Rundveehouderij

Achtergrond 204 x bekeken

Vliegende vaarzen

De Oezbeekse chauffeurs krijgen Nederlandse les. Het helpt wel om de vaarzen die net een lange vlucht achter de rug hebben rustig te houden.

Voor het uitladen van de dieren startte, heb ik de vertegenwoordiger gezegd dat er geen geschreeuw moest zijn, en dat de dieren niet geslagen mochten worden. Alleen maar rust en kalmte, en de chauffeurs moesten alleen maar naar mijn aanwijzingen luisteren, naar niemand anders. Na een half uur spraken ze allemaal Nederlands. Iedereen sprak de woorden: ‘rustig’ en: ‘kom maar’ vloeiend uit.

De vaarzen komen in houten kisten uit het vliegtuig. Twee heftrucks tilden de kisten van de bagagelorry en zetten ze dicht bij de vrachtwagens neer. De kisten, waarin meestal 5 vaarzen zitten, zijn te breed om op een vrachtauto te zetten. Op de kleinere vrachtwagens kunnen 6 tot 8 vaarzen, in de langere 18. Ze hebben dan genoeg plaats, maar ook niet te veel. Anders zouden ze kunnen vallen als de wagen rijdt.

De chauffeurs vormden aan beide kanten de muur tussen de kist en de wagen in, zo dat de vaarzen alleen maar recht door konden lopen. En zeiden de hele tijd ‘kom maar’ en ‘rustig’. Het had eigenlijk in het Duits gemoeten, zei een chauffeur me, want de vaarzen zijn immers Duits.

Als de vaarzen uit de kist komen, is het zaak ze zo te draaien dat ze met de kop naar de schuifdeur komen te staan. Dan kunnen ze er een voor een uit komen en rechtdoor op de vrachtwagen lopen. Ze kwamen met grote snelheid uit die kist; wat waren ze er graag uit. Gelukkig liepen ze zonder problemen de wagens op.

Als tien vrachtwagens beladen waren, reden ze met een van de eigen mensen naar het bedrijf om te lossen. Bij de wagens die vol waren maar nog niet weg konden, zette ik de chauffeur tegen de wagen. Ik vertelde hem dat hij de koeien mocht vertellen wat hij wou, maar dat hij een vriendelijke toon moest aanhouden en blijven praten.

Dat helpt goed! Alle vaarzen bleven gewoon rustig staan en er zijn geen gekke dingen gebeurd. Slechts een keer ging een vaars onderuit en kon ze niet overeind komen. Klep open, vaarzen er af en naar andere wagen. De gevallen vaars is met wat hulp weer opgekomen en weer bij de andere dieren de wagen opgegaan.

Een enkele keer werd het wat link als de vaarzen in de kist allemaal met de kont naar de deur stonden en ze niet makkelijk gedraaid kon worden. Dan ging ik de kist in en probeerde ze rond te duwen. Dat is niet echt veilig werken, maar als ze allemaal ineens draaiden, ben ik op een vaars gaan hangen zodat mijn tenen heel bleven.

Alles bij elkaar is het een heel rustig gebeuren met de vaarzen uit een vliegtuig. Het gaat prima als er maar iemand is die koeien kent en ziet wat een koe wil doen. En die voor ze dat doet maatregelen neemt, voor het te laat is.

Zo als altijd wegen de laatste loodjes het zwaarst. Bij een grote open containerwagen gingen er vaarzen door het voorste deel van de laadvloer toen we er 15 op hadden. Snel er heen en ze uit het voorste gedeelte weg gehouden. Daarna is een andere lange wagen er van achter tegenaan gereden en zijn ze overgeladen. Gelukkig ging ook dat verder probleemloos, de dieren bleven ongedeerd.

De hele operatie om de 160 dieren uit de kisten te halen nam ongeveer 4 uur in beslag.
(wordt vervolgd op 18 januari)

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.