PluimveeNieuws

Culinaire pers bezoekt vleeskuikenbedrijf

Swartbroek – Culinaire journalisten bezochten donderdag het vleeskuikenbedrijf van Jolanda en Antoine van de Kruijs in Swartbroek, bij Weert. Jolanda van de Kruijs is sinds dit voorjaar voorzitter van Stichting KipKiplekker!, het boereninitiatief dat informatie verstrekt over pluimveevleesproductie.

Het bedrijfsbezoek maakte onderdeel uit van de Culinaire Kipdag, een evenement dat voorheen door het Productschap Pluimvee en Eieren werd georganiseerd om de culinaire pers te informeren over de productie van pluimveevlees. Nu het productschap er niet meer is, heeft Stichting Kip Promotie (SKIP) de dag georganiseerd. SKIP is een samenwerkingsverband van zes vleeskuikenslachterijen die bij elkaar goed zijn voor meer dan de helft van de kuikenslachtingen in Nederland.

In de zichtstal op het vleeskuikenbedrijf konden de culinaire journalisten door een raam een kijkje nemen in de stal. Ook was op het bedrijf een Wall of Fame opgesteld. Die bestond uit enkele tientallen uitingen die de deelnemers eerder hadden ingestuurd nadat hen was gevraagd ‘wat komt er bij u op als u aan kip denkt?’ De reacties op die vragen waren veelzijdig.

De Culinaire Kipdag werd voortgezet bij het met een Michelinster bekroonde restaurant Karpendonkse Hoeve in Eindhoven. Daar vertelde Peter Vesseur, secretaris van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveeslachterijen, over de actuele ontwikkelingen in de pluimveevleessector. Daarna vertelde Wilbert Schreurs, historicus en auteur, iets over algemene eettrends en de rol van kip daarin in de loop der jaren. Vervolgens reikte hij het eerste exemplaar van zijn boek ‘Alles kip & ei’ over 60 jaar collectieve reclame voor kip en ei uit aan Vesseur.

Beheer
WP Admin