PluimveeNieuws

AH geeft Hollandse Kip andere naam

Wijchen – Albert Heijn gaat zijn langzaam groeiende Hollandse Kip een andere naam geven.

Dat vertelde dr. Simone Herzberger, senior director product integrity topics van Albert Heijn, tijdens een studiebijeenkomst van de WPSA, de internationale vereniging van pluimveewetenschappers. Wat de nieuwe naam wordt, vertelde zij niet. Dat wordt begin juni bekendgemaakt.

Een andere naam is nodig wegens grensoverschrijdende activiteiten van Albert Heijn en (het risico op) vogelgriepuitbraken. Wanneer zich in Nederland vogelgriep voordoet, loopt de aanvoer van de langzaam groeiende kuikens gevaar. AH wil ze dan uit het buitenland kunnen aanvoeren. Slachterij Plukon in Wezep, die de langzaam groeiende Hollandse Kip levert, heeft ook pluimveeslachterijen in België en Duitsland.

Albert Heijn was met de Hollandse Kip de eerste supermarktketen die voldeed aan de afspraken over de Kip van Morgen, die door de ACM recent is terug gefloten. Jumbo verkoopt een vergelijkbaar product onder de naam Jumbo nieuwe standaard kip.

De Hollandse Kip ligt in de schappen naast de AH Huismerk-kip, de AH scharrelkip, de AH excellent scharrelkip (uit Frankrijk) en de AH biologische kip. Volgens Herzberger verkoopt AH 68 procent van alle in Nederland verkochte Kip van Morgen, 68 procent van alle scharrelkip en 78 procent van alle biologische kip.

AH blijft inzetten op meer duurzaam geproduceerd pluimveevlees. Aan het eind van dit jaar zal de gangbaar geproduceerde AH Huismerk-kip, uit de schappen zijn verdwenen.

Beheer
WP Admin