Rundveehouderij

Achtergrond 307 x bekeken 7 reacties

Ergernis bij vernieuwde BO

Hoezo gemak van automatisering? Tussen aanvraag BO en de digitale uitslag ervan zit twee weken. En het is maar aanrommelen met die dubbele sealbags.

Met diverse teleurstellingen heb ik weer kennisgemaakt met het bacteriologisch onderzoek, of BO-onderzoek. Door omstandigheden was ik een tijdje gestopt. Nu ik weer wilde beginnen, startte ik met een telefoontje naar de GD op dinsdag 26 juni. De beste meneer van het magazijn zou diezelfde middag de benodigde BO-spullen per post versturen. En ja hoor, precies een week later kwam de doos aan. En prompt dezelfde dag ook al de factuur. Verschillende belangen?

Na komst van de doos direct CR Delta gebeld en die zouden de volgende dag, woensdag 4 juli de monsters ophalen. Mooi, dat gaat tenminste snel.

Toen de doos maar eens uitgepakt. Een hoop toeters en bellen. Twee soorten sealbags? Vage dubbelgevouwen kartonnen? Wat zou ik daar mee moeten?

Eerst de formulieren met koegegevens maar invullen. Een druk formulier waar je opmerkelijk genoeg veel meer op moet schrijven dan bij het oude BO-onderzoek. De bekende en gemakkelijke dubbele gele stickers met streepjescodes zijn vervangen door schrijfwerk. Veehouders moeten zelf oornummer en kwartier op de ronde flesjes schrijven. Hoera, leve de automatisering.

Formulier ingevuld, stickers van flesjes beschreven en dan liggen daar voor vijf koeien 20 flesjes op een hoop. Da’s handig in de melkput. Dus maar vijf potjes gezocht waarin van iedere onderzochte koe de vier flesjes konden staan. Dat scheelde een hoop zoekwerk tijdens het melken. Waarom sturen jullie die handige tempex monsterbuizenhouders niet mee?

Naast het onhandige schrijven op de buisjes, zijn oornummers niet praktisch. In onze visgraatmelkstal is lastig te zien welk oornummer de koe heeft. De meeste veehouders kennen koeien niet aan oornummers, maar aan halsbandnummers. Vertaal dat naar de monsterbuisjes.

Monsters genomen, in het witte verpakkingsmateriaal gestopt en toen in een sealbag. De volgende dag netjes opgehaald en toen maar wachten op de uitslag. Ik had me natuurlijk aangemeld voor de emailservice. Dat gaat sneller en bij uiergezondheid is iedere dag er één.

Maar snelheid zit er bij de GD momenteel blijkbaar niet in. Op dinsdagavond 10 juli om 20.27 uur kwam de uitslag binnen. Zes en een halve dag nadat de monsters waren opgehaald! En twee weken nadat ik had gebeld om weer mee te doen met BO!

Snel kijken wat de uitslag is. En weer een domper. Door het fantastische nieuwe verzendsysteem met sealbags e.d. zijn drie van de 20 monsters leeg bij het lab aangekomen. Jippie, de stemming wordt steeds beter. Mensen, vervoer die monsterbuisjes staand, ofwel in de oude vertrouwde tempexhouders. Bij de melkcontrole hoor ik nooit dat monsterbuisjes leeg aankomen op het lab. En nu heb ik van 15 procent geen uitslag!!

Dan nog even terug naar de ontvangen factuur. Het blijkt dat het GD BO Celgetalpakket maar liefst €94,61 kost. Is dat voor die doos met monsterbuisjes, invulformulieren, verpakkingsmateriaal en sealbags? Is niet duidelijk.

(En dan moet deze veehouder erg lachen om de GD. Zowel op de factuur als op de specificatie daarvan hebben onze gezondheidsspecialisten het over mastitus; met een ‘u’, dus.)

Dames en heren, ik zie overal vooruitgang, maar de vernieuwde BO is voor mij echt een grote teleurstelling. Maak het alstublieft weer simpeler, beter en sneller. Dus stickers met streepjescode terug, tempex doosjes voor vervoer en iets meer tempo in het lab.

