Rundveehouderij

Achtergrond 182 x bekeken 5 reacties

Boer wil geen gratis reclame

Boeren lezen graag over andere boeren, maar zelf in een blad staan? Liever niet. Voor een ondernemer is dat nogal raar.

Kennissen van mij verbazen zich er regelmatig over dat je elke week een heel tijdschrift vol kunt krijgen met verhalen over de landbouw. ‘Hoe doen jullie dat toch?’ vragen ze dan. Om eerlijk te zijn, vraag ik me dat ook wel eens af. Want boeren en boerinnen lezen wel graag over hun eigen sector, maar zelf hun zegje doen, is een heel ander verhaal.

Redacteuren bij Boerderij lopen er regelmatig tegenaan. Ze bellen een boer met de vraag of hij mee wil doen aan een reportage. Vaak is het antwoord nee, want boeren zijn niet happig op publiciteit. ‘Twee jaar geleden heb ik al in de plaatselijke krant gestaan’, zeggen ze dan. Een ander argument dat we veel horen, is dat de foto zo groot is. ‘Dat komt zo opschepperig over bij de buren.’

Die reacties zijn wel begrijpelijk. Op het platteland heb je, meer dan in de stad, je buren nodig. Er is dan ook veel aan gelegen om de onderlinge relatie goed te houden en niet af te steken.

Maar het is ook wel opmerkelijk. Want vrijwel elke ondernemer is gek op publiciteit. Het is in feite gratis reclame. Hoe meer, hoe beter en hoe groter de foto, hoe mooier. Dat verhoogt de herkenbaarheid en de kansen op extra omzet.

Boeren die reclame maken voor zichzelf, weten het verschil. Een minicamping waarvan niemand het bestaan weet, krijgt bijvoorbeeld niet veel gasten.
Maar veel boeren zijn huiverig voor media-aandacht vanwege het mogelijke oordeel van de buren. ‘Stel dat ze over me gaan roddelen?’ En wat dan nog? Ze doen maar. Als ondernemer moet je daar maling aan hebben.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Jeroen

    Verschil van ondernemer.
    "wij" leveren een produkt,die (waar we te makkelijk soms van uitgaan)wordt afgenomen. Dus wij hebben geen belang bij reclame in tegenstelling tot een ondernemer,die er een neven(kern)activiteit bij hebben, waar ze zelf voor de verkoop/verhuur staan. Denk daar het grote verschil inzit.

  • no-profile-image

    Vrijgezel

    Roddelen doen ze toch, maar Margreet durft het niet om daar niets van aan te trekken. Ze heeft geen belangstelling voor de eenling, is liever populair bij de massa.

  • no-profile-image

    Ellen van Popta

    Hallo Margreet,

    Ook onder agrariers heb je verschillende types ondernemers of -sters, zo raar is dat niet denk ik. Wel vind ik dat we als argrarische sector ons meer mogen laten zien aan de consument, want we werken hard voor die paar centen per liter melk die we op dit moment mogen ontvangen. De liefde voor de koe houdt ons positief, zodat we ook deze dip wel weer te boven komen.

    Daarnaast wil ik nog even aan je kwijt dat ik het roerend met je eens bent overde overall. Het wordt hoog tijd daar er voor de boerin een hippe overall komt. Kunnen we dat niet met z'n 2-en opzetten? Het lijkt me leuk om de overall dan te presenteren tijdens de Boeren PC te Stiens op 11 juni 2009. Ik ben naast mem, boerin ook docente op Van Hall Larenstein in Leeuwarden. En het lijkt me erg leuk om dit te ondernemen, maar kan het niet alleen.

    Ik hoor graag van je, misschien zijn al wel meer boerinnen die zich bij je gemeld hebben.

    Groeten Ellen van Popta

  • no-profile-image

    goede boer

    Kan spreken uit ervaring. Ooit is in het verleden van ons bedrijf ook een bedrijfrepotage in een landelijk landbouwblad verschenen. Maar aan de hand van zijdelings vermelde details, die naast het onderwerp in de reportage vermeld stonden, kregen we al snel de gemeente bij ons op de stoep. Ze twijfelden of onze bedrijfvoering nog wel in overeenstemming was met de vergunningen die we voor ons bedrijf hadden. Nu stelde achteraf de ophef van de gemeente weinig voor. Maar het was wel weer een heel gedoe om met de gemeente in het reine te komen. Een bedrijfsreportage mag dan leuk zijn. Blijkbaar zijn er ook allerlei instanties die met andere bedoelingen die bedrijfsreportages nauwlettend volgen.
    Het kan best een uitzondering zijn, maar naar aanleiding van die bedrijfsreportage van ons bedrijf hebben we inplaats van een kick er eerder een kater aan overgehouden.

  • no-profile-image

    goede boer

    Wij kunnen spreken uit ervaring. Ooit in het verleden is er bij ons ook een bedrijfreportage gemaakt en gepubliceerd in een landelijk landbouwblad. Maar naar aanleiding van wat zijdelingse details, die naast het onderwerp in de bedrijfsreportage vermeld werden, kregen we niet lang daarna de gemeente op de stoep. Die hadden blijkbaar de bedrijfsreportage ook gelezen. En aan de hand van die vermelde zijdelingse details begon de gemeente te twijfelen of onze bedrijfvoering wel in overeenstemming was met de door hen verstrekte vergunningen. Nu had de ophef van de gemeente weinig om het lijf. Maar het was wel weer een heel gedoe om met de gemeente in het reine te komen. Een bedrijfsreportage mag dan leuk zijn. Blijkbaar zijn er ook allerlei instanties die met andere bedoelingen de gepubliceerde bedrijfsreportages nauwlettend volgen. We hadden verwacht dat we van de reportage van ons bedrijf een kick zouden krijgen, maar we hebben achteraf er eerder een kater aan overgehouden.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.