Rundveehouderij

Achtergrond 1986 x bekeken

Degelijke Kuhn voermengwagen zonder veel poespas

Onlangs introduceerde kuhn de spv 14 zelfrijdende voermengwagen . het blijkt een kale wagen voor een scherpe prijs. grootste troef is de canbus-besturing.

De SPV 14 is de grootste zelfrijder van Kuhn met verticale vijzel. Er zijn plannen om grotere verticaal mengende wagens te bouwen.

De Kuhn SPV 14 is op het eerste gezicht een doorsnee-voermengwagen. Motor achterop, mengbak in het midden en afvoerband net achter de cabine.
Minder doorsnee wordt het aanzicht wanneer de chauffeur de frees omhoog doet. Rechts van de wagen blijkt dan een lange stalen punt te zitten, die kenmerkend is voor de vormgeving van de wagen. De punt draagt de elektrische spiegel en bevat de nodige elektrisch-hydraulische kleppen. Wanneer de frees in transportstand staat, zorgt de punt juist voor een mooie afwerking. Voor de frees is een robuust frame gebouwd, waarin hij scharniert. Het grijsgekleurde frame is recht voor de bak geplaatst. Ook de cabine hangt erin via silentblocks.
De elevator van de frees (gelijk aan de SPH-serie) is uit het midden aan de rechterzijde van de machine geplaatst. Daardoor is er meer bouwruimte.Wel moet de frees aan de linkerkant meer voer verwerken voordat het afgevoerd wordt naar de elevator.De 65 centimeter brede losband is in het midden van de machine geplaatst. Naast het gebruikelijke edelstaal in de kuip om slijtage tegen te gaan, zijn rvs-inlegplaten optioneel voor €3.755.

Weinig toeters en bellen

De SPV-serie is de kleinste serie van verticale, zelfrijdende voermengwagens van Kuhn. Er zijn drie modellen leverbaar: van 10, 12 en 14 kuub. De introductie ervan vond vorig jaar plaats op de Sima in Parijs. De eerste 14-kuubs versie werd onlangs verkocht in Noord-Holland.Het blijkt een rechttoe rechtaan wagen zonder al te veel toeters en bellen. Zo zijn twee gestuurde assen en vierwielaandrijving niet te krijgen. Kuhn houdt het bij achterwielaandrijving met sperdifferentieel en alleen een gestuurde vooras. Het zorgt voor een draaicirkel van 13,4 meter. De vooras pendelt wel onafhankelijk. De voor- en achteras zijn afgeveerd met bladveren. De enige standaard luxe is de T75 Canbus-bediening en sideshift op de losband. Een airco en bijvoorbeeld geluidsdempende materialen in de cabine zijn optioneel. De tweetraps hydrostatische aandrijving met een maximumsnelheid van 30 km/u kan optioneel worden uitgevoerd als 40 km/u.
Achterop is een 104 kW(142 pk) Tier III viercilinder John Deere-motor te vinden. Dit vermogen is toereikend, maar niet het hoogste in de markt. Het gehele motorcompartiment is goed bereikbaar door vier grote, horizontaal te openen deuren. Die vergroten ook de toegankelijkheid van de oliekoeler en de radiator. De dieseltank met een inhoud van 200 liter zit rechts naast de cabine.

cabine biedt zonder het dashboard in de dwarsstijl een goed zicht rondom. Alle functies zitten in de multistick.

De vooras pendelt onafhankelijk en is afgeveerd met bladveren. De achteras heeft bladveren en sper. Vierwielaandrijving en -besturing zijn niet verkrijgbaar.

Canbus-bediening

De cabine is te betreden via een redelijk lage opstap. Er is goed zicht op de frees door de ver naar boven doorlopende voorruit. Het dashboard, dat verwerkt is in de brede dwarsstijl op de voorruit, belemmert het zicht helaas iets en had dus beter zijdelings geplaatst kunnen worden. Optie is een camerasysteem met een camera gericht op de vijzel en een achter op de wagen (€1.000). Bij het schakelen naar de achteruitversnelling springt het beeld automatisch op de achterste camera, bij het mengen op die van de vijzel.
De techniek is te danken aan het Canbus-systeem, waarmee in vier programma’s−laden, lossen, transport en manueel−diverse functies zijn te programmeren en combineren. Bij het lossen voor het voerhek start de chauffeur met één druk op de knop de vijzel en losband, activeert de sideshift (na voorkeuze), opent de losklep en kiest het juiste toerental en de versnelling.
Het is een luxe waarover de meeste nieuwe voermengwagenmerken beschikken. De twee hydraulische contramessen zijn ook Canbus-gestuurd en dus met tijdsintervallen instelbaar. De geribbelde wand van de kuip zorgt voor meer weerstand. Dat voorkomt dat voer met de vijzel meedraait. De vijzel heeft 2 1/4 spoed en een instelbare opscheprand. Doordat het begin van de spoed vlak oploopt, moet hij lichter trekken.
Het weegsysteem en de camera’s hebben elk een aparte monitor en zijn dus niet geïntegreerd in de Canbus-monitor. Hierdoor lijkt de cabine voller, maar is er wel constant zicht op de belangrijkste onderdelen.Opvallend aan de bediening is de keuze van Kuhn om alle functies−frees/mengkuip en rijden−op de multistick te plaatsen. Het resultaat is een rempedaal op de vloer en een stick vol met knoppen. Het vraagt daarom het nodige fingerspitzengefühl om de wagen soepel te bedienen.

De 104 kW (142 pk) John Deere-viercilindermotor heeft een plek achterop. Daardoor en door de wijd openslaande deuren is de motor goed toegankelijk.

Concurrerend geprijsd

Met een standaardprijs van €117.715 ligt de Kuhn concurrerend in de markt. Dan heb je wel de uitgeklede versie. Met airco, comfortpakket, camera’s en rvs-inlegplaten loopt de prijs al snel op tot zo’n €127.000. Een prijs waar meer merken voor te krijgen zijn.

TECHNISCHE GEGEVENS

Merk: Kuhn SPV 14, enkele vijzel,bakinhoud: 14 kuub. Motor: viercilinder John Deere 104 kW (142 pk). Aandrijving: hydrostaat twee groepen, max. 30 km/u, (optie: 40 km/u). Assen: achterwielaandrijving (auto sperdifferentieel), vooras gestuurd. Draaicirkel: 13,4 m. Lxbxh: 7,95 x 2,48 x 3,00 m. Frees: breedte 2 m, diameter 0,47 m. Toerental vijzel: 31 omw./min., doseerketting linksen rechts. Banden: 215/75R17,5, achter dubbele montering. Leeggewicht: 9.750 kg. Dieseltankinhoud: 200 l. Prijs: €117.715. Opties: airco + comfortpakket (€4.390), camera achter en in mengkuip (€1.000), comfortpakket (€2.440), elektrisch pakket (€1.810). Leverancier: Reesink Technische Handel, Zutphen, tel.: (0575) 59 94 69.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.