Rundveehouderij

Achtergrond 878 x bekeken

Voerrobot van DeLaval voor één rantsoen

DeLavals voerrobot bestaat al 10 jaar in Denemarken. Nu pas draait de eerste in Nederland. De robot is goedkoop en eenvoudig voor het voeren van slechts één rantsoen.

Delaval lift met zijn nieuwe voerrobot mee op de hype die vorig jaar ontstond. Robot na robot werd geïntroduceerd en de interesse van veehouders bleek groot. Daarom haalde DeLaval direct zijn robot uit Scandinavië. Het apparaat draait daar al 10 jaar en was dus kant-en-klaar voorhanden. De eerste in Nederland is inmiddels bij de gebroeders Boersema in Oldekerk (Gr.) geïnstalleerd.

De Feedshuttle van DeLaval doseert gemengd voer uit een voorraadmengbak. DeLaval deed vele jaren ervaring op in Scandinavië

Compacte vulplek

Op de vulplek staat een stationaire voermengwagen, dus zonder wielen. De mengbak is gebouwd door DeLaval in licentie van fabrikant Storti. Over de hele wereld, behalve in de Benelux, levert DeLaval de Storti’s als mengwagen. De bak is verkrijgbaar in een 12 en 17 kuubsversie en heeft drie horizontale mengvijzels. Voordeel is dat de voerkeuken door de enkele bak compact is. Boersema gebruikt slechts een oppervlakte van 30 vierkante meter.
Nadeel is dat er alleen rechts op de bak een losopening zit. Omdat er een minimale hoek nodig is om het voer over transportbanden in de doseerbak te krijgen, zijn er soms omslachtige constructies nodig. Zo heeft Boersema een diepere put nodig om met een band het voer vanaf de losopening onder de bak door te brengen. Plaatsing van een verticale, dus luchtiger mengende bak waar de losopening wel aan de goede kant zit, is niet mogelijk. DeLaval werkt alleen met de Storti-licentie. De minimale vulhoogte van de mengbak is 2,5 meter.

De Feedshuttle wordt telkens helemaal afgevuld met gemengd voer. Op basis van het gewichtsverlies tijdens het lossen past de bak de dosering aan.

Slechts één rantsoen mengen

Met deze mengbak is het slechts mogelijk één rantsoen op voorraad te zetten. Voor het voeren van diverse groepen dieren moet de bak dus steeds opnieuw beladen worden. Dat is een van de grootste beperkingen van deze voerrobot. Bovendien is het voer uit elkaar getrokken in de bak en niet meer in blokvorm zoals bij de Triomatic van Trioliet het geval is.
DeLaval heeft wel plannen om een vulplaats te bouwen voor meerdere voorraadbakken zodat de robot zelf een rantsoen kan samenstellen.

Doseerbak als blokkenwagen

De doseerbak, de Feedshuttle, loopt via rijmotoren over een rails door de stal. Via blokjes op de rails ziet de Feedshuttle met ultrasoonsensoren waar hij is. Een kastje op de mengbak geeft met infrarood de gewenste dosering door aan de doseerbak. Het venster zit op koehoogte en moet soms worden schoongemaakt.
Het afvullen van de doseerbak werkt niet op gewicht maar op inhoud. Dus gaat de Feedshuttle altijd vol de stal in. Doseren gaat wel op basis van gewicht.
Net als een blokkenwagen brengt de Feedshuttle met een bodemketting, twee walsen en een dwarsbandje het voer voor het hek. Er zit alleen een met de hand te bedienen noodstop op. Een rondslingerende kruiwagen remt hem dus niet direct af. Dat kan alleen wanneer de weerstand in de elektrorijmotor hoog genoeg wordt. Een voerschuif onder de bak is nog niet verkrijgbaar.
De gel-accu’s drijven de doseerbak aan en hebben per etmaal minimaal 5 uur laadtijd nodig. Hij kan maximaal 8 uur voeren. Er is enig sleutelwerk voor nodig om er bij te komen.

De bak werkt als een standaarddoseerwagen: een bodemketting brengt het voer via walsen op een dwarsbandje.

Weinig voergang nodig

Een voergang breder dan 2,30 meter heeft rails aan beide zijden. Bij Boersema is de voergang breed genoeg voor een heen- en teruggaande rail. Deze hangt 4 meter hoog zodat er makkelijk een trekker onder kan rijden.
Met twee keer 12 meter voerhek voert Boersema gemiddeld 80 koeien acht keer per dag. De resterende 28 meter voergang is opgevuld met boxen. Hierdoor kan Boersema binnen de bestaande stal een flink aantal koeien meer melken. Binnenkort wordt dat melken gedaan door een VMS-melkrobot van DeLaval. Zowel de melk- als de voertechniek komt daarom van dezelfde leverancier. Volgens Boersema is dat een voordeel omdat er een meldpunt is voor technische problemen. Voordeel is ook dat de software van de voerrobot en de melkrobot gemakkelijk is te koppelen. Beide robots draaien in DeLavals Alpro-systeem. Via deze software zijn de rantsoenen in te voeren.

De mengbak is leverbaar in 12 en 17 kuub inhoud. Een mengmotor van 30 kW draait de horizontale vijzels aan. Alleen linksachter is een losopening.

Lage prijs

Groot voordeel van de Feedshuttle is de relatief lage prijs. De instapversie met een voorraadbak van 12 kuub kost €65.000. De 17-kuubsversie kost ruim €70.000. Deze prijzen zijn exclusief rails.
DeLaval besteedt de montage uit aan een constructiebedrijf. De prijs is afhankelijk van het aantal bochten en meters dat nodig is. Een rail zoals bij de gebroeders Boersema kost zo’n €4.000. Ter vergelijking: de meeste aanbieders leveren voerrobots variërend van €100.000 tot €130.000. Deze mengen dan wel meerdere ranstoenen of hebben hun voorraad in blokken zodat minder broei optreedt.

TECHNISCHE GEGEVENS

DeLaval Feedshuttle: 2 x 1,1 x 1 meter (l x b x h). Eigen gewicht: 600 kg. Inhoud: 1,5 kuub. Twee weegstaven, twee elektromotoren (1 bandje en 1 voor bodemketting en doseerwalsen) Maximale snelheid handbediend: 20 m/min. Aandrijving: twee gelbatterijen, oplaadtijd 16 uur. Maximaal aantal rondgangen: 10. Mengbak: Storti-licentie, drie horizontale mengvijzels, inhoud 12 of 17 kuub. Mengmotor: frequentieregelaar en vermogen van 30 kW. Minimale loshoogte bak 2,5 meter. Minimaal benodigde oppervlakte voerkeuken 30 vierkante meter. Besturingssysteem: Alpro. Prijs: €65.000 voor versie met 12 kuubs mengbak exclusief rail. Leverancier: DeLaval in Steenwijk, tel. (0521) 53 75 00 of www.delaval.com.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.