Rundveehouderij

Achtergrond 1330 x bekeken

AGM Feedstar voermengwagen: korter en sterker

Fabrikant AGM heeft zijn FEEDSTAR 170 ZELFRIJDENDE VOERMENGWAGEN vernieuwd. Styling, wielbasis en motor zijn de grootste veranderingen.

De AGM Feedstar 170 is wendbaarder en kreeg meer power door een nieuwe viercilinder Mercedes-motor.

Het Italiaanse AGM introduceerde onlangs de nieuwe Feedstar 170 zelfrijdende voermengwagen. De 11 ton zware 17-kuubs mengwagen met laadfrees en verticale vijzel is, voor dezelfde prijs, verkrijgbaar met de motor achter de kuip en voor de kuip. Het model op defoto’sheeft de motor voor de kuip. De tweezijdig lossende ketting heeft daarom een plek gevonden achterop de wagen. Handig in U-ligboxenstallen, zodat ook aan het laatste hek kan worden gevoerd.
De grootste veranderingen ten opzichte van zijn voorganger zijn de kortere wielbasis en sterkere motor. Voorheen lag er een zescilinder John Deere-motor in het vooronder. Deze is vervangen voor een viercilinder Mercedes Benz. Ondanks het kleinere blok levert deze 5 kW (7 pk) meer. Bovendien heeft de motor meer koppel zodat deze niet meer smoort als de frees vol belast wordt. De motor ligt nu dwars in plaats van in een lijn met het chassis en AGM schat hem 10 procent zuiniger dan de John Deere.
Het dagelijks onderhoud is redelijk te doen. Door de plaatsing van de motor is het chassis ingekort met 72 centimeter tot 2,58 meter. Door deze korte wielbasis is ook de draaistraal met 5,5 meter een meter korter.

Structuurbehoud

De zelfrijder heeft aparte hydromotoren voor het rijden, frezen en mengen. De wielmotoren hebben een bereik van 0-12 kilometer per uur en 0-25 kilometer per uur.
Voor een meerprijs van €7.070 is een zwaardere geremde achteras met differentieel verkrijgbaar zodat een snelheid van 35 kilometer per uur mogelijk is. Ook de mengvijzel wordt zonder haakse overbrengingen aangedreven door een Poclain-hydromotor. Deze draait traploos van 0 tot 45 toeren. Door de krachtige hydromotor van 88 kW (120 pk) op de frees kan deze zich langzaam (350-400 rpm) volvreten. De mengsnelheid is daarbij op de laadsnelheid aan te passen zodat het risico op vermoezen van het voer verkleint.
De cabine is standaard uitgerust met een camerasysteem en alle functies zitten onder handbereik. Het rumoer valt mee, toch zorgt de fabrikant voor meer isolatie achter de cabine.

In de cabine zit alles onder handbereik. De multistick heeft negen voorkeurknoppen. Nieuwe isolatie zal de cabine stiller maken.

Het chassis is ingekort tot 2,58 meter. De kortere wielbasis verkort ook de draaicirkel met een meter tot 5,5 meter.




TECHNISCHE GEGEVENS

Inhoud: 17 kuub. L x b x h: 7.560 x 2.900 x 3.380 mm. Maximale freeshoogte: 4,90 meter. Motor: Mercedes-viercilinder 130 kW. Banden voor: 300/70R15, banden achter: 8,25R15. Gewicht: 11 ton. Laadvermogen: 7,5 ton. Prijs: €136.565. Meerprijs mineralenbakje met vijzel: €2.888; verwarmde spiegels: €787; airco: €3.654; dataoverdracht: €2.274. Leverancier: www.lmbvanberkel.nl.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.