Rundveehouderij

Achtergrond 153 x bekeken 7 reacties

Aanpakken, die machtige supermarkten!

Het wordt hoog tijd dat de politiek de inkoopmacht van de supermarkten breekt, met nieuwe regelgeving. Dat vindt het Boerderij-lezerspanel.

Supermarkten hebben heel veel inkoopmacht, kunnen zo de prijzen grotendeels zetten en trekken daarmee de meeste marge in de keten naar zich toe. Dat is wat veel leveranciers althans ervaren, en een recent onderzoek door het instituut EIM bevestigt dat hier wel wat aan de hand is. Zeker boeren en tuinders ondervinden de macht van supermarkten aan den lijve. Ze krijgen vaak maar dubbeltjes voor iets dat in de winkel opeens meer dan een euro moet kosten. Scheef verdeeld.

Wetgeving moet boer beschermen tegen supermarkt

Niet vreemd dat het Boerderij-lezerspanel vindt dat de politiek iets aan de situatie moet doen. Maak wetgeving om leveranciers tegen de machtige inkopers te beschermen, zegt dan ook 59 procent van het panel, en zorg dat de marges in de (voedings)keten eerlijker worden verdeeld. 32 procent vindt dit niet nodig, maar zegt wel: het ministerie van Economische Zaken en mededingingsautoriteit NMa moeten structureel scherper toezicht gaan houden op de supermarkten. 6 procent vindt actie niet nodig, 3 procent weet het niet.

NMa spaarde supermarkten altijd

Over die NMa gesproken: die organisatie heeft zeker bij boeren al vaak wenkbrauwen omhoog doen gaan. Minister Veerman deed jaren geleden al een oproep aan de NMa: onderzoek die supermarkten. Dat was in de tijd van de prijzenoorlog. De NMa haalde zijn schouders op en vond onderzoek niet nodig. Andere verzoeken volgden, en de geluiden dat supermarkten veel, misschien te veel macht hadden, vlogen in het rond. Misschien klopten ze niet, maar er waren wél veel verwijten. Dan duik je daar toch in? Maar de NMa? Die wilde het niet eens onderzoeken! Ze wisten daar op voorhand dat het wel goed zat met de supers. Wat een ambtelijke arrogantie. Bovendien wekte de NMa zo ook de schijn dat ze wel erg dikke vriendjes zijn met de retail en de supermarkten.

EIM: er is wél iets aan de hand

Het lezerspanel verbaast dit alles niet. En ook niet dat de NMa onlangs wel een onderzoek(je) naar supermarkten deed, en concludeerde dat er niks mis was. Veel boeren geloven de NMa al niet eens meer, en ook niet in haar onafhankelijkheid. Daarvoor gaat het allemaal te stroperig en zijn de conclusies over supermarkten te slap. Dat beeld wordt nog versterkt door een ander onderzoek, van het Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf (EIM), dat juist in de richting wijst van dominante supermarktinkopers die over de hele (voedings)kolom heenwalsen. Zo voelen leveranciers het althans. Van het lezerspanel zegt 54 procent: de NMa heeft over supers dus bewust een verkeerd beeld opgehangen.

Welke organisatie wil supers wel echt onderzoeken?

Kortom, er is de schijn dat er echt wel iets aan de hand is met supermarken, en de manier waarop ze inkopen. Als je boeren hierover spreekt, hoor je in verschillende bewoordingen eigenlijk altijd hetzelfde: tijd dat het gedrag van supermarkten in de voedingsmarkt en de margeverdeling eens serieus wordt onderzocht, door een organisatie die daar ook zin in heeft en ook iets wil vinden, en niet vergoelijkend wegkijkt.

Geef ook uw mening!

Ook lid worden van het lezerspanel? Meld u dan aan!

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    j.oost

    dit was nu een artikel waar wij al jaren op wachten

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Het is natuurlijk goed dat het één en ander onder de Loep genomen wordt!!!... Er is al genoeg over gediscussi-eerd. Grondig onderzoek is daarom een goede zaak. Maar vergeet niet dat ruim 60% van de agrarische productie wordt ge-exporteerd. Omdat ik zo'n 20 jaar te maken had met de Supermarktmanagers, weet ik uit ervaring dat het geen zachtzinnige mensen zijn, die zeer goed geschoold zijn, wat betreft Marketing en Management!!!...

