Pluimveehouderij

Nieuws 3628 x bekeken 19 reacties

Wakker Dier-campagne tegen kip McDonald's

Wakker Dier gaat met een tv-campagne actie voeren tegen McDonald's en de 'plofkip' die dat fastfoodbedrijf gebruikt.

Wakker Dier start donderdag 18 februari met een tv-campagne tegen de kip die McDonald's gebruikt, onder de noemer 'Plofkipjes, spaar ze allemaal'. Nu het merendeel van de Nederlandse retail is overgeschakeld naar een andere kip dan regulier, richten de dierenwelzijnsactivisten zich op andere organisaties die reguliere kip verkopen of verwerken. McDonald's zegt in een reactie dat de campagne een ernstig vertekend beeld schetst van de kip die de fastfoodketen gebruikt.

Wakker Dier parodieert happy meal met 'plofkipjes'

In het tv-spotje haalt Wakker Dier de figuurtjes aan die kinderen bij een happy meal krijgen, via een parodie met 'plofkipjes', vier kipfiguren die volgens Wakker Dier de welzijnsproblemen in de reguliere pluimveehouderij illustreren. De organisatie richt zich daarmee op ouders van kinderen die kipnuggets krijgen bij hun happy meal.

McDonald's: 'Ieder kipproduct voldoet aan hoogste kwaliteitsnormen'

McDonald's laat in een reactie weten dat 'ieder kipproduct aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoet, waarbij voedselveiligheid niet ter discussie staat', en de organisatie reguliere kip van vaste en gecertificeerde leveranciers gebruikt. Bovendien zegt McDonald's op dit moment een pilot uit te voeren met een leveranciers en Wageningen UR, waarbij gekeken wordt om het dierenwelzijn te verbeteren door kippen meer daglicht en afleiding te bieden.

Wakker Dier parodieert de happy meals van McDonald's met vier plofkipjes en richt zich daarmee op de ouders van kinderen die kipnuggets krijgen bij hun happy meal.

Tv-campagne tegen McDonalds deel van plofkipcampagne

De nieuwe tv-campagne is het onderdeel van Wakker Dier's bredere campagnes tegen de door hun zo betitelde plofkip. Veel retailers schakelden vorig jaar al onder druk van de actieorganisatie over naar andere kip, zoals de Kip van Morgen en Nieuwe Standaard Kip. Nu richt Wakker Dier naar eigen zeggen haar pijlen op restaurants, kantines en A-merken die reguliere kip gebruiken.

Foto: Jan Willem Schouten
Foto: Jan Willem Schouten

Laatste reacties

  • gerald1975

    Niet aan toengeven Mac Donalds, de kip die jullie gebruiken is niets mis mee.
    Het is een goed en eerlijk stukje kwalitiets vlees.

    Een vleeskuiken houder uit het oosten van het land.

  • info401

    Wat is het ook een verschrikkelijk nare organisatie, dat wakker dier. Ik noem het dan ook maar een pestgedrag op een erg laag niveau !! Bah !!

  • mtseshuis

    Stumperts, maar ook McDonalds zal om gaan, helaas. Zo zachtjes aan hebben we hier niks meer te vertellen, alleen die lelijke schreeuwlelijkerds...

  • Schaap1975

    Als het maar van Nederlandse kippen komt. Maar daar is mc Donalds niet in te vertrouwen. Eerst kwam het rundvlees allemaal uit Nederland, ondertussen alleen van import angus runderen elders uit de wereld.

  • kip

    ***** *** **** die Thieme .
    Wordt tijd dat we tegengas geven anders hebben we niks meer te zeggen

    ### ongepast taalgebruik verwijderd door beheerder ###

    Reactie gewijzigd door een beheerder

  • kuiken007

    de laatste jaren is wakker dier niet helemaal verkeerd bezig ze gaan actie voeren bij de grote leveranciers, als die een duurzaam/sterren product moeten verkopen is de kans niet erg groot dat er bv. Braziliaanse kip in wordt gemalen.

  • jan121195

    mee eens kuiken 007, en daarbij stroomt er meer geld de sector in want de consument gaat niet minder eten om een paar cent verschil. nu is het wel zo dat macdonnalds voedsel over de hele wereld het zelfde is dus die gaan zich minder snel aan een nederlands organisatietje als wakker dier aan passen dan de nederlandse bedrijven albert hein en jumbo

  • W Geverink

    Eerst was duurzaam het toverwoord en nu moet er overgeschakeld worden van de duurzame reguliere kip naar de politiek correcte kip.

  • info335

    En nu hopen dat MacDonalds niet meegaat in deze belachelijke lastercampagne van WD. Dit pure smaad richting de hele sector. Wanneer treedt men eens op?? Alle grote retail-bedrijven zijn al gezwicht voor deze leugens en onwaarheden van WD.

  • toin

    Daar gaan we weer modern af persen

  • veldzicht

    Wakkerdier heeft zeker weer geld gekregen van de postcodeloterij wat op moet.niet (meer) mee doen met
    deze loterij.

