Rundveehouderij

Achtergrond 94 x bekeken

Het Spoor Bijster

Wonen aan Duitse grens heeft voor- en nadelen. De navigatiesystemen hebben het er moeilijk mee.

De volgende ochtend is er inderdaad al voor 7 uur een busje van met een bouwteam van een bouwteam van Huisman. Dat zou precies gelijk aankomen met de bouwmaterialen en de telescoopkraan. Het team is te vroeg, maar de rest is later dan verwacht.
De chauffeur van de oplegger met spanten, gordingen en andere materialen, was er gelukkig door collega’s op geattendeerd dat hij niet in het Limburgse Mechelen moest zijn, maar dat zijn bestemming aan de postcode te zien in de achterhoek zou liggen. Zonder navigatiesysteem is het wel zoeken zo in de Gelderse binnenlanden. Via de mobiele telefoon loods ik hem over de grote wegen in onze richting.

Van de telescoopkraan is ook nog geen enkel spoor. Hij beschikt wel over navigatie, maar die heeft de jonge chauffeur van Jenniskens Duitsland ingestuurd. Dat geeft oponthoud, want de GPS stuurt hem letterlijk het bos in, steeds smaller wordende landweggetjes op, die uiteindelijk eindigen in een zandpad en een groene grensovergang die alleen per fiets of te voet te nemen is. Zo ver komt hij niet. Een paar honderd meter voor de grens staat een vrachtwagen, waarvan de chauffeur hetzelfde lot beschoren is, half in de sloot. Omkeren is dus niet zo’n goed idee. Hij is 500 meter van ons bedrijf, maar moet eerst 700 meter achteruit terug en dan 8 kilometer omrijden.

Uiteindelijk komt alles op onze bouwplaats aan. Verbazingwekkend dat een hele hal van 20 bij 17 op één oplegger past. Spanten, gordingen, dakplaten, damwandprofielen; alles zit erop. In een uurtje is het materiaal afgeladen en beginnen de bouwvakkers te monteren. Aan het eind van de dag staan de spanten al.

De hele hal van 17 bij 20 meter paste op 1 oplegger.

Aan het eind van de eerste werkdag staan de spanten al.

Foto: Peter Schut

Door: Jacco Keuper

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.