Rundveehouderij

Achtergrond 540 x bekeken 2 reacties

Minder wrak vee, wel veel onduidelijkheid

Op slachterijen komt steeds minder wrak vee. De problemen zijn verschoven naar het boerenerf. Nu de dierenorganisaties nog ervan overtuigen dat een snelle dood het beste is.

De nieuwe Europese transportverordening lijkt een positief effect te hebben. Zie het openingsartikel hierover dat vandaag in Boerderij staat. Megaslachter Vion en belangenbehartiger LTO zeggen beide dat er sinds 5 januari minder wrak vee in de wagens gaat. Die eerste conclusie wordt nog niet bevestigd door LNV-diensten AID en VWA. Zij moeten de verordening nog evalueren. Maar ik denk niet dat Vion en LTO zo’n opmerking losjes maken. Vion is een grote speler en weet wat er bij haar slachthuizen binnenkomt. LTO heeft haar voelhoorns overal in boerenland.

Minder uitwassen

Als er inderdaad minder zieke en liggende dieren aankomen bij slachthuizen, zou dat goed nieuws zijn. Allereerst voor dierenwelzijn. Hoe minder zieke en liggende dieren op veewagens, hoe beter. De EU zou hiermee de eerste doelstelling van de transportverordening al hebben bereikt. Daarnaast is het ook mooi voor het veehouderij-imago. Hoe minder potentiële munitie tegenstanders van de veehouderij hebben, hoe beter.

Snelle dood vaak beter voor dierenwelzijn

Maar laten we niet te vroeg juichen. Er zijn nog veel problemen. Maar die zijn verschoven naar het boerenerf. Want hoe om te gaan met ziek vee? Mag het wel of niet op transport? En als een koe duidelijk niet op transport kan, ga je dan behandelen of is het zo twijfelachtig dat je beter vroegtijdig voor euthanasie en destructie kunt kiezen? Zo’n snelle dood is in feite soms beter voor dierenwelzijn, maar ga dat maar eens aan dierenorganisaties uitleggen.

Niet alleen boeren worstelen hiermee, hun veeartsen ook. Dierenartsen, veehandelaren en LTO willen al maanden opheldering van LNV. Maar dat ministerie is er intern nog niet uit met dochterdiensten VWA en AID. Je vraagt je af waar dat meer van zegt: van de interne organisatieperikelen bij het landbouwministerie of toch ook van de regels zelf? Ik denk van allebei.

Veel wagens in de fout

Er wordt geworsteld door alle betrokkenen, van veehouder tot slachterij. AID-controles illustreren dat. Gemiddeld zit de laatste maanden ruim 30 procent van de aangehouden wagens fout. Meestal gaat het om onvolledige of afwezige transportpapieren. Wrak vee wordt wel aangetroffen, maar het is geen schering en inslag.

Dierenwelzijn blijft subjectief

De praktijk, met onduidelijkheid en neuzen die binnen LNV rond wrak vee niet dezelfde kant op staan, toont één ding weer duidelijk: zo lang dierenwelzijn voor een flink deel een subjectieve kwestie is, die niet altijd eenduidig is te meten, en zo lang er regels zijn met veel ruimte voor interpretatie, zo lang ook houden we gedoe over dierenwelzijn. Het begrip blijft ongrijpbaar. Ik wens de wetenschappers die de ambitie hebben dierenwelzijn wel écht meetbaar te maken, zoals binnen het Europese project Welfare Quality (LINK ) daarom voorspoed toe, en veel succes. Iedereen heeft belang bij meer kennis op dit gebied.

« vorige | volgende

Foto

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Ans

    Praktijkvoorbeeld...

    Laatst heeft er bij ons een koe gekalft. Koe heeft een spierscheuring opgelopen in het kruis, kon niet goed opkomen. Kalf is gelukkig gezond. Koe mag de eerste 10 dagen na afkalven niet vervoerd worden, dus ook niet naar het slachthuis. Een goede koe afmaken stuit je ook tegen de borst. Wat gebeurde er vervolgens: Veearts kwam, koe werd behandeld met pijnstillers, nu mocht het dier niet meer geslacht worden.... Uiteindelijk is het dier na 8 dagen toch afgemaakt.... Ik ben van mening dat slachten van deze koe diervriendelijker zou zijn geweest.

  • no-profile-image

    m. de Boer

    Het probleem ligt nu dus op het boerenerf. Als de tere zieltjes van onze "dierenvrienden" het maar niet zien, dan is het oke. Dan hebben zij in hun almachtige goedheid iets bereikt. Als boer moet je vooruit kunnen beoordelen of je vee ziek is, en dan adequaat reageren, dus sneller afvoeren. Een koe, die zwaar afkalft, niet meer opstaat door een kruisverlamming, dat had je als boer moeten in kunnen schatten. Het zou een waar moeten zijn. En wat moeten wij dan doen:.....
    het dier laten bedwelmen en verbloeden. Dit staat zo in een door ons ontvangen lijst van voorschriften.
    Zouden onze dierenvrienden wel weten wat dat betekent???
    Bedwelmen staat voor afmaken.
    Verbloeden voor keel uitsnijden.
    Zouden zij hiervoor het lef hebben, vraag ik mij af?
    Maar ik ben bang, dat een dier nu langer ligt voor het mag sterven.

Of registreer je om te kunnen reageren.