  • no-profile-image

    Patrick

    Supermarkten zijn supermachten deze aanpakken zal nooit landelijk kunnen maar moet volgens mij op een andere manier kunnen en ik verwijs daarvoor naar het onderzoek van de strategieconsultant OCen C oa vermeld in het decembernr van aardappelwereld op pg 6 en 7

  • no-profile-image

    Han

    Joost de mensen lezen NMa zoals het moet, ik lees het als Nederlandse Mededingsraad -aanbieders-!! Want ik hoor nooit problemen met de vraag kant altijd de aanbod kant.
    Volgens de wet zullen er genoeg zgn. verschillende vragers / kopers zijn. De groep is alleen zo klein dat een telefoon ronde in no time geregeld is. Wil je als boeren een hogere prijs dan kan dat, Vb.Tesco heeft enkele jaren geleden de Engelse boeren blij gemaakt met een hogere pieper prijs, helaas de kleine lettertje vertelden BETAAL TERMIJN 18 mnd. Wie heeft nu het solvabiliteits probleem??
    De enige macht die de boeren hebben is mondiaal leverings staking of beter productie beperking. Als dit UTOPIE is en blijft, is er maar 1 uitweg denk ik -Meer koopkrachtige monden en geen productie verhoging-. Ik geloof niet in een grenzeloze productie uitbreiding als we het milieu niet nog meer mogen belasten. De mineralen tekorten (Fosfaat) en zoet water zal het productie capaciteiten bepalen. Als de boeren elkaars concurenten blijven, zal dit proces doorgaan tot het voor de grootwinkelbedrijven / groot kapitaal beter, goedkoper is om de productie zelf ter hand te nemen.
    Ik weet het klinkt niet positief, maar het is een economisch gegeven. Voorbeeld Producten uit Afrika worden die geleverd door kleine lokale boertjes, Nee het zijn of buitenlandse boeren/tuinders of grote bulk plantages. Zijn het zgn kleine cacoa, koffie boeren dan vallen ze in de klauwen van de plantage boeren, die hun prijs bepalen. Bij ons bepalen het groot kapitaal ook de boeren prijs.

  • no-profile-image

    Huib Rijk

    De supermarkten hebben als sector te veel macht. Bij veel individuele supermarkten kraakt het ook aan alle kanten. Dat de landbouw als sector en per individueel bedrijf te weinig macht hebben ligt aan het systeem als geheel.

    Vraag aan Piet Slingerland: ik ben benieuwd naar je onderhandelingservaringen met die inkopers. Hoe gaan dit soort gesprekken?

  • no-profile-image

    Piet Slingerland.

    Beste Huib Rijk. In de herfst van 1976 had ik de eerste gesprekken met een Supermarktketen in Kassel en omgeving, een rayoncirkel van ca. 50 km. De zuidflank daarvan mocht ik beleveren met snijbloemen en kamerplanten, op eigen risico, 20% van de omzet was voor de supermarkt, de rest voor de leverancier ook de niet verkochte bloemen en planten waren voor rekening en risico van de leverancier/verkoper. Tot april 1980 ging dat redelijk goed, toen kwam een nieuwe rayon-manager, die verhoogde de omzetprovisie naar 30%!!!... Ik protesteerde met de opmerking; zo maakt u geen vrienden Herr Heinrich, antwoord; wir wollen kein freunde Herr Slingerland, wir arbeiten mit harte Bandagen. Na 1 maand heb ik de samenwerking opgezegd en een winkel opgestart, tot mijn grote vreugde moet ik zeggen. Wel minder omzet maar meer winst en daar gaat het om, van omzet kan je geen brood kopen. Na mij heeft een andere nederlander de supermarkten beleverd, de arme jongen heeft er maagkanker van gekregen en is op 47 jarige leeftijd gestorven. De onderhandelings taktiek is zo, dat je uiteindelijk uitgeknepen wordt als een citroentje. In de eerste helft van de 90 tiger jaren heb ik nog zaken gedaan met C-1000. winkels. Wij moeten scoren Piet (de managers) hoorde je iedere dag. Het probleem van het overaanbod wordt soms tot het uiterste uitgebuit!!!... Daarom wordt het hoog tijd dat de boeren over productiebeperking na gaan denken. groetje's, piet.

  • no-profile-image

    Huib rijk

    Hartelijk dank Piet voor je verhaal !!! Ik vind het wel interessant hoe dit soort zaken gaan. Van een vertegenwoordiger van een aardappelsorteerbedrijf heb ik wel eens verhalen gehoord. Daar kwam een beeld uit naar voren dat inkopers onder elkaar wel keihard maar toch met enig respect bezien. Zoiets als de eerste vliegeniers in WW 1 die vriendelijk naar elkaar wuifden voordat ze elkaar beschoten. Voorbeelden: afnemers die een vracht op allerlei onnozele gronden afkeuren, maar vervolgens wel een nieuwe offerte verlangen en die dan uiteraard ook nog goedkoper moet zijn. En: rond Pasen sprak ik dezelfde verkoper. Het was redelijk druk op dat moment. Er werden allerlei partijen afgeleverd die net niet aan de eisen voldeden. Frietfabrieken hadden toch niet de beschikking op dat mopment over andere partijen. Ze konden wel de hele fabriek stil leggen, maar dat deden ze dan ook weer niet. Zo gaan dat soort zaken!!! groetje's Huib

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.