Rundveehouderij

Achtergrond 1162 x bekeken

Val je geen bult aan gebruikte hooibouwmachines

Met minder dure, gebruikte hooibouwmachines is de grasoogst prima grotendeels zelf uit te voeren. Maar waar moet je op letten bij de aanschaf van hark, maaier en schudder? Tips.

Controleer de aftakaskruisjes op speling. Laat anders de lagers vervangen. Zorg dat de beschermkappen heel zijn.

Algemeen:

- Bekijk en beoordeel het uiterlijk van een machine. Is het uiterlijk slecht, dan is meestal het onderhoud ook van eenzelfde kaliber geweest. Herken een slecht uiterlijk aan: afgebladderde lak, kromme of vermiste veiligheidsbeugels of beschermkleden, deuken in het plaatwerk of zelfs een wildgroei van onkruid op aangekoekte planten of grond.
- Koopt u de machine, zorg dan dat alle veiligheidsvoorzieningen in orde zijn. Scheelt er wat aan, maak daarover dan afspraken met de handelaar of dealer.
- Controleer de hydraulische installatie van een hooibouwmachine op lekkage. Vraag eventueel of de dealer in uw bijzijn de machine kan in- of uitklappen.
- Controleer de driepuntsbok en hoofdscharnierpunten op scheuren of breuk.
- Zorg dat alle gesloten tandwielkasten worden voorzien van nieuwe olie.

De aankoop

- Maak tijdens de onderhandelingen of nadat u het eens bent over de aankoopprijs, heldere afspraken over de staat waarin de machine moet worden afgeleverd. Zet deze op papier, het liefst op de koopovereenkomst.
- Bepaal met de verkoper wat de garantietermijn is van een gebruikte machine. Bij jonge gebruikte machines (tot 7 jaar oud) willen mechanisatiebedrijven doorgaans wel een garantieperiode van enkele maanden aangaan. Zijn machines ouder, dan wordt veelal op de koopbon gezet ‘zoals gezien’ met daarbij de plaats en de datum. Als in het laatste geval de machine toch stukgaat, heeft u in de praktijk geen poot om op te staan.
- Overweeg eventueel een casco- of eigengebrekverzekering af te sluiten voor een machine. Dit wordt doorgaans gedaan voor de duurdere machines, zoals getrokken maaiers of de hele brede harken (zowel nieuw als gebruikt). Casco verzekeringen zijn afsluitbaar bij diverse oliemaatschappijen en verzekeraars. Lees goed de kleine lettertjes. Een van de belangrijkste voorwaarden is bijvoorbeeld dat de onderhoudshistorie en keuringsrapporten beschikbaar zijn.

De aftakas

- Controleer de lagers in de kruiskoppelingen van de aftakas. Doe dit simpelweg door het uiteinde vast te pakken en dat in de lengte van de aftakas op- en neer te bewegen. De lagers in een kruiskoppeling mogen geen speling hebben.
- Zorg dat de aftakas goed beschermd is. Dat betekent: een complete en hele beschermkap, twee kettinkjes die voorkomen dat de beschermkap meedraait en glijlagers in de kap die heel zijn.

CONTROLE BIJ DE GEBRUIKTE SCHUDDER

Pak een schudrotor vast en voel of er speling is. Vergelijk de speling bij twijfel met die van een nieuwe machine.

- De schudrotor: pak een tandarm vast en beweeg deze van boven naar beneden. Er mag geen lagerspeling voelbaar zijn. Controleer de schudrotors met oliebadaandrijving op lekkage.
- De scharnierpunten: vooral die tussen schudderelementen en aan de driepuntsbok kunnen uitgesleten zijn. Vergelijk de speling eventueel met die van een nieuwe schudder.
- De speling in de aandrijflijn: pak twee rotors naast elkaar en draai ze tegen elkaar in. Om de speling in de hele lijn te controleren, kan dat herhaald worden voor de twee schudrotors die het verst van elkaar staan. Per merk of soort overbrenging kan de speling verschillen. Vergelijk de speling daarom met die van een nieuwe schudder.
- De schudder: laat kapotte tanden vervangen en vraag desnoods een paar extra. Zijn ze allemaal slecht, laat ze dan allemaal vervangen. Bij schudders jonger dan 5 jaar komt veel minder tandbreuk voor dan bij de oudere typen.

CONTROLE BIJ DE GEBRUIKTE HARK

Controleer de speling van de lagers in de curvebaan door een tandarm te bewegen. Bij een te grote slag kan revisie nodig zijn.

- De curvebaan (het hart van de hark met daarin kleine lagers die door een baan gaan). Vooral oude harken met open curvebaan zijn gevoelig voor stof, zand of ijzerdraad. Controleer daarom de speling van de lagers. Pak een tandarm en kijk hoeveel vrije slag die heeft. Is de slag groter dan 15 centimeter, dan is het nuttig om te repareren. Maak hierover afspraken. Vergelijk de speling eventueel met die van een nieuwe.
- De tandbevestiging: op oudere typen kan die uitgelubberd zijn. Uitboren en een grotere bout-moer erin voldoet dan.
- Het bevestigingspunt: het punt waarop uitneembare tandarmen vast worden gezet: is dit slechts een bout met moer, controleer dan de slijtage.
- Centrale verstelas (dikke as in het hart van de hark die dient voor de werkdiepte-instelling): deze kan vastzitten. Controleer dat door hem handmatig te verstellen. Meestal gaat dit via een spindel. Bij luxere typen gaat het elektrisch.

CONTROLE BIJ DE GEBRUIKTE MAAIER

Beoordeel een machine op uiterlijk. Het weerspiegelt goed of slecht onderhoud.







- De beschermkleden: die moeten heel zijn. Afhankelijk van merk en grootte kost een beschermkleed E70 tot wel E850.
- De messenhouder (maaimesbevestiging): is die te veel uitgesleten, dan maakt een draaiende maaier een tikkend geluid. Vervang desnoods alle messenhouders. Draai eventueel een maaischijf of -trommel naar het midden en kijk of het mesje de naastliggende schijf/trommel raakt.
- Speling op de maaischijven bij een schijvenmaaier: te veel speling leidt tot het vastslaan van een schijf.
- De glijschotels (alleen voor trommelmaaier): controleer of ze midden onder een maaitrommel zitten en of ze spelingsvrij zijn. Dat gaat het makkelijkst als je de maaier optilt.
- De kneuzer (indien gemonteerd): bij maaiers met stalen klepels kan de bevestiging versleten zijn, hoorbaar aan ‘tikken’ tijdens ’t maaien. Laat altijd klepel en bout gelijktijdig vervangen.
- De V-snaar. Die mag geen rafelig beeld vertonen.

Een maaimes mag de naaste schijf niet raken; vervang anders de messenhouders.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.