Rundveehouderij

Achtergrond 504 x bekeken 3 reacties

Boeren zonder Internet

Een maand lang geen internet en e-mail, wie gaat de uitdaging aan? Het lijkt een nieuw format voor een realityshow als opvolger van '40 dagen zonder sex' van de EO. Voor ons was het helaas reality.

Het begon allemaal heel onschulig. We wilden een ander abonnement bij dezelfde telefoonmaatschappij (Orange in ons geval). Geen probleem, het oude contract werd opgezegd en een nieuw contract werd aangevraagd. Helaas werd er één klein foutje gemaakt bij Orange: eerst werd er een nieuw contract gemaakt en tien dagen later werd het (nieuwe) contract opgezegd. Het gevolg was geen telefoon en geen internet meer. We waren van de buitenwereld afgesloten.

Onbekend voor provider

Toen kwamen we terecht in een toneelstuk van Kafka nieuwe stijl. Het zo hippe Orange blijkt nog steeds het oude, monopolistische ambtenarenbolwerk van France-Telecom te zijn, waar de linkerhand niet weet wat de rechter doet en ze van voren niet weten dat ze van achteren leven. Met het contract in de hand werd ons glashard gezegd dat er helemaal geen contract was en ze kenden ons ook helemaal niet. Het telefoonnummer bestond niet meer en dus kon er niets voor ons gedaan worden.

Oerwoud van formaliteiten

Na heel lang praten gaven ze toe dat de fout bij Orange lag, maar het enige wat ze konden doen was ons een nieuw telefoonnummer geven. Dat wilden we uiteraard niet, we wilden gewoon dat de fout werd hersteld. Maar zo eenvoudig gaat dat niet door een oerwoud van formaliteiten en elkaar tegenwerkende diensten. Dankzij een aardige dame die onze penibele situatie begreep en het befaamde 'systeme-D' (dat wil zeggen: wees vindingrijk en red jezelf) hadden we uiteindelijk na een week ons telefoonnummer weer terug. Maar nog steeds geen Internet.

Communicatie lamgelegd

Dan blijkt hoe zeer je afhankelijk bent van het web. Dieren kunnen niet meer worden aan- en afgevoerd en de inseminaties niet meer geregistreerd. We hebben geen toegang meer tot de melkcontrolegegevens en bankzaken doen konden we vergeten. Vergaderingen worden gemist omdat de e-mail niet wordt gelezen. Bellen via het Internet is niet meer mogelijk, zodat de telefoonrekening omhoog schiet. Juist op het moment dat onze kinderen met een uitwisseling in Duitsland zitten.

Vier keer per week bellen we om te horen of er al wat gedaan wordt voor ons; we hebben minstens vijftien verschillende mensen aan de lijn gehad en iedereen komt met een ander verhaal en steeds een nieuwe smoes.

De klantenservice blijkt een wassen neus te zijn en het enige wat ze doen is de verantwoordelijkheid op het bordje van een ander schuiven. Ik heb begrepen dat er een nieuwe fysieke verbinding moet worden gemaakt, maar niemand geeft er opdracht toe.

Terug naar de jaren vijftig

Nu gaan we af en toe naar vrienden om de hoogstnodige internetzaken te regelen. Dat doet me denken aan precies vijftig jaar geleden. Mijn grootvader was de eerste in het dorp die een televisie had. Toen hij overleed erfden wij die en op woendagmiddag zat de huiskamer vol vriendjes en vriendinnetjes die met spanning wachtten tot de omroepster, tante Hannie heette ze, het kinderprogramma aankondigde. We schrijven 1959.

Monsternemer rots in de branding

Het was ook de tijd dat de monsternemer door weer en wind op de fiets kwam voor de melkcontrole. Het unster in de fietstas en de driepoot met leren riempjes aan het frame gebonden. Thuis onderzocht hij de monsters en de volgende dag kwam hij het met de hand ingeschreven melkcontrole-boekje terugbrengen. Van die man kon je op aan. We zijn nu een halve eeuw verder en niet in staat om een paar draadjes aan elkaar te knopen.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    ED Bakker

    Dit gebeurt dus niet alleen in frankrijk maar ook in canada een vriend vroeg of hij het zelfde nummer kon krijgen voor z'n mobiel ('n andere maatschppij)als z'n huisnummer het gevolg was dan ook dat hij helemaal zonder kwam en na al twee weken bellen (bij ons) zei ik schrijf jij wel op met WIE je spreekt en wat er belooft is met datum en uur daarna was het in twwe dagen geregelt
    Als u tante Hannie van de kinder tv herinnert ben ik toch blij dat ik niet de enige ben die niet meer zo jong is (sssst)

  • no-profile-image

    Ani

    Halbe,

    Durf absoluut niet over te stappen, want ik ken verschillende mensen die na overstappen ook maandenlang geen gebruik konden maken van internet. En dat in het zogenaamd goed geregelde Nederland.

  • no-profile-image

    A.H. Me

    Waarom zo moeilijk doen, door voor dit probleem te emigreren ? Vervang Orange door Tiscali of bijv. Xs4all en het verhaal is identiek in Nederland. Mijn geluk was dat de Rabobank op dezelfde "centrale" zat en dus en passant ook werd afgesloten. En toen waren de rapen GELUKKIG echt gaar, anders zat ik nu nog met pen&potlood te administreren.
    Xs4all heeft zojuist bedacht dat je meer moet betalen als je minder van hun product afneemt. In normale bedrijven heet dat zwendel maar in de ITwereld: service.
    Gek dat ik niet durf te switchen van gas, licht, water, internet, telefoon, zorgverzekering en ga zo maar door ?

Of registreer je om te kunnen reageren.