Rundveehouderij

Achtergrond 1247 x bekeken

Eurocomp mengt ook kleine porties goed

De eerste gebruikers van de verticaal mengende Eurocomp zijn positief. De wagen mengt gemakkelijk kleine porties, is robuust gebouwd en niet duur.

Door de rechte bak-uitwisseling van voer tussen de vijzels is de Eurocomp sterk in het mengen van kleine porties, merken gebruikers.

TECHNISCHE GEGEVENS

De blauwe Eurocomp-voermengwagen is een bijzonder exemplaar. Van een afstand lijkt de wagen door de vierkante bak wel wat op een horizontale menger. Niets is echter minder waar. In de bak van de Italiaanse 22 kuubs Eurocomp bevinden zich maar liefst drie verticale vijzels. Dat aantal is verrassend omdat andere merken zich bij deze inhoud vaak van twee vijzels bedienen. De vijzels lopen bovendien niet taps toe maar vrijwel recht omhoog.

Intensief mengen

Door de rechte bakwand en de rechte vijzels moet een intensievere menging ontstaan van het voer in de kuip. De wagen zit daardoor qua mengintensiviteit tussen een horizontaal en een verticaal mengende wagen in. Met horizontale mengsystemen heeft Eurocomp de meeste ervaring. Volgens de leverancier is de menging bovenin te gering bij taps uitlopende mengkuipen en in een punt eindigende vijzels. Gebruikers roemen de mogelijkheid kleine porties voer voor bijvoorbeeld droge koeien of jongvee te mengen. Dat komt mede doordat de drie vijzels een kleine diameter hebben van 1,50 meter. Daardoor is er tussen de vijzels een grote uitwisseling van voer. Doordat bak en vijzel dicht bij elkaar blijven, worden kleine porties ook hoger in de bak gemengd, is de gedachte. Verder valt de gebruikers op dat de wagen niet snel overkookt. Droog stro blijft netjes in de kuip door de iets gebogen rand die werkt als een stroring. Ook het lichte opstarten aan de aftakas zien gebruikers als positief.

bak heeft een rechte vorm, net als de vijzels. Daardoor zou een gedwongener menging van het voer ontstaan.






Degelijk uitgevoerd

De Eurocomp toont degelijk en robuust. Er zijn zware chassisbalken en dik plaatstaal gebruikt. De wagen is dan ook fors aan het gewicht met 8.820 kilo. Dat is 1 à 2 ton meer dan de meeste concurrenten wegen. De enkele as die 18 ton mag dragen, geeft dan ook een behoorlijke piekdruk af. De wagen is 3 meter hoog. Daardoor heb je een flinke lader nodig om hem te kunnen vullen. De glijgoten onder de loskleppen beperken de bodemvrijheid tot zo’n 25 centimeter. Deze goten zijn nodig omdat het voer anders te dicht bij de wagen lost en je eroverheen rijdt. Alle gebruikers nemen dit voor lief. Verder is een tandemas of losband of zijn loskleppen zowel voor als achter en een elektrische bediening mogelijk.
Standaard bedien je de wagen via de stuurventielen van de trekker en hydrauliekblokken aan de wagen. De vijzels zijn op twee toerentallen te schakelen. Bij 540 toeren van de aftakas is er keuze uit 18 en 28 omwentelingen per minuut. Er blijft weinig voer op de vijzels liggen. Echte contramessen om te snijden heeft de wagen niet. Strippen van 5 millimeter dik die deel uitmaken van de constructie moeten tevens grip op het voer krijgen wanneer de vijzels draaien. Deze strippen moeten de functie van contramessen overnemen.
Standaard heeft de wagen een weeginrichting met vier weegstaven. De display is eenvoudig van links naar rechts te zwenken. Hij hangt dus altijd goed in het zicht, onafhankelijk van welke kant de wagen wordt geladen. Bij de display hangt een sirene die afgaat wanneer de voorgeprogrammeerde kilo’s zijn geladen. Het bordes is op het frame geschroefd en niet aan de bak zodat het lichaamsgewicht van de chauffeur niet wordt meegewogen. De hydraulische steunpoot werkt via een kraan op hetzelfde hydrauliekventiel als de losdeuren.

Door de glijgoten onder de losluiken wordt de bodemvrijheid beperkt tot zo’n 25 centimeter. De hoogte van de wagen is 3 meter.


Niet duur

Met een prijs vanaf €27.000 is de wagen gunstig geprijsd ten opzichte van de concurrentie. Luxe als elektrohydraulische sturing en centrale smering ontbreekt echter. De centrale smering is niet nodig, omdat alleen de losdeuren over enkele vetnippels beschikken. Oliekasten van schakelbak en planetaire aandrijving onder de vijzels moeten eens in het jaar ververst worden.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk: Eurocomp Dualmix Super Unifeed.
Inhoud: 2 kuub. Leverbaar in 16 en 22 kuub met drie vijzels. 27 kuub met vier vijzels, 32 kuub met vijf vijzels en 37 kuub met 6 vijzels.
Uitvoering: drie horizontale vijzels met 1,50 meter diameter, 18 tons as, bandenmaat: 385/65R22,5. Gewicht: 8.820 kilo. Weeginrichting met een display en koppeling naar pc. 7,00 x 2,50 x 3,00 meter (lengte x breedte x hoogte).
Opties: tandemas (gestuurd en/of geveerd en geremd), afvoerband, extra losdeuren (voor/achter), mineralentoevoegingsbak, bumper achter.
Leverancier: mechanisatiebedrijf Derksen, Doesburg, tel. 06 - 55 16 25
Prijs: standaard €27.000 exclusief BTW.

EINDOORDEEL

Plus:
- Mengen van kleine porties voer is goed mogelijk door de snelle uitwisseling van voer tussen de - De wagen is robuust uitgevoerd en gebouwd van degelijke materialen.
Min:
- De laadhoogte is met 3 meter aan de ruime kant. - Geringe bodemvrijheid van zo’n 25 cm door de glijgoot onder de losdeur.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.