Pluimveehouderij

Nieuws 1446 x bekeken 1 reactie

Plumex-directeur pleit voor betere communicatie

Goor - De Nederlandse pluimveesector heeft alle redenen om trots te zijn. De sector produceert een goed product op een goede duurzame manier. Maar de sector is inmiddels zover dat dit feit zo langzamerhand één van de best bewaarde geheimen is. Het beeld dat wordt verspreid door allerlei organisaties is dat de pluimveesector dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk produceert. Dat is de mening van Jacques de Lange, directeur van broedeieren- en eendagskuikensexporteur Plumex in Goor. Hij verwoordde zijn mening tijdens de officiële ingebruikname van het nieuwe logistieke centrum van Plumex.

Wat De Lange ook niet zint is dat het belang van de export van broedeieren te weinig wordt onderkend. Hij rekent voor: er zijn zes miljoen moederdieren in Nederland, van de broedeieren die ze produceren worden er 250 miljoen geëxporteerd naar landen buiten Europa. Binnen de EU worden er 250 miljoen broedeieren afgezet. In totaal gaat het dan grofweg om 90 eieren per moederdier. Dat betekent dat meer dan de helft van de eieren die de moederdieren produceren (in totaal zo'n 160 stuks op jaarbasis) wordt afgezet via de export.

De Lange pleit ervoor dat de pluimveesector zelf gelden bijeen brengt en een gedegen communicatieplan opzet om het verhaal van de sector voor het voetlicht te krijgen. Zeker nu het Productschap Pluimvee en Eieren er niet meer is, wordt het belangrijk dat de sector zelf een gedegen communicatieplan opzet, aldus De Lange.

Eén reactie

  • Albert Hoekerswever

    wellicht een mooie nieuwe taak voor het Dutch Poultry Centrum, dat platform bestaat al en richt zich op communicatie met buitenlandse partners. Via dit netwerk of als partnerplatform zou je ook de communicatie voor Nederland kunnen optuigen. Het lijkt me handiger bestaande platforms te gebruiken c.q. ter verbinden die al draagvlak en een netwerk hebben, dan weer iets nieuws. Geld is overigens niet de enige oplossing. Je moet een visie hebben en een duidelijke communicatiestrategie om de positieve kanten van de sector te belichten. Niet door mensen te gaan overtuigen met feiten, maar door partijen te gaan verbinden met een goed verhaal dat klopt.

Of registreer je om te kunnen reageren.