Pluimveehouderij

Nieuws 2080 x bekeken 3 reacties

‘Verkopen in de supermarkt gaan eierproductie aansturen’

Boxmeer - De kassa van de supermarkt wordt leidend voor de eierproductie. Dit zegt Servé Hermans, topman van ISA, de leghennendivisie van fokbedrijf Hendrix Genetics, in een interview deze week in het vakblad 'Pluimveehouderij'.

Die sturing door de kassa is mogelijk als de diverse schakels in de productieketen gaan samenwerken en hetzelfde computersysteem gebruiken.

Goed georganiseerd

Volgens Hermans hebben Nederlandse legpluimveehouders de beste en meest efficiënte bedrijfsvoering, maar ontvangen ze voor hun hoogwaardige producten vaak een te lage prijs. Doordat elke schakel in de eierketen voor zichzelf werkt en er amper sprake is van samenwerking.

'Legsector is afvoerputje'

Hermans noemt de legpluimveehouder 'het afvoerputje waar de armoede in de eierketen naar toe stroomt'. Om de lage eierprijs te compenseren kiezen eierboeren voor schaalvergroting, gaan ze nog meer produceren. Hermans bepleit daarom (betere) afstemming van de productie op de behoefte. "Dat kan als per supermarktketen een aantal pluimveehouders samen met een pakstation één computersysteem gaan gebruiken en de planning via dat systeem loopt.''

Auto-industrie is voorbeeld

Volgens Hermans werkt de auto-industrie al jaren met zogenoemde ERP-systemen voor het optimaliseren van de hele keten, beheersen van kosten en optimaal afstemmen van de productie op de vraag. "Systemen uit de auto-industrie kunnen in de eiersector geïmplementeerd worden waarbij de kassa in de supermarkt bepaalt hoeveel eieren er geproduceerd moeten worden, wanneer voer wordt besteld, medicijnen worden ingekocht en de hennen naar de slachterij gaan.''

Hermans kent in het buitenland voorbeelden van zulke ketensamenwerking en aansturing waarbij pluimveehouders een eerlijke prijs ontvangen.

Laatste reacties

  • Eierboer Zuid

    Ik heb onlangs een artikel gelezen over hoe het er aan toe gaat in de sector van de auto-industrie. De zelfstandige garagisten die goed de kost verdienen zijn stilaan uitgestorven. De marges zijn flinterdun. Ze moeten enorme investeringen doen om aan de normen van de autoconstructeurs te voldoen. Schaalvergroting is aan de orde. Ze moeten een minimum aantal wagens in de showroom staan hebben. De risico's zijn voor de garagist. Een situatie die ons bekend voorkomt, en niet een om als voorbeeld te nemen.

  • AndréHelder

    test

  • aarthamstra1

    De hebberigheid zal plaats moeten maken voor eerlijke verdeling Gewoon beginnen met duidelijke sancties voor misbruik. iedereen moet een fatsoenlijke boterham overhouden.. Helaas het einde van de vrijhandel maar wel tevreden ondernemers genoeg te doen nog om het in het gareel te houden.

Of registreer je om te kunnen reageren.