Rundveehouderij

Achtergrond 401 x bekeken 8 reacties

Dronken medewerkers

Ontvolking van het platteland is een groot probleem in Rusland. Het gevolg: geen goed personeel. Zelfs dronken chauffeurs wil je dan niet ontslaan, al kosten ze elke dag geld.

Op dit moment kom ik niet toe aan mijn eigenlijke doelstelling om het management op de rails zetten. Ik zit van ’s ochtends vroeg tot 's avonds laat aan het stuur van de jeep of de trekker. Ik begin met eerst 30 kilometer te rijden in mijn antieke YAZ-jeep. Dat vraagt minstens 45 minuten vanwege de kuilen in de weg. Daarna ga ik verder op de trekker en dan 's avonds rond 8 uur is de werkdag ten einde. Hoewel, dat is ook niet helemaal zo, want dan volgt nog de bespreking met de twee Zwitsers en de directie hoe we morgen verder moeten. Dan pas kan ik naar huis om te koken en te eten, vervolgens te douchen en via een tussenstop aan de mailbox en het contact met het thuisfront naar bed. Zo blijft nog zeven uur slaap over, en dit zeven dagen per week.

‘Gij zult werken en overleven’

Voor mij is zo’n dagindeling niet erg. Ik ga immers na vier weken naar huis om bij te komen. Maar de Russen die op Kaluga Agro werken, maken allemaal zulke lange dagen, zeven dagen per week, 52 weken per jaar. Geen vakantie, geen kerst, geen Pasen, geen bevrijdingsfeest. Deze feestdagen zijn voor iedere bureaucratische Rus normaal. Maar helaas geldt voor landbouw de regel: ‘Gij zult werken en overleven’.
Dit is een groot probleem voor Rusland. Het platteland ontvolkt. Er is geen goed, geschoold en gemotiveerd personeel meer over om de Russische landbouw uit het moeras te trekken. Kaluga Agro heeft enkele goede krachten en een enkele die ermee door kunnen. En verder niets. Er zijn gewoon te weinig mensen om het bedrijf goed en op een sociaal aanvaardbare manier te laten draaien. En daardoor maak je rare dingen mee.

Bezopen trekkerchauffeur

Gisteravond om 22.00 uur moesten Phillip, Sjoerd en Sietze de koeien nog voeren, want de trekkerchauffeur van de voermengwagen was weer eens bezopen. Ik weet dus al wat me te wachten staat: harde woorden met de eigenaar. Dronken chauffeurs zijn niet te tolereren en moeten dan ook de eigenaar daarop worden aangesproken, wil hij wat maken van zijn bedrijf. Met zo’n chauffeur is het ook geen wonder dat het gemengde voer meer lijkt op gemalen koffie dan op structuurrijk voer. Maar ja, een nuchtere chauffeur ter vervanging lijkt nergens te krijgen door de ontvolking. En zo modderen we door.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Hens Mekking

    Die praktijken die kom je dus ook in de Baltische Staten nog tegen, met het verschil dat ze hier dus wel feestdagen hebben... De dag erna, heeft het personeel nog een vrije ontnuchteringsdag.

  • no-profile-image

    Wereldburger

    Management probleem zolang die Rus niet achter je staat, ben je gewoon een toerist, die straks wordt afgerekend op een niet genoeg behaalt resultaat.
    Hoe kan een dure manager zelf de hele dag op de trekker zitten?

  • no-profile-image

    Patrick

    Net zoals in Hongarije komt het pas goed als de zatlap buiten vliegt en de baas zelf achter het stuur kruipt.
    Ze mogen dan veel minder kosten als in Nederland ,zonder of met weinger personeel betekend ook minder of geen toestanden als deze en wie zegt dat bij hem in Oost Europa dergelijke toestanden niet kunnen voorkomen liegt .
    De iligale stokerij is hier de grootste boosdoener in de alcoholikerswereld van Oost europa en Rusland .
    De levensverwachting van deze mensen ligt dan ook aan de lage kant

  • no-profile-image

    Han

    Wereldburger wie zegt dat ik duur ben?
    Het op de trekker zitten heeft meerdere doelen;
    1. zien laten hoe het werk moet gebeuren.
    2. zelf de beperkingen van het land ervaren.
    3. het voorjaarswerk zo snel mogelijk afwerken.
    4. zeker zijn dat het werk op rolletjes loopt (mobiele telefoon doet wonderen)

    Nu ik de mogelijkheden en onmogelijkheden heb ervaren kan ik de eigenaar "uit eigen ervaring" de oplossingen aandragen. Ik kom dus niet met een theoretisch verhaal, maar een aan de praktijk gerelateerde oplossingen.

    Bovendien iedere boer in West Europa werkt zelf mee als het druk is.

  • no-profile-image

    Wereldburger

    Het gaat om de kosten.
    Als jij twee man kan sturen, dan worden jouw kosten over de capiciteit van twee machines verdeelt, dus jou onkosten per ha is minder.
    Maar ik weet dat het personeel niet alles is daar.

  • no-profile-image

    Han

    Wereldburge je hebt gelijk maar ik heb een team van Zwitsers om me heen en met zijn drieen sturen we vanaf de trekker de Russen aan die betrokken zijn bij het landwerk. De koeien loopt redelijk als we he tover het werk hebben. De productie is nog een probleem, dat alleen op te lossen is met goed voer (landwerk dus) en zeer drastische maatregelen (omzetten veebestand. Dit laatste vereist de nodige diplomatie omdat zowel de eigenaar als de bank overtuigd moeten worden van de noodzaak om meer uit een koe te halen en dus met minder koeien mer melk te produceren. Dit is een denk proces bij de mensen dat ik kan aanzwengelen zo af en toe. Ze moeten er zelf van overtuigd zijn anders wordt he tniets.

  • no-profile-image

    Wereldburger

    De koeien zijn ook makkelijk in productie omhoog te brengen door granen te voeren, mits je hier de goeie mineralen bij gebruikt. Dit is zeer goedkope maar goeie energieverstrekker.
    Daarnaast is goed voer belangrijk, maar met zulk goedkoop graan, werkt de russische waterkuil ook wel, als je er goeie stro bij voert. Maar belangrijk is dan de mineraal,want anders krijg je verzuring en gaan de klauwen nog meer aan gort.En kan de pootbekapper blijven, zochten jullie niet 1?

    Maar het is geen kritiek, maar ik snapte niet dat een "duurdere" West Europeaan gaat rijden, terwijl men anders misschien meer combinaties aan kan sturen, waardoor zijn "duurdere" tijd beter te verklaren is. Dat is zo ik het heb ervaren.

  • no-profile-image

    bertus

    het is een verworfen cult bij een plattelandse rus,komt bij mij niet vreemd over, voor en na de oorlog(40-45) was het in Nederland niet anders , alcohol werd toen ook willens en wetens gedoogd,zodoende het gepeupel (arbeidsvolk en boerengeknecht) rustig te houden.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.