een mooi plaatje. Fair Milch (Eerlijke Melk) is meer dan wat Campani nu doet. Jammer dat de snelle Campina jongens het goed bedoelde initiatief uit Duitsland op deze wijze in Nederland omzeep helpt nog voor het gestart is.

  • no-profile-image

    boerin

    Niks mis mee!!
    Ik vergelijk het maar met een collega hier die zelf melk botteld onder de naam Bessie's Best. Is alle melk van Bessie? Nee, er zit ook melk van stalgenoten in de fles. Deze melk is echter van vergelijkbare kwaliteit.
    Komt alle melk uit Utrecht? Nee, maar de melk uit de rest van NL is van vergelijkbare kwaliteit.
    Het zou mij pas storen wanneer FC melk verwerkt uit bv New Zealand en deze vermarkt als afkomstig zijnde uit NL.
    Dit is hopelijk toch niet het geval???

  • no-profile-image

    joop van der pol

    P.R is belangrijk,maar het moet wat opleveren!
    Ik zeg :Doe nog meer en beter in ZO Azie,want daar ligt (nog) meer winst!

  • no-profile-image

    Han

    2Boerin. Is Bessie niet synoniem met iets als OMA of was oma Duck s koe?? In dat geval is het dus melk uit romatische tijd.. Hier gaat de consument toch voor in deze "donkere" dagen van recessie en naderend einde van de huidige wereld. Als we Al Gore geloven tenminste.

  • no-profile-image

    boerin

    Han, in dit geval is Bessy een van de koeien op het betreffende bedrijf. De reden dat mensen het kopen, zit 'm in het feit dat de melk in hun naaste omgeving geproduceerd en gebotteld wordt. Het loopt als een trein, thumbs up voor deze familie.
    Maar zoals al vaker gezegd maar voor enkelen weggelegd, want wat gebeurt er wanneer wij "Gretha's Greatest" gaan vermarkten, en een andere buurman "Dellia's Delicious".

  • no-profile-image

    Han

    @Boerin. Dan heb je bonje met de buren. Daarna heeft iedereen een bodem prijs. maar als Bessy alleen melk levert, waarom Gretha dan geen Yoghurt allá Heida Yoghurt uit Lelystad? Het is maar een idee om samen toch door één deur te kunnen in de toekomst en toch je eigen lokale product aan je eigen lokale klanten te leveren. zie; localharvest.org

  • no-profile-image

    josien kapma

    In alle landbouwprodukten wordt heel hard gezocht naar onderscheidende kenmerken. Eén van de manieren die succes lijkt te gaan hebben is 'regional sourcing': produkten van dichtbij. In groente & fruit al in aardig wat nederlandse supermarkten, onder de naam 'willem&drees' maar steeds van lokale boeren. In melk zijn verschillende initiatieven bezig met 'regional sourcing'.

    Dáarom is deze actie van Campina juist in deze tijd gewoon heel sukkelig. Als Campina ooit nog échte regionale melk wil gaan vermarkten, dan is de communicatieve kans al verkwanseld...

    Níet kiezen voor de regionale collectie en distributie van melk kan best een heel verdedigbare keuze zijn van RFC, zeker als je er maar zo'n klein aandeel van je melkplas in kwijt kunt. Maar communiceer dan "het beste van Nederland", of desnoods, als het echt provinciaal moet, DOE iets met dat Utrecht.


    Je kunt bijvoorbeeld een aantal aansprekende utrechtse bedrijven laten zien op een bij de actie behorende site? Of de 100.000 liter koeien van RFC in utrecht? Of de campina boeren van utrecht die ook camping of bed & breakfast erbij doen... of alle agrarische (natuur)landschappen.

    "Het beste van Utrecht", claimen, en dan helemaal níets aan Utrecht doen, dat is wat mij betreft dus wezenlijk anders dan "Bessie's milk". Daar begrijpt iedereen dat het niet alleen van Bessie is.

