Rundveehouderij

Achtergrond 1312 x bekeken

No-nonsensehark Hibiscus voor de grote boer

In 2004 presenteerde Lely de eerste prototypen van een industriële twee-elementshark, de Hibiscus 1015 Profi. Veehouderij peilde ervaringen van vijf gebruikers. Die zijn onder de indruk.

De Lely Hibiscus 1015-hark is breed en groot. Een trekker van 66 kW (90 pk) valt er bijna bij in het niet.

Met een maximale werkbreedte van 10,2 meter is de Lely Hibiscus 1015 Profi de breedste dubbele hark met middenafleg. Lely dicht met deze machine het werkbreedtegat dat er was tussen de gangbare dubbele harken met middenafleg en de veel grotere en duurdere vier-elementsharken. Daarnaast mikt het bedrijf met deze machine vooral op boeren en loonwerkers die niets zien in vier-elementsharken. Behalve de hogere aanschafprijs zouden die laatste te lang en te complex zijn en daardoor een vaste chauffeur vereisen.

Extreem zwaar gebouwd

Eén gebruiker noemt de 1015 Profi de eerste industriële hark die op de markt is. En dat is onder andere te zien aan de constructie van de machine: een extreem zwaar hoofdframe, grote transportbanden en een grote (1,2 meter diameter) curvebaan.
De zware bouw vertaalt zich terug in een eigen gewicht van maar liefst 4.600 kilo. En dat is erg zwaar. Ter vergelijking: een gemiddelde 8,5 meter dubbele hark met middenafleg weegt minder dan de helft, circa 2.200 kilo. Om het zware gewicht te ontzien op drassig grasland, heeft de hark grote transportwielen (maat 15.0/70-18), acht wieltjes onder elk element en hydraulisch-pneumatische bodemontlasting per element. Die laatste werkt met een zogenoemde balanscilinder. Verder hangen de elementen in een kogelgewricht en zijn de wieltjes onder een element zowel pendelend als sturend gemonteerd.

Voor de grote boer

De eigenaren van de Hibiscus 1015 harken jaarlijks tussen de 250 en 600 hectare. Er is één uitzondering, die harkt jaarlijks 3.500 hectare. Over een aantal zaken zijn de gebruikers het unaniem eens: de hark werkt schoon, volgt goed in het trekkerspoor, heeft een hele grote capaciteit en iedereen met een beetje trekkerervaring kan er zo mee werken.
De gemiddelde rijsnelheid tijdens het harken is 15 tot 20 kilometer per uur. De capaciteit komt zo ongeveer op 10 tot 15 hectare per uur. Voldoende om een hakselaar voor te blijven. De meesten zetten voor de hark een zescilinder trekker van minstens 74 kW (100 pk). Een viercilinder van ongeveer 66 kW (90 pk) kan het ook wel doen, maar dan wel met voldoende frontgewichten. Noodzakelijk om de 2,5 ton in de driepuntshef te compenseren voor een veilig weggedrag en voldoende grip bij scherp draaien in het veld.
Drie van de vijf gebruikers harken vaak op drassig land. Het zware harkgewicht is geen probleem, mits de trekker achter op bredere banden staat. Het balanssysteem, waarmee de elementen hydro-pneumatisch ontlast kunnen worden, staat standaard op 50 bar. Maar slechts een enkeling stelt het systeem met regelmaat anders in. Vanaf bouwjaar 2006 krijgen de harken standaard twee balanscilinders, waardoor elk element onafhankelijk van het andere omhoog kan.

Nadeel: hoog in transport

Over het grootste nadeel (en inherent aan de werkbreedte) zijn alle gebruikers het eens: de hark is met 4,8 meter erg hoog in transport. Pas na het uitnemen van acht tandarmen daalt de transporthoogte naar 3,8 meter. Boeren die onder bruggen of over boomrijke weggetjes rijden moeten ze uitnemen, al stellen ze dat zo lang mogelijk uit. Tandarmen die wel eens een obstakel raken, gaan klemmen en zijn zo steeds lastiger in- en uitneembaar.
Verder blijven de nadelen beperkt tot kleine details: de manometer en kogelkraan van de balanscilinder zitten op een lastige plek onder het hoofdframe; er zit geen groothoekaftakas bij de pendelbok; de trekker moet over voldoende hydrauliekcapaciteit beschikken. Ondanks dat de hark maar enkele keren per jaar doorgesmeerd moet worden, hekelen sommigen de vele smeernippels.
In een zware eerste snede wordt het zwad te groot voor een gemiddelde opraapwagen. Een hakselaar of een grote, moderne opraapwagen heeft dan de voorkeur.
Positief zijn de gebruikers over de perfecte afwerking en de doordachte details, zoals een eenvoudige robuuste transportvergrendeling en de makkelijke bediening. Ook zijn ze allemaal dik tevreden over het eindresultaat: een perfect egaal zwad en een schone werking.

Midden onder het frame zorgt een balanscilinder voor de bodemontlasting van elk element. Deze is traploos instelbaar en nodig op heel drassig land.

Twee haken vergrendelen de elementen door ze in een gat te laten zakken.


Voor transport onder de 4 meter moeten de armen eraf en in een holte op elk element gezet worden.







Lely-imago werkt

Wat opvalt, is dat de meeste kopers van de Hibiscus 1015 al meerdere Lely-producten hebben en niet of nauwelijks naar andere merken hebben geïnformeerd bij de aankoop van deze Hibiscus. Kennelijk overtuigt Lely-kwaliteit snel tot een volgende aanschaf. Aan de andere kant ook wel te verklaren, omdat met ruim 10 meter werkbreedte de Hibiscus 1015 Profi nauwelijks concurrentie heeft. De enige machine die in de buurt komt is de 9,3 meter brede Kuhn GA 9321.
De 1015 Profi kost €36.950. En dat is veel geld voor een dubbele hark. De bijna even brede hydraulisch aangedreven Kuhn GA 9321 kost minder: €33.950.

De Lely zal het dan ook van een lange levensduur moeten hebben. De gebruikers verwachten dat de hark minstens 10 jaar mee moet kunnen. Eén gebruiker, die jaarlijks 3.500 hectare harkt, verwacht een levensduur van 5 jaar. Dat is 17.500 hectare. Tot nu toe ging een willekeurige dubbele hark op dat bedrijf maximaal 1,5 tot twee seizoenen mee.

Plus:voudig, iedereen kan ermee weg, forse capaciteit, compleet.

Min: erg hoog in transport, tandarmen lastig uitneembaar na obstakelbotsing, hoog gewicht.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk: Lely. Type: Hibiscus 1015 Profi. Werkbreedte: 9,0-10,2 m. Zwadbreedte: 1,5-2,5 meter. Transportafmetingen (lubuh): 6,8u3u4,8 m (3,8 m met 8 tandarmen eruit). Gewicht: 4.600 kg. Geadviseerd motorvermogen: 74 kW/100 pk. Tandarmen per element: 15. Tanden per tandarm: 4 gebogen en 1 rechte. Tanddikte: 10 mm. Onderstel onder element: pendeltandem en meelopend gestuurd. Hoogte-instelling: handmatig met sleutel op elk element. Aftakas: max. 540 tpm. Hydrauliek: 1 enkelwerkend en 1 dubbelwerkend ventiel. Transportbanden: 15,0/70-18. Banden per element: 4u16/6,9-8 en 4u18,5/8,5-8. Prijs: €36.950. Informatie: Lely Industries NV, tel. (010) 599 63 33 of www.lely.nl.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.