Rundveehouderij

Achtergrond 1158 x bekeken

RMH zelfrijder: snel, robuust en comfortabele voermengwagen

De RMH VSL-zelfrijder is nu enkele jaren op de markt. De wagen is vooral degelijk en zwaar gebouwd. Wel laat de wendbaarheid te wensen over, blijkt uit ervaringen van zes gebruikers.

De RMH VSL-serie is nu enkele jaren op de markt. Gebruikers prijzen de robuuste bouw en schatten een lange levensduur in. Minder enthousiast zijn ze over de wendbaarheid.

RMH bracht vorig jaar de nieuwe VSL-zelfrijder op de markt. Tegelijk onderging de VS wat wijzigingen. De VS en VSL, identiek op technisch gebied (cabine, motor, kuip, aandrijving), zijn alleen leverbaar als verticaalmenger. De VS heeft een lagere bouw dan de VSL en lost het voer via één losband tussen cabine en mengbak. De VSL lost via twee aparte deuren en bandjes.
Inmiddels zijn er 12 gebruikers in Nederland. Van de zes ondervraagden hadden drie een oudere RMH (8 tot 18 jaar). Iets meer dan de helft heeft een mengkuip gekocht van ‘edelstaal’ (€4.000). Een kuip met levenslange garantie.
Onder de relatief nieuwe machines (2-11 maanden) bleven de reparaties beperkt tot kleine olielekkages. Aandraaien van oliekoppelingen loste dat op.
De RMH werkt snel. In 20 minuten is voor 100 tot 130 melkkoeien een rantsoen te laden, te mengen en te lossen. Meestal gaat het om gras, maïs en bostel of pulp. Losgestort product infrezen, zoals soja, maïsgluten en meelsoorten, gaat vlot, maar slechts een enkeling doet dat.
Mengen gaat vrij rap. Het duurt hooguit 5 minuten per wagen. Aan de frees zitten relatief weinig messen in combinatie met korte metalen strips. RMH verkoopt de frees als ‘voerstructuurvriendelijk’. Het voer wordt er meer uitgeklepeld dan uitgesneden. Gebruikers bevestigen de structuurvriendelijke werking, maar kunnen niet zeggen in hoeverre de werking beter is dan die van oudere typen. Lossen gaat prima en voor een verticaalmenger gebeurt dat erg egaal.

Ervaringen van gebruikers

Gebruikers zijn vooral positief over de robuuste bouw: een zwaar chassis, zware Iveco-vrachtwagenassen en -banden, een dikke uitkuilfrees en een zware, 141 kW (192 pk) sterke Deutz-motor achterop.
Duidelijk minder positief zijn ze over de wendbaarheid. Oorzaak daarvan is de beperkte wieluitslag en de lange wielbasis. Wellicht biedt achter- of vierwielbesturing de oplossing.
Als kleine minpuntjes noemen gebruikers: de opvoerband moet je bijna dagelijks met de hand reinigen; de tankvuldop bij de VS-typen zit op een lastige plek; in de mengkuip mag wel een werklamp zitten; en de rechter buitenspiegel mag verder naar voren.
De cabine is erg stil, vooral nu de motor naar achteren verplaatst is. Wel mag de cabine iets breder zijn en is het lastig dat de controlemeters buiten het gezichtsveld van de chauffeur boven in de cabine zitten. Volgens RMH is dat juist op wens van gebruikers gewijzigd, omdat ze anders te veel hinderen. Dat de frees smaller is dan de zelfrijder, wordt niet als een nadeel ervaren. Soms is er een klepje aan het einde van de opvoerband verlengd, omdat uitgekuild voer zelfs over in plaats van in de kuip terechtkwam.
Over het brandstofverbruik, 13,5 tot 15 liter per uur, zijn gebruikers tevreden. De meesten werken op een laag motortoerental: 1.600-1.800 toeren per minuut. Ruim voldoende om vlot te werken.
De brutoprijs van een RMH-zelfrijder is gemiddeld. Zo kost een 14 kuubs-VSL 14 bruto standaard €134.144. Dat is net zo veel als de gemiddelde prijs van een 14 kuubs-Storti, AGM en Strautmann.
Boeren die al langer dan 10 jaar met RMH gewerkt hebben, roemen de kwaliteit en de goede inruilprijs. Ze verwachten dat ook weer bij deze nieuwe series. Maar door de fors hogere capaciteit beperkt het totale aantal draaiuren van de zelfrijder zich op een melkveebedrijf met 250 dieren tot 500 à 600 uur per jaar. De eigenaren vinden dan ook dat hij makkelijk 15-20 jaar mee moet kunnen.

De RMH VSL-serie is nu enkele jaren op de markt. Gebruikers prijzen de robuuste bouw en schatten een lange levensduur in. Minder enthousiast zijn ze over de wendbaarheid.

FREES: de turbofrees heeft opvallend weinig snijmesjes. Bij elke twee mesjes bevindt zich ook een stalen profieltje dat het voer er meer uitklepelt dan uitsnijdt. Een voerstructuurvriendelijke werking.

LOSOPENING: ongeveer de helft van de wagens wordt gekocht met onder in de kuip een wand van ‘edelstaal’. Dat is een legering van chroom, titaan, mangaan, nikkel en silicium.

Gegevens RMH VS(L)-zelfrijder

VS-serie: 4 typen van 14 tot 22 kuub.
VSL-serie: 3 typen: 14, 16 en 18 kuub.
Motor: Deutz-zescilinder van 141 kW (192 pk). Rijaandrijving: hydrostaat via rijpedaal met 2 groepen tot 25 km/u. Frees: turbofrees, maximale uitkuilhoogte 5 meter met bovenliggende opvoerketting. Verticale mengvijzel: hydraulisch aangedreven, 2 versnellingen (0-22 en 0-44 tpm) en 3 (VS, 4) contramessen. Chassis: geveerde assen. Prijzen: VSL18 €137.278. Meerprijs VS: €1.500. Opties: edelstalen mengkuip €4.000, camera €1.457, 50 km/u-versie (andere assen en hydrauliek): €11.000, magneet in losband: €875. Info: Stoevelaar Machinery, Stegeren, tel. (0529) 46 13 77 of www.stoevelaar-machinery.nl.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.