Rundveehouderij

Achtergrond 1380 x bekeken

Doseerwagen flexibel en vlot

Vorig jaar heeft Jan Bouwkamp een doseerwagen laten bouwen. Deze wagen wordt voor twee doelen gebruikt. Voeren van de koeien én vullen van de vergister op het bedrijf.

Bij de koeien merkt Jan Bouwkamp geen verschil in gebruik tussen de voermengwagen en de doseerwagen.

Achter op het erf van VOF Prins staat een grote voerdoseerwagen. In de 30-kuubs wagen ligt een laag kuilvoer. Het is voor de pinken bestemd. Jan Bouwkamp werkt nu een half jaar met het gevaarte en is dik tevreden.
Eerder heeft Bouwkamp 6 jaar met een voermengwagen gewerkt en 1 jaar met een horizontale menger. Daarna is gewerkt met verticaalmengers. Dat beviel ook best. Maar vorig jaar werd er een mestvergister in gebruik genomen en het vullen van die vergister kostte te veel tijd. Het moest sneller. Met de voermengwagen kon dat niet. „Dat was de belangrijkste reden om uit te kijken naar iets anders”, zegt Bouwkamp. Omdat hij binnen de VOF de man is die verantwoordelijk is voor het machinepark, trad hij in overleg met de dealer en de fabrikant. Zo werd de speciale wagen gebouwd.
De wagen heeft een modern loadsensing hydraulieksysteem en lost voor en achter. Aan de voor- en achterkant zijn drie walsen gemonteerd, die voorzien zijn van messen. Verder is de wagen verstevigd, zijn twee extra bodemkettingen aangebracht en is er een weeginrichting.

Gelijkmatig vullen

De wagen wordt van bovenaf met de kuilhapper en de shovel gevuld. Bouwkamp start met gras. Daarna gaat er een laag maïs bovenop en volgen de overige producten: tarwe, raapschroot, sojaschroot en citruspulp. Als laatste volgt er weer een laag gras. De Groninger merkt dat hij de wagen wel veel secuurder moet laden dan de voermengwagen. Om het voer goed over de bodem te verdelen, werkt hij zelfs met de greep de onderste laag gras nog bij voor hij de snijmaïs erop stort. En ook de bijproducten en enkelvoudige voeders moet hij goed verdelen over de wagen. „Dat was bij de voermengwagen niet nodig.”
Zijn ervaring leert dat structuur aanvullen eigenlijk alleen goed gaat met gehakseld stro of luzerne. Lang stro wordt niet goed verdeeld en gemengd, waardoor de koeien het uitselecteren en het gewoon aan het voerhek laten liggen.

Afschrijving bijna gelijk

Afschrijving bijna gelijk De prijs van de fors aangepaste doseerwagen is hoger dan van een grote voermengwagen.
De flink aangepaste wagen is nogal wat duurder dan de standaard doseerwagen. De uitvoering kostte €43.000, duurder dan de laatste 16-kuubs voermengwagen. Die kostte in 2001 €30.000. Na 4 jaar gebruik heeft deze €13.500 opgebracht bij inruil op de voerdoseerwagen. Het extra geld heeft Bouwkamp er graag voor over. Hij bespaart op brandstofkosten en is veel flexibeler. Nog belangrijker, het vullen van de vergister is snel gebeurd. Bouwkamp beseft dat het lastig wordt om de machine in te ruilen. Waarschijnlijk moet hij de wagen afrijden. Als hij er 8 jaar mee doet, zijn de kosten €5.000 per jaar. „Dan schrijven we bijna net zoveel af als op de laatste voermengwagen. Dan hebben we de voordelen er bijna voor niets bij.”

In de doseerwagen moeten de verschillende voeders secuur en in gelijkmatige lagen worden verdeeld.



Omdat de speciale wagen ook achter kan lossen, is het vullen van de vergister nog maar een kortdurend klusje.




Veel voordelen

Het belangrijkste voordeel van de wagen is dat er nu een flinke hoeveelheid producten op een vrij eenvoudige manier naar de vergister kan worden gebracht. Speciaal daarvoor is de wagen aangepast zodat hij voor én achter kan lossen. Normaal is het alleen voor óf achter. Met de achterlosser vult hij de vergister. Met de voorlosser voert hij de koeien.
Maar er zitten meer zwaarwegende voordelen aan de voerdoseerwagen. Door de grootte van de wagen hoeft hij maar één keer per dag voer te laden voor de koeien. Met de voermengwagen moest hij twee keer laden en lossen. Het scheelt hem bijna een half uur per dag. Ook de brandstofkosten zijn aanzienlijk lager. Dat komt vooral omdat de voermengwagen moest blijven draaien tijdens het vullen. Bij de doseerwagen hoeft dat niet. Nu tankt Bouwkamp de trekker minder vaak af. Hij bespaart naar schatting 100 liter diesel per week.
Dat de wagen niet hoeft te draaien tijdens vullen blijkt ook een ander groot voordeel te geven. Bouwkamp kan de wagen nu vullen op elk moment van de dag zonder te hoeven voeren. Dat maakt hem flexibel in zijn werkverdeling. Normaal voert hij ’s morgens eerst de koeien. Daarna vult hij de vergister en kan hij de wagen alweer vol zetten voor de volgende dag. De droge koeien en de pinken voert hij één keer per 3 dagen. Daarna is het alleen maar aanschuiven.
Bij de melkkoeien merkt Bouwkamp geen verschil. De kwaliteit van het voer en de productie van de koeien verschillen niet veel met andere jaren. Hij merkt op dat de messen op de drie walsen het voer goed mengen. Bouwkamp ziet dan ook weinig verschil van menging van het rantsoen. Maar dan moeten de lagen voer in de wagen wel egaal en goed gevuld zijn. „Als je echt wilt vergelijken moet je twee groepen met twee machines gaan voeren. Maar ik heb niet de indruk dat het nu slechter of beter gaat.”

Profiel

Naam: Jan Bouwkamp (29).
Woonplaats: Ten Post (Gr.).
Bedrijf: Jan is een van de vennoten van melkveebedrijf VOF Prins in Lellens (Gr.). De overige vennoten zijn: Bram Prins (55), Gerke Prins (52), Leo Prins (49) en Arno Prins (30). Er worden, op twee locaties, in totaal 240 koeien gemolken. Het bedrijfsquotum op de locatie in Lellens is 1,6 miljoen kg melk met 4,29 % vetreferentie. De productie (rjg) is 8.356 kg melk, 4,41 % vet en 3,41 % eiwit. In totaal is er 180 ha grond in gebruik. 50 ha is bestemd voor maïs. De rest is grasland. Op het bedrijf is een mestvergister.
Aanleiding voor reportage: Jan Bouwkamp heeft zijn voermengwagen ingeruild voor een speciaal voor het bedrijf ontworpen doseerwagen.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.