Rundveehouderij

Achtergrond 515 x bekeken

Controlepunten bij de zwadhark

Binnenkort barst de voederwinning weer los. Een goede technische controle vooraf voorkomt onnodige ellende in die drukke periode. De curvebaan is het hart van elke zwadhark en moet grondig geïnspecteerd worden.

Controleer het hart van de hark. Daar draaien lagers door een gedraaide baan: de curvebaan.

- De curvebaan (foto) moet voldoende vet zijn. Meestal volstaat het jaarlijks bijvullen van de curvebaan met vloeibaar smeervet.
- Lagerspeling van de loopwieltjes (lagers) in de curvebaan. Op het punt waar de harktanden het gras loslaten (waar de harktanden omhoog kantelen) komt de grootste kracht op curvebaan en lagers en treedt als eerste slijtage op. Controleer op dat punt de lagerspeling per harkarm door die op en neer te bewegen. Bij afwijkende speling kan een lager kapot zijn. Hebben ze allemaal veel speling, dan kan de curvebaan ingesleten zijn.
- Vervang verbogen of deels afgebroken tanden. Verbogen tanden kunnen snel breken.
- Let op scheurtjes of breuk in de driepuntsbok of in het zwaddoek-frame en repareer deze zonodig.
- Beschermbeugels om de harkarmen moeten recht zijn.
- Kijk naar speling in de draaipunten van de harkarmen en smeer deze draaipunten.
- Controleer op poreusheid en scheurtjes van de banden in loopvlak en wangen. Stal na gebruik de hark (of schudder) uit de zon op een droge plaats om te voorkomen dat ze poreuzer worden. Pomp de banden op tot maximaal 2,5 à 3 bar.
Klik hier voor de complete artikel over het startklaar maken van hooimachines
Klik hier voor controle bij de schudder
Klik hier voor controle bij de maaier

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.