  • no-profile-image

    boerin

    Ik denk dat je gelijk hebt, Josien. De hedendaagse consument maakt bewustere keuzes en verlangt duidelijkheid. Deze reclame aktie draagt hier niet aan bij, creeert zelfs onduidelijkheid naar de consument toe.
    Het beste van NL was een betere keuze geweest.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    Hier komt denk ik het verschil tussen eigen en gezamenlijk belang naar voren. Ik betwijfel of streekproduct maar dan afkomstig van een grote onderneming de consument nou zo aan spreekt. En zeker als consumenten doorhebben dat de praatjes wel mooi zijn, maar dat die feitelijk 0,0 inhouden dan zal het effect zijn dat hun interesse met iedere vorm van communicatie over streekgebonden product langzaam wegebt. Daar zal Campina geen negatieve gevolgen van ondervinden (dat verband is de consument binnen de kortste keer vergeten) maar wel alle anderen die streekgebonden willen afzetten. Kortom een devaluatie van het begrip streekgebonden.

  • no-profile-image

    Han

    Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden bij Campina. 1) Ze pretenderen een echt landelijke uitstraling te hebben via hun >Utrecht< merk. 2). Ze willen bewust iedere ondernemer die met een >eigen, lokaal < merk op de markt wil komen bij voorbaat afschieten, door de consument het idee te geven dat het allemaal FOUTE boel is, puur reclame stunts. Iedere liter melk die rechtstreeks door de boer of nieuwe co-op wordt geleverd aan de consument is voor Campina verloren voor verwerking en voor omzet.

  • no-profile-image

    boerin

    Zoals ik al zei: Bessy's Best loopt als een trein. Na chocolade melk is ook al yoghurt en kaas aan het assortiment toegevoegd. Stel: nu komen ze aan het punt dat ze geen melk genoeg hebben. "Mogen" ze ook de melk van de buurman onder het Bessy brand gaan verwerken, of verloochenen ze hiermee het streekkarakter? Wanneer ben of wordt je te groot (zoals FC) om 'streek marketing' te gebruiken?

  • no-profile-image

    Han

    @Boerin. Als Bessy niet meer melk kan geven, lijkt mij aankoop bij de buurman die de koeien ook houdt op de Bessy manier zeker geen punt. in Nederland is >Boerenkaas< kaas gemaakt op de boerderij, wie de melk levert maakt niet uit. Mijn idee van te groot voor streek is niet aan te geven. Ik denk dat FC zeker streek (provincie) zuivel kan leveren als ze de melk verwerken in de streek waar het geproduceerd wordt en onder de streek naam verkopen. Verkopen kan overal op de wereld waar het streek product (goed) aanslaat.

  • no-profile-image

    josien kapma

    Bessy kan nog even doorgroeien lijkt me. En wat 'willem&drees', en 'boerenkaas' aantonen: we kunnen denken aan nieuwe franchiseformules. Wie kent andere voorbeelden waar ondernemers een plus realiseren door een manier van werken af te spreken en die te communiceren, al of niet geformaliseerd (al: w&d, niet: boerenkaas)?

    En wat zijn nu wél goede melkmarketing acties?

  • no-profile-image

    Paul Jansen

    Bessy moet Bessy blijven. Niet groeien. Dan loop je op termijn tegen je eigen grenzen aan. Het moet een label en product blijven dat roept naar vraag(nieuwe marketingtaal), dan kun je marge maken. Immers, iets wat nauwelijks verkrijgbaar is dat wil iedereen hebben. Trap niet in de val van schaalvergroting en afhankelijk worden van omzet en marge moeten maken.

  • no-profile-image

    Piet Slingerland

    Compliment Josien, verstandige reactie van 30 mrt 2010 21:53 'k Ben het helemaal met jou eens!!!...

  • no-profile-image

    Han

    @Paul. Goed voorbeeld >Heida Yoghurt< alleen te verkrijgen in grote bedrijfs en overheids Kantines. Belevering op afroep en met redelijk te voorspellen dag afname.

  • no-profile-image

    Robert Bodde

Laad alle reacties (14)

Of registreer je om te kunnen reageren.