Pluimveehouderij

Nieuws 2757 x bekeken 8 reactieslaatste update:8 mei 2014

Agromix voorziet meer vraag naar witte hennen

Nederweert - De vraag naar witte eieren neemt toe en daarmee ook de vraag naar witte kippen. Dat voorziet Agromix Broederij en Opfok in Lunteren. Dit zei directeur Hans Groot Koerkamp, dinsdag in Nederweert tegen een groep pluimveehouders uit Zuid-Nederland.

Zij hadden Agromix uitgenodigd om hen te informeren over de prestaties van de H&N Super Nick, een witte kip die de broederij en opfokorganisatie sinds vorig jaar in haar verkooppakket heeft.

Groot Koerkamp ziet in Duitsland, Nederlands grootste afnemer van tafeleieren, de zelfvoorzieningsgraad stijgen. Daarnaast signaleert hij een toenemend protectionisme in Duitsland, Frankrijk en Engeland ten aanzien van eieren. Als de export van tafeleieren naar Duitsland (verder) onder druk komt te staan en er weinig alternatieve exportbestemmingen zijn voor die  eieren, is produceren voor de eiproductenindustrie een alternatief. Daarvoor lenen witte legsters zich beter dan bruine, omdat de productie van witte eieren goedkoper is, aldus Groot Koerkamp.

Agromix heeft met de Super Nick een goede kip voor de productie van witte eieren. De eerste legkoppels laten goede productieresultaten zien: een prima piek en eigewicht, een normale, goede voeropname, en een lage uitval (tot 36 weken, de leeftijd van de oudste legkoppels). Daarnaast is de Super Nick makkelijk in de omgang, heeft ze goed nestgedrag, weinig buitennesteieren en een goede bevedering.

Door sturing in de opfok komen de eerste eieren wat later, maar dat halen de hennen al snel in. De hennen (een halve week) later in productie laten komen is een bewuste keuze. Agromix wil hiermee de opfokhennen meer gelegenheid geven uit te groeien voor ze aan de leg komen (iets hoger hengewicht, volgens Groot Koerkamp 'een hen met body') en zo het doorlegvermogen te verbeteren. Langer aanhouden van de hennen verlaagt de kostprijs van de eieren. Met het langer aanhouden stijgt het belang van de opfok, het gewicht en de uniformiteit van de opfokhennen. Ook in de opfok toont de Super Nick zich een sterke hen met zeer weinig uitval in de eerste tien dagen en een uitval beneden de norm over de gehele opfokperiode.

De Super Nick zit zowel op bedrijven met koloniehuisvesting als in volièrestallen.

Laatste reacties

  • doan

    Als wij voor de eiproductenindustrie als volierebedrijf moeten gaan produceren, kunnen we beter de tent sluiten daar helpt een witte kip ook niet aan. Zeker zolang er oneerlijke concurrentie is.

  • Zents beheer

    Gewoon door produceren en weldra worden de eerste tenten gesloten.

  • bankivahoen

    De eerste tenten zijn al een tijdje terug gesloten kipnl@ er volgen er helaas nog wel meer.
    Doan@ heeft gelijk, voor de industrie produceren met voliëre-eieren is een kansloze missie. Zolang ze uit Polen en verder weg hier eieren komen brengen voor minder als 5 cent incl transport dan vergeet het maar. Koude sanering helaas , bewindvoerders krijgen hun zin , eliminatie intensieve sectoren in volle gang !

  • Cokie

    als er ergens een tent driegt te sluiten is er steeds weer een broederij, voerboer of eierboer die op de deur klopt om de zaak aan de gang te houden. met andere woorden ER KOMT GEEN KIP MINDER!!!!!

  • doan

    Klopt helemaal cookie, want dat zijn de partijen die over onze rug geld verdienen en dus gemakkelijk kunnen investeren in deze bijna of failliete bedrijven. Ze laten de ondernemer van deze bedrijven werken en zelf gaan ze met de winst lopen. Deze constructies zie je nou steeds meer komen, zodat er geen einde komt aan deze ellende.

  • Zents beheer

    wanneer de voerboeren de betalings termijnen strak hanteren zit bijkant de helft van de legbedrijven in acute financiële problemen.

  • Roy Tomesen

    Tja en wie er dan toevallig de hofleverancier bij die eierboeren die op bedrijven die zo goed als bankroet zijn daar een voergeldverhaal neer legt......

  • Zents beheer

    Nou Roy, wie heeft die bedenkelijke rol van 'hofleverancier' ?
    Het lijkt me in deze barre tijden noodzaak, zeker voor bedrijven die het moeilijk hebben, om goed op de hoogte te zijn wat aangeboden wordt. Ik hoor ook steeds vaker dat bedrijven waardeloze contracten of vaste prijzen accepteren terwijl voerprijzen al weer stijgen. Wanneer men zo iets wil of hiertoe gedwongen wordt is het van groot belang dat men op de hoogte is. iSTEP lijkt me ook hiervoor een goed instrument.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.