Rundveehouderij

Achtergrond 229 x bekeken

Iets kleins gevonden in Texas!

Net als de auto’s, gebouwen en de mensen zijn ook de bedrijven in Texas enorm groot. Toch is ook daar boeren op Nederlandse schaal nog steeds mogelijk.

De afgelopen twee weken was ik in Texas om daar deel te nemen aan een congres. Daarnaast werden er de nodige uitstapjes georganiseerd naar diverse boeren in de regio. Net als de auto’s, gebouwen en de mensen zijn ook de bedrijven in Texas enorm groot. Zo telt een gemiddeld melkveebedrijf 1.000 koeien en een beetje akkerbouwer heeft al snel 3.000 hectare grond.

‘Groeien om te overleven’

Volgens vele boeren die we spraken was schaalvergroting de enige manier om de kost te kunnen blijven verdienen. Een katoenboer wist dit mooi te verwoorden. “Mijn vader kocht in de jaren vijftig voor tien balen katoen een nieuwe pick-up. Voor een soortgelijke auto moet ik momenteel minimaal 125 balen verkopen.” Schaalvergroting en een intensivering van de productie waren voor hem de weg om de steeds kleiner wordende marges te compenseren.

Ook met 45 koeien goed bestaan

Het waren echter niet alleen grote bedrijven die we te zien krijgen. Zo luisterde een vijftigtal journalisten ook naar het verhaal van Stuart Veldhuizen. Hij besloot niet mee te doen aan de ratrace van schaalvergroting. Omdat hij sick and tired was van de coöperaties en geen 1.000 koeien wilde melken, stapte hij in 1995 uit de sector. Hij wilde nooit meer een koe melken.
In 1999 bedacht hij zich en wilde graag weer de melkveehouderij in. Maar niet op de ‘gangbare’ manier. Hij en zijn vrouw begonnen op kleine schaal te melken en kaas te maken. Terugkijkend is www.veldhuizencheese.com een succes. Zonder al die tijd één cent te lenen verdient hij met 45 koeien een goede boterham.

De kazen die de familie maakt worden in de boerderijwinkel, via internet en aan de betere restaurants geleverd. In vergelijking tot de supermarkt ontvangt Veldhuizen een dubbele prijs voor zijn kazen. Hij is bijzonder blij met de manier waarop alles gelopen is laatste jaren. Daarbij geniet hij vooral van het contact met de klanten die soms uren rijden voor een stukje cheddar, caraway, Texas gold, Texas star, redneck cheddar, jalapeno en Gouda. “Ik word dagelijks bedankt door klanten voor de producten die ik maak. Dat kunnen niet veel boeren zeggen”

Natuurlijk is het leveren voor een nichemarkt lang niet voor elke boer weggelegd. Toch is het fascinerend om te zien dat er in het land van de hamburgers en de grote bekers cola ook ruimte is voor andere producten. Veldhuizen heeft daar met goed ondernemerschap op ingespeeld.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.