Rundveehouderij

Achtergrond 228 x bekeken 6 reacties

Weg van de matheid

De Canadezen weten hoe je melk aan de man moet brengen. Nederlanders zijn ook daarin te tam.

In Canada wordt veel agressiever campagne gevoerd om melk aan de man te brengen. Zo rijden er vrachtauto’s rond die melk ophalen met op de ene kant een mooi plaatje van koeien met de tekst icecream eronder, en op de andere kant frozen dessert met een plaatje van een laboratorium.
In Nederland voeren we erg matte campagnes onder het motto van ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’. Deze houding werkt verlammend en moet wat mij betreft eens over zijn.

Sector is te tam

Niet alleen de campagnes zijn tam. De hele sector is tam. Toen ik terug kwam uit Canada hoorde ik op de autoradio het spotje van Wakker Dier over het karbonaadje dat op de barbecue meer buitenlucht ziet dan in zijn hele leven. De haren gingen bij mij weer recht overeind staan. Ik begreep meteen weer waarom het in Canada zo prettig boeren is en die boeren daar ook trots zijn op hun vak.

Ik hoorde pas toen ik goed luisterde dat die slimme donders van Wakker Dier het niet hebben over frisse lucht, maar over buitenlucht. Dat zal de gemiddelde consument dus ook niet horen. Ik kan u garanderen dat de lucht in een moderne varkensstal met een op en top klimaatsysteem en vloerverwarming beter is dan in menig huis, kinderdagverblijf of school. Daar mogen we best trots op zijn en dat mogen we ook best laten horen.

Net zo goed als dat we het moeten uitschreeuwen dat koeien het bij de Nederlandse boer heel best hebben. Dat mag de consument best weten en nog belangrijker: hij mag er voor betalen. Die Nederlandse boer mag best een goed belegde boterham verdienen. Hij hoeft niet te worden afgescheept met water en brood en ook nog eens door onze dierenvrienden te worden uitgemaakt voor dierenmishandelaar!

Actievoeren hoort erbij

Zowel LTO als DDB is veel te lief. Een paar jaar geleden vond de CNV dat de zuivel-CAO niet goed genoeg was. De werknemers dreigden te staken en een aantal boeren was dit terecht zat. Die zijn in Drachten bij de CNV even gaan buurten. Toen was het gedonder snel afgelopen.

Wat dat betreft kunnen we nog iets leren van de Franse en Poolse boeren. Die parkeren hun trekker op de grote weg en gaan niet eerder weg dan dat de overheid over de brug komt. Zo bont hoeft het ook niet, maar om stilzittend braaf je kaas van het brood te laten eten is ook zeker niet nodig.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Je kan ook positief reclame maken.
    Zo heeft Arla in Denemarken en grote Amerikaanse vrachtwagen met koeien op de zijkant en binnenin alles over de boerderij. Daarmee gaan ze naar allemaal lokale en grote evenementen en daarin staan altijd melkveehouders,die uitleggen over hun beroep en dat is nu goeie reclame. Mensen gewoon informeren wat we doen.
    Bedoel dat demostreren komt de mens snel de neus uit, gewoon elke keer informeren,wat doen we en waarom.

  • no-profile-image

    Boer

    Rene, waarom kom je ook niet in Canada wonen, dan kan je eens achter het ware leven komen. Maar dan moet je geen dairyfarmer worden, want dan zal je er nooit achterkomen, want die leven in een droomwereld.

  • no-profile-image

    Ed Bakker

    het is donders jammer dat zover gekomen is dat we als boeren ,met een van de oudste manieren van bestaan en voedselvoorziening het grote publiek moeten voorlichten om onze werkmethodes te rechtvaardigen als je kijkt naar meer harde regimes daar laten die dier en millieu activisten het wel uit hun gekke hoofdje om zo te overdrijven ,en in onze vrije landen gaan deze lieden ookniet zomaar tegen b.v. de chemiesche industien want deze jongens gaan er DIRECT tegen aan al kost het een paar miljoen aan advocatengeld .Helaas zijn wij als boer gewoon te gemakkelijke prooi

  • no-profile-image

    Charly 's Devil

    Inhoudelijk reageer ik hier maar niet op. Lijkt mij verstandiger.

  • no-profile-image

    tine

    Je kunt de reclameplaat natuurlijk op twee manieren bekijken. Persoonlijk vind ik dit eerder anti reclame want erg gezond ziet het model er niet uit. Maar de boodschap zal wel zijn dat ze met melk er weer beter uit zal gaan zien. De reclamecampagne die we twee jaar geleden persoonlijk in Canada op tv zagen was wel een heel goede. Ontbijt van muesli maar dan zonder de melk. Tussendoortje op school met een leeg drinkpakje. Toetje met vruchtjes op het bord maar zonder de yoghurt. En volgens mij een boer die eens lekker uit kon slapen. Reclame met een duidelijke boodschap die iedereen begrijpen kan. Misschien kan iets dergelijks ook op de nederlandse tv. En als het waar is dat er frissere lucht is in veel stallen dan in menig gebouw dan zou daar op ingespeeld moeten worden.

  • no-profile-image

    Bezinning

    Als men zijn verantwoordelijkheid neemt, voert men actie. Zo kan het niet langer! Men moet zich is bezinnen wat rechtvaardigheid is! Men moet God danken dat we telkens weer voedsel op de plank hebben. Maar aan een eerlijke verdeling ervan schiet het toch veel tekort. De boeren vallen bijna om en er zijn veel mensen op aarde die veel te weinig te eten hebben. Daar moet men zich maar is over bezinnen!! Men kan wel zeer vaak op vacanite gaan en veel uitje permiteren, maar het voornaamste, het voedsel moet zeer goedkoop zijn. Het ergste nog dat velen misbruikmaken door grovewinsten te maken ten kosten van de boer en de arme mensen. Dit moet met geweld bestreden worden!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.