PluimveeNieuws

Niet alle bijdragen voor ei-promotiecampagne betaald

Zeist – Niet alle legpluimveehouders en eierhandelaren hebben hun vrijwillige bijdrage betaald voor de promotiecampagne ‘Het is altijd weer voor een ei’. Daarom krijgen zij een dezer dagen een herinneringsbrief met een oproep om alsnog deze campagne financieel te steunen. De brieven worden verstuurd door de belangenorganisaties Ovoned, NVP, LTO/NOP en Anevei, zegt Ovoned-secretaris Ben Dellaert.

De promotiecampagne was begroot op 5,5 ton. Een deel daarvan komt uit een potje van het PPE, het overgrote deel uit bijdragen van legpluimveehouders en eierhandel. De bijdrage van de legpluimveehouders komt via een inning door IKB Ei, waar bijna 90 procent van de legpluimveebedrijven bij aangesloten is (met ruim 90 procent van de leghennen in Nederland). Binnen IKB Ei is gekozen voor een heffing op basis van stalcapaciteit; een basisbedrag per bedrijf (genoemd is €80) plus een bedrag per hen (1 cent).

Bijdrage is op basis van vrijwilligheid

Op dit moment zou ruim 75 procent van de bijdragen zijn betaald. Betaling is niet af te dwingen, maar gebeurt op basis van vrijwilligheid.

De ‘Het is altijd weer voor een ei’-campagne omvat tv-commercials na het RTL nieuws en voor de weersvooruitzichten, banners op de website Buienradar.nl en een eigen website. De commercials werden in de weken voor Pasen uitgezonden. Volgens de oorspronkelijke opzet zouden de uitzendingen de weken voor kerst, vanaf week 47, worden hervat. Of dat zal gebeuren, zal mede afhangen of de ontbrekende bijdragen worden geïnd. Volgens Dellaert is er nu even een adempauze en wordt bekeken hoe het beschikbare budget het meest efficiënt kan worden ingezet.

Campagne 2016

Of de campagne in 2016 wordt voortgezet, is nog niet bekend. De LTO/NOP-kring leghennenhouders vindt dat de campagne in 2016 uitsluitend kan worden voorgezet via AVV-financiering (algemeen verbindend verklaring) en niet via IKB, omdat dat IKB zou ondergraven.

Beheer
WP Admin