Rundveehouderij

Achtergrond 233 x bekeken 1 reactie

Blank kalfsvlees blijft wél in horeca

Wakker Dier stuurde deze week een misleidend persbericht naar de kranten. Die namen dat zonder wederhoor over. De waarheid: de horeca is over op kalfsvlees met de Beter Leven-ster.

Wakker Dier liet vorige week weer eens van zich horen met haar campagne tegen kalfsvlees. Volgens het persbericht stopten horecagroothandelsbedrijven Hanos, Makro en Sligro met de verkoop van blank kalfsvlees. Na de supermarkten een grote stap voorwaarts volgens de dierenbeschermers omdat kalfsvlees voornamelijk in restaurants gegeten wordt. Hoera voor de campagne van Wakker Dier dus?

Misleidend persbericht

Nee, de dierenbeschermers hebben gewoon een slim persbericht gestuurd, want het bericht is braaf overgenomen door onder andere de Volkskrant. En dan bedoel ik ook echt braaf. Want het persbericht doet in een van de eerste zinnen al iets anders vermoeden. Het woordje ‘gangbaar’ staat er tussen haakjes. Dat wijst er op dat blank kalfsvlees toch gewoon op de menukaart blijft staan. De restaurantbezoeker die zijn kerstdagen wilde vieren met een kalfszwezerik of entrecote kan er gerust op zijn dat hij die ook gewoon krijgt. En ja hoor, na een rondje bellen bevestigen Sligro en Hanos dat zij nog nog steeds blank kalfsvlees verkopen. Alleen is dit afkomstig van Van Drie en voorzien van de Beter Leven-ster van de Dierenbescherming. De Makro liet vanmorgen per mail weten geen blank kalfsvlees meer te verkopen.
Een communicatiemedewerker van Sligro liet vorige week weten dat het bedrijf tegelijk met het omschakelen van de supers op Beter Leven-vlees dit ook in de horeca ging leveren. Een logische stap voor Sligro omdat het bedrijf ook twee supermarktketens heeft.

Wakker Dier afgetroeft?

Het lijkt erop dat Wakker Dier gewoon weer eens van zich moest laten horen. Vooral omdat de kalversector bij de campagne tegen kalfsvlees in de supermarkten van afgelopen winter direct met een antwoord kwam: kalfsvlees met de Beter Leven-ster. Nu kun je je afvragen wiens timing het best was, die van Wakker Dier of die van marktleider Van Drie Group. Tijdens een gesprek over een ander onderwerp kwam gisteren het laatste dierennieuws even ter sprake. En wat blijkt? De Van Drie Group had bijna alles rond de Beter Leven-ster klaar op het moment dat de radiospotjes van Wakker Dier de ether ingeslingerd werden. Alleen het moment om dat bekend te maken nog niet. Het tijdstip van een paar weken na de Wakker Dier-campagne is daarom gewoon slim geweest. Het haalde de angel weer uit de negatieve publiciteit.
Nu wordt de beslissing van de horecagroothandel gebracht als wapenfeit, maar eigenlijk is dit bericht gewoon een zwaktebod te noemen. Mosterd na de maaltijd dus. Al smaakt mosterdsaus wel weer goed bij een stukje kalfsvlees.

Foto

Eén reactie

  • no-profile-image

    kroon

    Ik vindt het belachelijk Het is niet meer te koop in de winkel maar nog wel bij hotels
    dat mag niet mogen (dieren welzijn)

Of registreer je om te kunnen reageren.