  • mr X

    Deze actie vind ik slap van Wakker Dier. Laten ze gewoon in overleg gaan. Er komt een splitsing in de vleeskuikenhouderij. Ik vrees voor de toekomst van de grote bulkproductie. Dan toch maar produceren wat gevraagd wordt en niet wat de vleeskuikenhouders vinden???!!!

  • new kids

    Ik sprak laatst bij Makro de slager aan met woorden: Hé slager, is dit plofkip of die nieuwe kip. Hij wilde weglopen, maar ik vroeg hem even er bij te komen en vertelde hem dat ikzelf de zogenaamde plofkip produceer maar dat wij dat zelf reguliere kip noemen. De jongeman vertelde zelf ook van het platteland te komen en gaf aan dat hem deze vraag vaker werd gesteld. Tevens vond hij dat er niets mis was met regulier. Ik beaamde dat en drukte hem op het hart dat hij zich naar de klant zeker niet moet schamen dat regulier in de schappen ligt.
    Daarop heb ik hem het advies gegeven de consument duidelijk te maken dat een reguliere kip aanmerkelijk minder voer gebruikt om dezelfde portie vlees te produceren dan een zogenaamde nieuwe kip. Tevens heb ik hem verteld waaruit een voerpakket voor een kip bestaat en dat dit van all over the world geïmporteerd moet worden.
    Hij vond mijn uitleg geweldig en liep daarna goedgemutst weer weg met de woorden: Uw argumenten ga ik zeker doorgeven want het is één grote poppenkast.
    Dat moesten veel meer slagers doen, maar helaas weten de meeste niet deze argumenten aan te halen.
    Zegt het voort, zegt het voort. Ook U Mc Donalds!!!

  • kuiken007

    @new kids
    ik snap je wel, maar dan kan de kip net zo makkelijk uit brazilie komen oid. daar gaan we het niet van winnen met de nieuwe kip is de kans om te winnen groter!!!
    denk er maar eens over na
    kijk ook naar andere sectoren bv. de varkenshouderij is in grote lijnen nooit iets vernieuwd, is nu ten dode opgeschreven!!!!

  • Vleeskip

  • new kids

    kuiken007, ik zal mijn gedachte toelichten.
    Ten eerste hoef je met traditioneel niet het uiterste aan groei en dichtheid per vierkante meter te halen. Dat is ons jarenlang wel geadviseerd door de voersector want de concurrentie onderling gaat men aan door steeds hogere en scherpere resultaten. 18 tot 19 kuikens per vierkante meter met een groei van 58 gram per dag kan ook. Het gaat uiteindelijk om de voerwinst per vierkante meter per jaar. Ik zeg keihard dat de gehele voersector dag in dag uit haar klanten zo stuurt dat de hoeveelheid voeraankoop per bedrijf maximaal is. Gevolg: Alle dagen op een smalle evenwichtsbalk je vak uitvoeren v.w.b. gezondheid van de dieren.
    Nu de nieuwe kip: U raakt uw vrijheid-keuze van ketenpartners kwijt. Waarom zie ik dat zo. Wil je NSK, dan heb je maar beperkte keuze in voerboer en slachterij. Wil je de AH-kip, dan heb je maar beperkte keuze in voerboer en slachterij. Deze voerboeren vragen maar wat ze willen en doen niet aan gezonde concurrentie. Iedere voerfabriek welke aan GMP voldoet moet aan u voer kunnen leveren om te kunnen produceren.
    In de aardappelteelt hebben de patatfabrieken het voor het zeggen en wordt vaak onder kostprijs geteeld, dit gaat binnen 5 jaar ook in de vleeskuikenhouderij gebeuren.
    Een weg terug naar produceren voor export zal er niet meer bij zijn, omdat dit door andere landen is overgenomen.
    Conclusie: In Nederland moeten wij het hebben van zowel de nieuwe kip geproduceerd door mesters die dit goed kunnen, als ook de reguliere kip geproduceerd door mesters die dat goed in de vingers hebben.
    Markten die we verliezen komen niet meer terug, maar zullen worden ingevuld door anderen.

  • alco1

    Produceren waar markt voor is.
    Voor de niche markt oké.
    Voor de bulk markt oké.
    Maar geen niche eisen voor die bulkgroep.

  • fietskip

    kuiken007,kun je mij ook uitleggen waarom die nieuwe kip niet ook daar (Brazilie) of ergens anders gemaakt kan worden. Daar waar de kostprijs lager is.

  • new kids

    Ja, eigenlijk hele goede opmerking. Slechte voederconversie, dus veel grond nodig. Amazone kappen daar. En die nieuwe kip kan natuurlijk goed tegen de hitte.
    Gaan we hier met ons zeeklimaat de reguliere blijven produceren. Dat is welzijn. Bedankt fietskip, met jou kan ik praten.

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.