Rundveehouderij

Achtergrond 1226 x bekeken

Beton storten

De betonvloer is een maandag- morgenmodel. Kwalitatief niet hoor; onze aannemer levert ouderwets vakwerk. Maar het storten kost wel de nodige stress en zweetdruppels.

Om te beginnen moet de betonpomp (Mipo) weer opstarten. De pijp is droog na het weekend stilgestaan te hebben. De chauffeur heeft pech; het eerste dat door de pijp gaat is geen smeuïge mortel maar een grindprop. Deze zet zich vast in één van de bochten, waardoor hij tevergeefs staat te pompen. Heeft hij net de lange arm met veel moeite onder de deurpost, over het voerhek en langs de palen gewurmd… kan hij weer met het hele gevaarte naar buiten. Door de mast hoog te zetten en een groot verval te creëren, komt het nog niet los. Voor het eerst in maanden – naar eigen zeggen – moet hij de bocht lossleutelen om de verstopping te verhelpen. De aannemer grapt wat met de Mipo-chauffeur: “Dat is voor het eerst dat ik je zie zweten.”

Een trilnaald, en snel!

Met een half uur vertraging wordt het storten uiteindelijk toch gestart. Terwijl de eerste beton lustig tussen de staalmatten klotst, start de aannemer de trilnaald. Tenminste… dat hoopt hij. Het apparaat snort wel, maar trilt niet. Irritatie, stress en paniek zijn het gevolg. De eigen trilnaald was kapot en ingeleverd ter reparatie. En als je dan een andere kapotte terugkrijgt, is het wel even schrikken. Zeker omdat onze beton speciale chemische componenten bevat om aan de gewenste milieuklasse te voldoen. Daarnaast is die dikker gelaten, omdat het op een helling wordt gestort. Er moet dus een andere trilnaald komen en snel ook!
Een alternatieve die Bruins wel in de bus heeft, werkt op krachtstroom. Maar die is zelfs met een koppelstuk van mijn buurman niet passend te krijgen. Bruins stuurt zijn vader naar de verhuurzaak. Het gaat hem nog niet snel genoeg, dus racet hij snel naar een bouw bij een veehouder in de buurt waar hij een ligboxenstal verbreedt.
Een kwartier later zijn er daardoor zelfs twee werkende trilnaalden beschikbaar. De Mipo-chauffeur kan gelukkig tegen een geintje: hij wacht even rustig tot de aannemer de achterstand weer heeft ingelopen.

Elkaar aanvullen

Aannemersbedrijf Bruins is een tweemansbedrijf. Het is wel grappig om te zien hoe de gebroeders Bruins samenwerken. Het doet me denken aan hoe mijn broer Diejon en ik klussen klaren. Niet alleen hebben de gebroeders Bruins een vergelijkbare leeftijd en ook het bedrijf net overgenomen van hun vader, zij hebben een verschillend karakter dat elkaar goed aanvult. Dat komt juist nu onder de stressvolle omstandigheden goed tot uiting. Rob doet de afwerking, Jurgen het grovere, voorbereidende werk. Maar zonder dat ze elkaar wat hoeven zeggen, helpen ze elkaar of zien ze waar net dat extra handje nodig is zodat de ander snel verder kan werken.
Dan krijgen Peter en ik nog een uitdaging voor de kiezen. Rob vraagt hoe glad de helling moet worden afgewerkt. Tja euh… glad, maar niet té.’ De mestlaag moet niet te snel zakken, maar ook niet vreselijk ophopen. Het verse beton oog te glad, dus na enig dubben besluiten we uiteindelijk toch de toplaag met een bezemstreek wat op te ruwen.
Binnen 4 uur is de vloer gestort en afgewerkt. Nu moet deze nog 4 weken afharden voor de koeien erop mogen, en kunnen wij snel verder met de voorbereidingen voor het storten van de voergang.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.