Rundveehouderij

Achtergrond 765 x bekeken

Faresin voerwagen met verreikerbloed

De nieuwe Leader- voermengwagen van Faresin heeft veel eigenschappen van een verreiker in zich. Assen en cabine zijn dezelfde. Een impressie.

De cabine en assen van de Faresin Leader komen van de verreikers van het bedrijf. Daardoor is er goed zicht en vierwielbesturing.

De Italiaanse fabrikant Faresin bouwt zowel verreikers als voermengwagens. Dat is aan de nieuwe generatie Leader-voermengwagens te zien, waarvan de eerste net in Nederland is. De assen en de cabine komen direct van de verreikers af. Het is een hele verbetering ten opzichte van de oude generatie mengwagens. Die waren alleen leverbaar met voorwielaandrijving en ouderwetse vierkante cabine.

Verreikercabine

De nieuwe cockpit voorop de wagen biedt veel meer zicht rondom. Makkelijk bij het frezen van hoge kuilen. Om het zicht verder te verbeteren is de cabine vrij hoog geplaatst. Bijkomend nadeel is de hoge opstap van 1,10 meter. Je springt er niet gemakkelijk in en uit.
Het interieur heeft ook zijn gelijkenissen met de verreikers, zoals de multihendel om de frees te bedienen. Canbus-technologie om de wagen bijvoorbeeld in voer- of laadmodus te zetten is optie. Standaard is er daarom een lange rij hendels naast de stoel voor het bedienen van de transportbandjes en contramessen.

Snel laden

De Faresin heeft een flinke laadcapaciteit door de zwaardere 74 kW (100 pk) hydromotor op de bredere laadfrees. Met 2 meter is de laadfrees 30 centimeter breder geworden. De elevator is 10 centimeter verbreed tot 70 centimeter.
Op de elevator zit een luikje voor mineralentoediening. Dat is lastig bereikbaar. Ook de steile uitklapbare trap naar de mengkuip nodigt niet uit om met een zware zak omhoog te klimmen. Een trechter achterop is optie. Het lossen gaat snel via de losluiken. Het is wel belangrijk om ze linksvoor en rechtsachter te bestellen. Wie kiest voor een luik linksachter kan goed in hoeken komen, maar zal door de positie van de vijzel in de kuip langzamer lossen.
Onder de luiken zijn bandjes te monteren voor een loshoogte van 60 centimeter. De vijzel heeft 2,5 spoed, waarvan het laatste puntje steiler staat voor een betere menging bovenin de kuip.

De 73 kW freesmotor, bredere rotor en elevator verhogen de laadcapaciteit aanzienlijk. Maximale freeshoogte is 5,7 meter.


Vanuit de cabine is goed zicht op het freeswerk. De opstap is met 1,10 meter vrij hoog. Een Canbus-systeem is optie.




Motor achterop

De standaard 128 kW (175 pk) Iveco-motor heeft er geen enkele moeite mee wanneer de frees vol wordt belast. Optie is een 102 kW (140 pk) en 154 kW (210 pk) motor. De laatste lijkt in veel gevallen overbodig. In plaats van naast de cabine ligt de zespitter voortaan achterop de wagen, wat zorgt voor minder lawaai. Ook het onderhoud is daardoor eenvoudig te doen. Bovenop de elevator zit een hydraulisch te bedienen windzeil, zodat het voer netjes in de kuip belandt.
De verticale vijzel is in toeren instelbaar tussen 0 en 40 omwentelingen per minuut. Elektrisch kan een starttijd na het aanzetten van de frees worden ingevoerd. Dat zelfde geldt voor het in- en uitschakelen van de twee contramessen.

De zescilinder Iveco van 128 kW is achterop goed bereikbaar. Intercooler, oliekoeler en radiator links zijn uit te vouwen.




Krap door de bocht

Vierwielbesturing en -aandrijving van de Faresin zijn optioneel. Daarmee is er een draaicirkel van 3,5 meter (straal binnenkant draaicirkel), in plaats van 8 meter bij tweewielbesturing en voorwielaandrijving. De Cararro-assen zijn optioneel geveerd, evenals de frees.
Rijden in hondengang om in de hoek van een sleufsilo te komen is mogelijk. Maximaal rijdt de Faresin 30 kilometer per uur; 40 kilometer is optie.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk: Faresin Leader. Iveco zescilinder 102 kW, 128 kW, 154 kW. Brandstoftank: 170 l. Kuipinhoud: 9, 11, 14, 17, 20 m3. Vijzel: 2,5 spoed, 7 messen. 2 elektrohydraulische contramessen. Aandrijving: hydrostatisch0-8 en 0-30 km/u. Opties: 4wd+-besturing, 2 camera’s, centrale smering, geveerde frees/vooras/stoel, airco. Prijs: €90.000. Leverancier: LMB Verbunt, Dongen, tel.: (0162) 31 22 63.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.