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    anita

    Beste veehouder,

    Spijtig om te lezen dat het BO celgetal zo tegenvalt. Heeft u dit kenbaar gemaakt bij GD?
    Over het stukje snelheid op het lab wil ik even reageren.
    Op het lab zit een team enthousiaste mensen die er alles aan doen om de uitslagen zo snel mogelijk te producren.
    Dat de uitslag dan toch zo lang op zich laat wachten is spijtig.
    Maak dit kenbaar bij GD zodat ze er iets aan kunnen doen ipv een negatief stuk schrijven in de boerderij.

    Een veehouder en medewerker GD

  • no-profile-image

    Jan

    Probeer eens het van haeringen laberatorium Via de volgende link kun je op hun website komen en daarna persbericht mastitus onderzoek aanklikken http://www.vhlgenetics.com/vhl/nl_index.html

  • no-profile-image

    Jan

    Henk van der Zwaag krijgt bij jullie regelmatig de gelegenheid om zijn bezorgdheid te uitten over de diergezondheid in Nederland. (zodat ie nog es gratis wat dure programma's van de gd kan promoten) maar misschien kun je hem over jouw probleem eens wat vragen over stellen en vooral hoe het kan dat al die onderzoeken toch zo verschrikkelijk duur zijn (komt het omdat hij zijn monopolipositie misbruikt?)

  • no-profile-image

    Ben Hofs

    Laat zelf melkmonsters bij eigen dierenarts op celgetal , BO en gevoeligheid voor antibiotica onderzoeken, Snelller en goedkoper dan bij GD.

  • no-profile-image

    menno

    ik heb ook eens 2 b.o. laten doen
    een met de uitslag MCS -> melkmonster ongeschikt
    en de ander APY ->kwatier verloren
    maar ik melk het dier nog steeds 4 speen en heeft een celgtal rond de 50
    2 monsters waar ik geheel niks aan heb maar ik mag wel de volle mep betalen.
    De GD 2x gebeld halen hun schouders op en zal terug gebeld worden door veearts van GD ,maar dat wordt niet gedaan . nog geprobeerd de factuur om te zetten naar de actie die ze hadden voor de B.O. .maar je raad het al antwoordt is nee. ik stop mijn geld wel voortaan in medicijnen dan dat ik het schenkt aan de GD.

  • no-profile-image

    Evert Wind

    Jammer,

    Jammer dat er weer zo'n gefrustreerde veehouder een negatief bericht plaatst.
    Zelf heb ik nooit problemen met BO onderzoek. Alles gaat lekker vlotjes.
    TIP: doe een stukje afplaktape om het monsterflesje, dan raakt het dopje niet los.
    Succes
    groeten Evert

  • no-profile-image

    Cees Fris (GD)

    De kritische reacties op deze blog van veehouders vragen natuurlijk om een reactie van de bediscussieerde partij. Als GD willen we dan ook niet nalaten hier een bericht te plaatsen. Wij stellen het op prijs dat Rob Hoefman de moeite heeft genomen om ons te laten weten dat het vernieuwde BO bij hem niet goed is gevallen. Mede dankzij kritische reacties van veehouders en dierenartsen kunnen wij de juiste maatregelen treffen voor geslaagde vervolgacties in de toekomst. Commentaar wordt door ons dan ook uiterst serieus genomen. En dat op de factuur ‘mastitus’ stond, is natuurlijk onvergeeflijk.
    Als dank willen wij auteur Rob Hoefman en alle veehouders die een reactie achterlieten graag uitnodigen voor een bezoek aan ons bedrijf in Deventer, waar een van onze uiergezondheidsspecialisten speciaal voor u een rondleiding zal verzorgen door ons laboratorium. Tijdens de rondleiding kunnen wij uitgebreid stilstaan bij de wijze waarop GD het BO en ander onderzoek uitvoert.

    Drs. Cees Fris (c.fris@gddeventer.com)
    Bedrijfscommunicatie GD

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.