Rundveehouderij

Achtergrond 111 x bekeken

Keten van twee partijen

Ketens zijn een goede zaak. Maar neem geen overbodige partijen op sleeptouw.

De succesfactoren voor een keten in de vleesveehouderij zijn simpel: produceer dat waarnaar vraag is, neem een duidelijke regisseur en groei beheerst. En kies voor slagerijen als afzetkanaal. Een resultaat is dan de meerprijs voor de vleesveehouder. Let wel: het mag niet het uitgangspunt zijn.

Als je het voorgaande terugbrengt tot de kern, betekent het: zet met de slager een keten op van twee partijen. Dat werkt.
Want waarom houden bedrijven zo stevig vast aan afzet bij de ‘buurtslager’? Omdat ze in de portemonnee het verschil zien. Er is volop vertrouwen, de slager geeft het direct aan als er iets met de kwaliteit niet goed zit en de betaling is gegarandeerd. En reken maar dat er meer betaald wordt dan bij afzet naar een grote slachterij.

Een kritische factor is ook die regisseur. Die moet betrokken zijn, zowel financieel als emotioneel. Dat geeft vertrouwen. In een grote keten met boer, slachterij, retailer en voerproducent heeft ieder zijn eigen motieven om mee te doen, en de winst komt steeds minder bij de vleesveehouder.

Nee, kies voor de kleinst mogelijke keten. Als die zich onderscheidt van andere, groeit hij in een beheerst tempo. De ervaring met grote ketenprojecten uit het verleden leert dat gladde marktprognoses vaak tegenvallen. De economie zit tegen, er is BSE en zo zijn er nog wel tien andere redenen voor falen te bedenken.

Dat soort redenen noemt die buurtslager niet. Die heeft het maar aanéén partij te danken als het niet loopt: zichzelf. En dat is waarschijnlijk met nuchter boerenverstand wel te voorspellen als je zijn winkel betreedt.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.