Pluimveehouderij

Nieuws 5059 x bekeken 2 reacties

‘Antibiotica-vrije kip is marketingtruc’

Sanderson Farms, de op twee na grootste kuikenproducent in de Verenigde Staten, is een advertentiecampagne gestart tegen wat zij misleidende labels noemen op pluimveevlees.

De campagne is onder meer sterk gericht op het label 'antibiotica-vrij'. Dat geniet in de Verenigde Staten een enorme opkomst sinds steeds meer grote afnemers aankondigen alleen nog deze 'antibiotica-vrije' kip aan te willen bieden.

Alle kip moet vrij zijn van antibiotica

Een marketingtruc, noemt Sanderson Farms dit label, omdat alle kip vrij moet zijn van antibiotica(residuen) wanneer deze voor consumptie geslacht wordt. “Het is een truc om je meer te laten betalen", waarschuwt de pluimveeproducent in het bijbehorende campagnefilmpje, dat wordt uitgezonden in verschillende Amerikaanse staten waar producten van Sanderson worden verkocht, en via social media wordt verspreid.

De andere kip-giganten in de Verenigde Staten, Tyson Foods, Perdue en Pilgrim’s Pride, richten zich sterk op het terugdringen van antibiotica en gaan steeds meer richting productie zonder enig gebruik van antibiotica. Dit onder druk van afnemers als McDonald's, die enkel nog vlees willen van kuikens die geen antibiotica hebben gehad.

'Beslissing op basis van feiten in plaats van mythes'

Sanderson Farms zegt met de campagne consumenten te willen voorlichten, zodat zij hun beslissingen op basis van feitelijke informatie in plaats van mythes kunnen maken. "Sommige in de industrie misleiden consumenten met hun labels en advertenties, en doen deze geloven dat alleen hún kip niet in een kooi is gehouden, en vrij is van antibiotica en hormonen", aldus CEO Joe Sanderson in een verklaring. Het bedrijf wijst op de gevolgen voor dierenwelzijn wanneer zieke dieren behandeling onthouden wordt, en de gevolgen voor voedselveiligheid en milieu als gevolg van het houden van dieren zonder antibiotica te gebruiken.

Laatste reacties

  • Bennie Stevelink

    Amerika gaat Europa achterna.

  • geen boer

    tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil. Waar gaat dit bedrijf zijn product afzetten als niemand van de grootwinkelbedrijven en/of fastfoodketens het meer wil afnemen?
    In onze welvarende maatschappij is marketing alles en de grote ketens luisteren naar de consument, of die nu dom is of niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.