PluimveeNieuws

Supermarkten en consumenten vervullen sleutelrol bij ‘Kip van Morgen’

Apeldoorn – Het slagen van de ‘Kip van Morgen’ zal sterk blijven afhangen van de opstelling van de supermarkten én de bereidheid van consumenten om een meerprijs te betalen.

Dat zei Nepluvi-voorzitter Jan Odink tijdens een bijeenkomst over ‘de Kip van Morgen in Apeldoorn. De meerkosten van de productie zullen vooral via de verkoopprijs van de filet moeten worden terugverdiend. De filet kan €1,50 tot €2,00 per kilo duurder worden is de inschatting. Een groot deel van de andere onderdelen levert geen meerprijs op en worden via het reguliere circuit verkocht.

Om een eenduidig beeld van de meerkosten van de ‘kip van morgen’ te krijgen gaat LEI-onderzoeker Peter ter Horne deze in kaart brengen.

Odink adviseert pluimveehouders die willen gaan produceren voor de ‘Kip van Morgen’ om goed op te letten met welke partners ze in zee gaan. Slachterijen worden de ketenregisseurs. “Zoek een sterke slachterij die sterk staat ten opzichte van de supermarktpartijen.”

De inkoopvoorwaarden voor de ‘Kip van morgen’ werden vorig jaar vastgesteld. De supermarkten verenigd in het CBL legden zich vast op de toezegging dat ze uiterlijk in 2020 een duurzame kip in het schap willen leggen. Supermarkten en slachterijen zijn met elkaar in overleg over de invulling.

Beheer
WP Admin