Rundveehouderij

Achtergrond 87 x bekeken

Dagboek Nicaragua (1)

Drie jonge Overijsselse boeren gaan 14 dagen naar Nicaragua om landbouwprojecten te ondersteunen. Op Boerderij.nl doen ze hun verslag.

Na een reis van 14 uur landen we vrijdag 17 oktober in Managua, de hoofdstad van Nicaragua. Met Felix, onze chauffeur ter plekke vervolgen we de reis naar Juigalpa dat centraal in Nicaragua ligt. De conditie van de wegen is er door het regenseizoen niet bepaald op vooruit gegaan en ook de aanbouw van een brug veroorzaakt de nodige oponthoud, maar uiteindelijk bereiken we onze eindbestemming en smaakt het biertje dat ons bij aankomst wacht bijzonder goed!

Zaterdag 18 oktober

Na een goede nachtrust en een fruitig ontbijt melden we ons op het kantoor van de UNAG, de nationale boerenorganisatie in Nicaragua. Eén van hun meest recente initiatieven is het organiseren van een boerenmarkt. Hier kunnen UNAG-leden hun agrarische producten rechtstreeks verkopen aan de consument. Samen met onze begeleider Evir brengen we een bezoek aan deze markt. Door zich met kwalitatieve producten te onderscheiden proberen de UNAG-leden een professioneel imago op te bouwen. Het ziet er veel belovend uit.
De tweede helft van de middag bezoeken we de boerderij van één van de leden. Deze jonge boer is naast z’n melkveehouderij ook gestart met een akkerbouwtak en wordt hiermee een promotiebedrijf voor de UNAG.
‘s Avonds verkennen we de stapcultuur in Nicaragua.

Zondag 19 oktober

Vandaag hebben we een vrije dag, maar we zijn al vroeg uit de veren. Om 8 uur vertrekken we richting het meer van Nicaragua. Met z’n zessen rijden we in een jeep over een weg met veel gaten en her en der zelfs door het water. Een uitkomst is de vierwielaandrijving. Onderweg is er veel te zien, mooie stukjes natuur en boeren te paard. Na 1,5 uur komen we aan bij het meer. Heel relaxed genieten we eerst van het geweldige uitzicht, daarna gaan we met een vissersbootje het water op. Een beetje rood verbrand kwamen wij terug van een geweldig mooie rondvaart.
Onze lunch was eerst even schrikken, toen een grote vis met kop, tong, ogen en staart op ons bord lag!

Leguanen de groene motor?

‘s Middags nemen we een kijkje bij een leguanenproject. Maar helaas, zijn de dieren na een behoorlijke stortbui in hun schuilplaats tussen de rotsen verdwenen. De leguanen worden gehouden voor het vlees. De vele gezonde eiwitten in dit vlees zijn goed voor de zwakke inwoners van Juigalpa. De eigenaar geeft ze dan ook vaak gratis weg.

Drie jonge boeren

Of registreer je om te kunnen reageren.