Rundveehouderij

Achtergrond 832 x bekeken

drie-rotor Stoll R2003 in de praktijk

De Stoll R2003-zwadhark maakt een gedegen indruk. Vijf Nederlandse en Duitse boeren die tussen de 200 en 1.400 hectare per jaar harken, testten de machine.

De eerste indruk van de Stoll R2003 is dat de machine veel te lang is, dus ongeschikt voor kleine percelen, smalle wegen en perceelingangen. Echter, die indruk verdwijnt als je deze machine ziet werken. De drie achter elkaar getrokken ‘karretjes’ zijn van de nodige stuurtechniek voorzien. Zo wordt harken eerder makkelijker dan moeilijker. Een Duitse bergboer die jaarlijks 400 hectare harkt bij een maximale perceelsgrootte van 2 hectare, beaamt dat.

Eenvoudig wendbaar

Stoll bouwde een complex, maar inventief gedwongen stuursysteem tussen de hark-elementen. Via de nodige stuurstangen, hydrauliek en glijbanen volgen het tweede en derde element het eerste. Omdat het stuursysteem veel scharnier- en draaipunten heeft, is het afwachten hoe dat zich op termijn houdt.
Ondanks de doordachte stuurtechniek is de bediening eenvoudig. Via een enkelwerkend ventiel heft en daalt de chauffeur de harkelementen en met een dubbelwerkend hydrauliekventiel zwenkt de machine van transport- naar werkstand en andersom. Met een elektrisch bedieningskastje kan de chauffeur heel eenvoudig de werkbreedte van het tweede en derde of alleen het derde element aanpassen. Ook makkelijk bij insturen van smalle perceelsingangen.
De wendbaarheid op de kopakkers is werkelijk formidabel. Zowel linksom (zie foto linksonder) als rechtsom (nieuw zwad maken) volgen de ‘karretjes’ keurig netjes en staan snel in de juiste stand, zodat op volledige werkbreedte verder gewerkt kan worden. Een stukje achteruitrijden op de kopakker hoeft dus niet en is overigens niet te doen door de vele draaipunten.

Bodemvolgend harken

Geprezen wordt de harkkwaliteit die zelfs na de derde rotor geen proppen of onregelmatigheid in het zwad vertoont. Ook van grasverlies tussen de harkelementen is geen sprake. Afhankelijk van de perceelsgrootte wordt een capaciteit gehaald tussen de 6 en 9 hectare per uur bij rijsnelheden tussen 10 en 15 kilometer per uur.

Alles apart instelbaar

Stoll heeft vanuit kostprijsoogpunt de in- en afstellingen sober en simpel gehouden. Per element is de curvebaan, de werkdiepte en zowel de breedte- als lengteneiging instelbaar. De werkdiepte-instelling werkt eenvoudig met een spindel op het wielonderstel. Voor de andere instellingen is gereedschap nodig. Bij sterk wisselende omstandigheden is dat niet handig, maar gebruikers klagen daar niet over.
Zo is door het verdraaien van een bout met moer midden onder elk element, de curvebaan verstelbaar. De breedtestand van elk element is eenvoudig verstelbaar via het rechterwiel en de lengteneiging gaat via een conisch gemonteerd draaipunt bij het tweede en derde element. Alleen bij het eerste element is de lengteneiging via een handige draaispindel verstelbaar.

Kinderziekten

Stoll gaat nu, na het eerste seizoen, de hark op enkele punten verbeteren. Zo bleef bij een aantal harken het stuursysteem met name op de weg niet mooi stabiel en zwenkte het derde element weleens uit. Niet alleen lastig, maar ook gevaarlijk. Oorzaak hiervoor is een kleine 33 kW (45 pk)-trekker die heel kort (scherp) draait, waardoor in een paar gevallen de trekbok verboog en er schade ontstond aan het gedwongen stuursysteem. Stoll lost dit op door bij de nieuwe harken een veerbelaste beveiliging in het stuursysteem te bouwen.
Bij een zwaar zwad is, zoals verwacht, het derde element de beperkende capaciteitsfactor. Dat krijgt zoveel gras te verwerken dat bij een paar machines de bevestigingsbouten van de harktanden (sterkte 8.8) afbraken. Stoll gaat die vervangen door sterkte 10.9. Om te voorkomen dat de elementen door de overbelastingsbeveiliging gaan, monteert Stoll vanaf volgend seizoen zwaardere veiligheidskoppelingen per element. Stoll belooft alles onder garantie te maken en op punten te wijzigen.

Dankzij het complexe draai- en stuursysteem is kort draaien mogelijk en kan zonder stoppen de volgende werkgang ingezet worden.

Door de lengte van de machine is achteruitrijden lastig. Het zwadbord is vanuit de cabine ver- en ontgrendelbaar.

Concurrerende prijs

Met deze R2003 drie-elementszwadhark mikt Stoll vooral op bedrijven die meer capaciteit wensen dan de bestaande twee-elementsharken met zijafleg, en een vier-elementshark te zwaar of te duur vinden. De Stoll R2003 volgt de bodemcontouren dan beter dan de grote vier-elementshark. De enige concurrent die sinds kort een drierotorhark met zijafleg kan leveren is Krone met de Swadro 1010 die €29.400 kost. Die harkt een meter meer en hangt in een eigen frame.
De Stoll kost met €22.450 bijna €7.000 minder dan de Krone en nog altijd zo’n €20.000 minder dan een gemiddelde vier-elementshark. Dat laatste is een fors verschil. Daarmee is deze Stoll voor de twijfelende grote boer, werktuigenvereniging of loonwerker een goed alternatief om toch met veel capaciteit te kunnen harken.

Plus: Wendbaar, eenvoudige bediening, schoon harken zonder proppen, concurrerende prijs.

Min: Extreem lang, storingsgevoelig stuursysteem, achteruitrijden ondoenlijk.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk en type: Stoll R 2003; werkbreedte van 3,6 tot maximaal 8,60 meter; transportlengte 12 meter; transportbreedte 3 meter; maximale transportrijsnelheid 40 km/uur; 12 tandarmen per harkelement; banden 18/8.5 R8; capaciteit 6-9 ha/uur; aanspanning met heflat aan trekkerhefarmen. Bediening: electrisch-hydraulisch; geschikt voor trekkers vanaf 44 kW; benodigde trekkeraansluitingen 1 EW en 1 DW. Opties: dubbellucht onder elementen. Bruto-richtprijs: E22.450. Informatie: Stoll-JF Nederland, dhr. Stoevelaar, tel. (0523) 27 08 51, of www.stoll-jf.de.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.