Rundveehouderij

Achtergrond 489 x bekeken

Voermengwagen Constructie

Adviesen en tips voor constructie voermengwagens.

Aandacht voor details kan beter

Constructief zitten voermengwagens goed in elkaar. Op details laten de merken steekjes vallen. Een belangrijk punt bij verticaalmengers zijn de lagers en de tandwielkasten van de verticale voervijzels. Omdat deze zijn weggewerkt, kunnen de constructeurs deze niet op constructie beoordelen.
De voerschuifconstructie moet veilig zijn. Sommige voermengwagens zijn voorzien van een frame uit meerdere onderdelen en niet zo mooi strak als dat van de andere wagens. Een enkele mengwagen is deels knullig afgewerkt, zoals de in klembandjes opgehangen oliepotjes.
Een merk maakt als enige gebruik van twee aandrijfassen in plaats van een doorloopas naar de twee verticale vijzels. Dat is een dure oplossing zonder noemenswaardige voordelen.
De wagens zitten goed in de verf. De kuipen zijn strak gelast. Het overige laswerk is redelijk tot goed. Niet alle naden zijn dichtgelast. Alle merken passen op bepaalde plekken kettinglassen toe. In de naden hoopt vocht op, waarna de boel gaat roesten. Bij een enkeling ontbreken bij de contramessenbevestiging tegenlassen.
Wanneer de cilinder star op de schuif is bevestigd, kunnen de cilinderkeerringen na verloop van tijd gaan lekken. Een kogelgewricht is daar beter.
Vier weegcellen zijn het betrouwbaarst. Vierpuntsweging heeft minder weegcorrectie nodig, omdat het wagenframe niet meegewogen wordt. Bij drie weegcellen, waarbij twee op de as en een voor in de dissel zitten, rust tijdens het laden het overgrote deel van het gewicht op de cellen boven de as. De disselweegcel doet dan weinig. Bij de rest zitten de vier weegcellen onder de hoeken van de kuip.

Een menger van onderen bezien: de aftakas splitst na de de dissel in twee aandrijfassen, voor elke voervijzel een. De gescheiden aandrijving van beide vijzels biedt constructief geen grote voordelen. De andere merken maken gebruik van één doorloopaandrijfas.



Deze constructie mist tegenlassen bij de contramessen. Daardoor kans op vochtophoping en dus roestvorming.




De opklapbare trap kan door het verkeerd geplaatste extra weegdisplay niet opklappen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.