Rundveehouderij

Achtergrond 645 x bekeken

Pöttinger Eurotop zwadhark munt uit door veelzijdigheid

Ruim een jaar geleden bracht Pöttinger de getrokken hark Eurotop 601A op de markt. Veehouderij peilde de ervaringen en meningen van zes gebruikers.

De Pöttinger Eurotop 601A wordt ook wel een karretjes- of lintwormhark genoemd, omdat de elementen achter elkaar hangen.

In het algemeen klinken er positieve geluiden over de kwaliteit van de Eurotop 601A-hark. Gebruikers prijzen vooral zijn veelzijdigheid. Minpunten zijn de lage aanspanning die bij een foute hefbediening de aftakas verbuigt en het laten liggen van een strookje gras op kopakkers. Dat laatste is echter te ondervangen door tijdig het achterste harkelement bij te sturen.

Vier verschillende posities

De veelzijdigheid van de hark komt door het achterste element dat in vier posities kan staan. In de eerste en tevens standaardpositie, linksachter het eerste element (zie foto rechts), is het een gewone dubbele hark met zijafleg. Afhankelijk van de gewenste zwadgrootte kan de werkbreedte van het tweede element worden gevarieerd, dat is de tweede positie. Met het tweede element midden achter het eerste is veel capaciteit haalbaar. Dat vormt de derde positie. Sommige gebruikers tillen met de trekkerhef het eerste element een beetje op en verdelen zo het gras over het eerste en tweede element. In de vierde positie zwenkt het achterste element door naar rechts om zo gras uit kanten of greppels te halen. De trekker kan dan zo’n 3 meter van de kant blijven. In combinatie met een tweede zwadbord (meerprijs E225) is het mogelijk twee (hooi)zwaden te maken.

Capaciteit varieert

De capaciteit en rijsnelheid van gebruikers onderling verschillen fors. Sommige harken halen met maximaal 10 kilometer per uur 3 à 4 hectare per uur, andere halen 7 hectare per uur bij snelheden van 14 kilometer per uur. De jaarcapaciteit varieert per gebruiker van 80 tot 150 hectare.
Circa 80 procent van de harken wordt afgeleverd met een tandemas onder de hark-elementen. Een aanrader, want gebruikers met een enkelas hadden achteraf ook liever een tandem gewild. Deze is minder spoorgevoelig en voorkomt ‘graven’. Volgens een gebruiker is de hark met enkelas op maximale werkbreedte minder stabiel.
De hark kan voldoende omhoog en de ‘karretjes’ volgen elkaar goed. Daardoor manoeuvreert hij op kopakkers prima. Achteruitrijden gaat redelijk, mits het achterste element met trekkerhydrauliek als ‘stuuras’ fungeert. Dat vergt wat oefening, maar voor een handige chauffeur is dat geen probleem. Kogelkranen op de hydrauliekaansluitingen voorkomen uitzwenken tijdens transport. Ze worden echter niet vaak gebruikt, omdat bijsturen in smalle perceelsingangen dan niet meer lukt.
De hark vergt weinig onderhoud. Het beperkt zich tot doorsmeren van curvebaan (één vetnippel), knik- en draaipunten en aftakas. Van tandbreuk is geen sprake, ondanks dat het eerste element per arm één tand minder heeft dan het achterste met vier tanden. Reparaties zijn nog niet voorgekomen. Wel heeft de importeur de borgpen en bouten in de hoofdbalk verzwaard.

Veel gebruikers kiezen voor een tandemstel. Zo blijft de hark stabieler en wordt ‘graven’ door spoorvorming voorkomen.

Tijdens transport is de Pöttinger-hark stabiel. Sommige gebruikers misten nog een hydraulisch opklapbaar zwadbord.

Rijden over gemaakte zwaden is met 50 centimeter bodemvrijheid geen probleem.

Gemiddeld geprijsd

De Pöttinger 601A kost standaard €10.450. Concurrenten, zoals Kuhn en Stoll, hebben in een vergelijkbare uitvoering nagenoeg dezelfde prijs. Een complete hark met tastwielen, tweede zwaddoek en tandemstellen onder de elementen kost €12.575. Dankzij het breed uitzwenkende achterste element is de complete hark veelzijdig inzetbaar én standaard circa €2.300 goedkoper dan een zijafleghark met apart wielonderstel.

Plus: wendbaar, multifunctioneel, hoge bodemvrijheid.

Min: kans op kromme aftakas, ervaren chauffeur gewenst.

TECHNISCHE GEGEVENS

De werkbreedte varieert van 3,4 tot 6,4 meter. De transportbreedte bij afgenomen armen is 2,1 meter, normaal 3 meter. De transportlengte is 7,1 meter. De hark weegt 1.200 kilo.
Elk element heeft tien armen met daaraan drie tanden (voorste element) of vier (achterste element). Aftakas-toerental maximaal 540 omwentelingen per minuut. Benodigd trekkervermogen circa 37 kW (50 pk). Banden onder element 18.5 x 8.5 R8 6 PR. Standaard met verlichting.
Richtprijs: €10.450. Opties: twee tandems onder elementen (€1.090), multitastwiel (€780), tweede zwaddoek (€255). Een grotere versie is leverbaar: de Eurotop 691 A met maximaal 6,9 meter werkbreedte.
Inlichtingen: Zonna Beilen, telefoon (0593) 58 24 44 of www.poettinger.de.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.