<em>Foto: Jan Willem Schouten</em> PluimveeNieuws

Consument wil betalen voor duurder ei

Meer aandacht voor dierenwelzijn van legkippen leiden tot een hogere kostprijs. Consumenten zijn bereid voor duurzame eieren meer te betalen. Dit schrijft ABN Amro in het rapport ‘Geld voor je eieren’, dat vandaag verschijnt.

ABN Amro constateert dat het Europese kooiverbod in 2012 leidde tot grote verschuivingen op de eiermarkt. En dat na de sterke stijging van het aanbod van scharreleieren, nu vooral de productie van vrije uitloop- en biologische eieren groeit. ABN Amro verwacht dat deze marktsegmenten in de komende jaren met 5, respectievelijk 7% zullen groeien en dat de sterke groei van die twee segmenten ten koste zal gaan van scharreleieren. De bank benadrukt dat in de keten kansen ontstaan door eierproductie nog beter af te stemmen op de vraag, zodat overaanbod kan worden voorkomen.

De groeiende aandacht voor dierenwelzijn zorgt ervoor dat legpluimveehouders minder dieren per vierkante meter houden. De aanpassingen die dit vereist, leiden tot een hogere kostprijs. De bank denkt dat een prijsstijging van ruim 20% per ei nodig is om aan deze kostenstijging te kunnen voldoen.

De steeds grotere focus op dierenwelzijn heeft geleid tot een grote populariteit van duurzame eieren. Consumenten nemen het hogere prijskaartje dat hieraan vastzit graag op de koop toe.

Veerkracht

De zelfstandigheid van de legpluimveehouder is volgens ABN Amro de grote kracht van de eiersector. Legpluimveehouders toonden de afgelopen jaren veel veerkracht. Ze bleken in staat om consumenten een ruimere keuze te bieden en brachten het verhaal van hun eierproductiewijze succesvol aan het voetlicht. Als autonome schakel bleken legpluimveehouders zeer goed in staat om nieuwe houderijsystemen onder de knie te krijgen, dieren efficiënt te houden en met innovaties de productiviteit te verhogen. Ook tonen de legpluimveehouders steeds de flexibiliteit om – soms met hulp van toeleveranciers en afnemers – perioden met lagere prijzen op te vangen.

ABN Amro benadrukt dat de eierketen het duurzame imago van eieren gezamenlijk moet uitdragen. Als dit verhaal goed wordt verkocht, zal een lichte prijsverhoging niet te leiden tot vraaguitval, omdat hier voor de consument meer keuze en een betere kwaliteit tegenover staan.

Tweedeling

Sinds het verbod op de traditionele batterij in 2010 (Duitsland) en 2012 (Nederland) is een tweedeling in de eiermarkt ontstaan, stelt ABN Amro vast in het rapport. Noordwest-Europa had vooral aandacht voor dierenwelzijn en vroeg om scharreleieren. Voor Zuid- en Oost-Europa was voedselveiligheid prioriteit, wat een opmars van verrijkte-kooieieren veroorzaakte. De aanvankelijke overproductie van scharreleieren zorgde voor prijsdruk. Dat maakte het voor voedselverwerkende bedrijven aantrekkelijk om over te stappen op scharreleieren, of zelfs vrije-uitloop- of biologische eieren. Bovendien konden ze de keuze voor ‘diervriendelijkere’ eieren gebruiken in de marketing van hun eindproducten. Hierdoor steeg de vraag naar scharrel-, vrije-uitloop- en biologische eieren.

Beheer
WP Admin