Pluimveehouderij

Nieuws 3577 x bekeken 50 reacties

Wakker Dier start nieuwe tv-campagne

Amsterdam - Wakker Dier start zaterdag een nieuwe tv-campagne waarin zij de klanten van Albert Heijn en Jumbo waarschuwt dat één op de twee plofkippen kreupel is. Dat heeft de actiegroep bekendgemaakt.

De actiegroep wil bereiken dat de gangbare kip uit de schappen verdwijnt en wordt vervangen door kip met minimaal één ster Beter Leven van de Dierenbescherming.

De actiegroep richt zijn pijlen in eerste instantie op de grootste partijen in de supermarktwereld: Albert Heijn en Jumbo. Wakker Dier zegt verder geschrokken te zijn van de uitspraken van Jumbo topman Frits van Eerd die donderdagmorgen in een interview met de NOS stelde dat vlees met een laagsteprijsgarantie een belangrijke succesfactor is voor Jumbo. Wakker Dier: "Jumbo zegt hiermee dat hun succes feitelijk te danken is aan dierenleed, antibiotica, milieuvervuiling en uitbuiting van boeren."

Laatste reacties

  • Mozes

    Het succes is niet te danken aan dierenleed enz. maar aan het luisteren naar de wens van de consument.m

  • somporn

    Dat een lastercampagne van wd goedgekeurd wordt door reclamecode commisie,eigenlijk te gek dat dit kan.
    Hopelijk reageren de consumenten duidelijk op wd reclame en kopen volop
    de plofkip en laten zo zien aan wd van,waar bemoeien jullie je mee.
    Wij consumenten kunnen zelf wel beslissen wat we willen en daar hoeven jullie je niet mee te bemoeien.

  • red

    Nieuwe campangne door bezuiniging van regering lopen er veel gekken rond deze hebben zich verenigd in een organisatie Waker dier.
    Waarschuwing enkele zijn vuurwapen gevaarlijk.
    Pas op ga hier niet zelf op af maar bel onmiddelijk 114 en breng u zelf in veiligheid.

  • richtr

    Daar gaat het geld van de postcode loterij dus naar toe...

  • gerrit bril

    Waarom gaat wd niet eens in andere landen kijken hoe daar de kuikens worden gemest en hier dat vlees zo goedkoop leveren . De kuikens hier hebben het zo slecht nog niet . Ons vlees is schoon en goed van kwaliteit

  • Henk Weerts

    Lekker makkelijk voor wakker dier met 5 ton in de knip geschonken door de postcodeloterij. Onze belangenbehartigers moeten eens bewerkstelligen bij de politiek dat net als in België niet met vlees gestunt mag worden door de Nederlandse supermarkten. Ons goede product verdient beter.

  • l coumans

    beste Henk het is helemaal aan jezelf of de supers stunten met jou produkt gewoon niet leveren. mijn motto eerst verkopen dan maken.

  • joannes

    Mozes, Het Jumbo succes is volgens WD te danken aan een onschuldige,onwetende consument. Een gebrek aan inzicht en kennis van de ¨productie¨ methoden. Productie methoden die door de branch als noodzakelijk voor rendement en verkoop worden verdedigd. Hebben ze niet een beetje gelijk? Hadden we, de boeren, veehouders, de consumenten niet eerder moeten informeren dat goedkoper een uiterst sobere en efficiënte leefomgeving voor betrokken dieren betekent en... moeten vragen of ze daar verantwoordelijkheid voor willen nemen? Hebben we niet onze integriteit als ¨veeverzorgers¨ verkocht voor een imago van ¨keiharde scrupuloze zakenlui¨ die meer naar de centen dan naar de dieren kijken. Daarbovenop komt dan een Frits van Eerd die dan óók nog een bevestigt dat hij meer met ¨financieel succes dan met juiste informatie verstrekking heeft als Supermarkt organisatie en de circel is rond. Al die ontkenners worden overrulled door een WD die brood ziet en blijkt te verdienen in het verdedigen van een belang wat eigenlijk door veeverzorgers had moeten worden verdedigd. Vergeet niet dat we nu in een tijd leven, sinds de introductie van de smartphone, dat zelfs onnozele varkenshoudsters, voor consumenten schokkende fotos publicieren die de nationale pers en zelfs het Parlement bereiken.

  • Wian

    onbegrijpelijk dat hier niks aan gedaan wordt.Volgens een student van uni_Twente die daar communicatie weten schappen studeert mag dit helemaal niet, je mag geen bedrijven zwart maken met reclame uitingen.
    WD gebruikt reclame zend tijd om andere zwart te maken.

  • joannes

    Wian, wanneer WD kan bewijzen dat ze haar sprekende foto´s in Nederland geschoten hebben is er niets mis. Ze informeren hun publiek met betaalde zendtijd of publicatie ruimte. Elke opinie valt onder de vrijheid van mening. Het staven van een mening met een foto voegt alleen maar geloofwaardig toe. In hun mening, en die van alle ondeskundigen die observeren, is iets gruwelijks als ¨kreupel zijn¨ gestaafd met een foto van een slecht in de veren zittende mestkip voldoende om het ongelijk van die economisch afhankelijke mester te bewijzen. Hou er rekening mee dat bij de meningsvorming altijd meer ondeskundigen als kippenmesters betrokken zijn!

  • alco1

    Joannes. Altijd kunnen er negatieve beelden geschoten worden, ook in Nederland. Het gaat om de bewering dat de helft kreupel is. Nou dan zeg ik: Kom op met die bewijzen!!!

  • W Geverink

    Dat was nou net een mooi klusje voor de door jullie betaalde belangenbehartiger. Maar ja, die vindt wakker dier een betrouwbare partner...

  • joannes

    Beste Alco1, wie heeft er nu belang bij het verdedigen van een ¨rijk, waardig en gezond¨ leven van de kip die je aan de consument verkoopt? De verkoper neem ik aan. De verkoper investeert in een ¨product¨ met het doel dat er een geïntresseerde koper voor is voor een redelijk prijs. Nu waren er in het verleden veel consumenten niet geinformeerd en niet geïnteresseerd in het kippenleven met het gevolg dat de ¨industrialisatie¨ gewoon door ontwikkelde tot......... er mensen zich betrokken voelde bij die steeds schralere wereld van die dieren. Waarschijnlijk nog insiders ook! Maar nu, te vuur en te zwaard, de huidige methoden als goed en... economisch noodzakelijk verdedigd worden is de geest uit de fles. De consumenten worden geïnformeerd over de productiemethoden en daarmee bewust gemaakt van iets waar ze vanuit morele standaard niets mee te maken willen hebben. Het bewijs dat de branche gewoon een enorme fout heeft gemaakt met gelukkige goed in de veren zitten de kippen fotos op het etiket te plakken en ondertussen maar door te industrialiseren. Van fokkerij tot in de slachterij.

  • alco1

    @ joannes. Jij moet dus ook maar met een bewijs komen dat zgn. plofkippen er veel slechter aan toe zijn dan de normale kip, want daar gaat dit item over, dat de helft kreupel is.
    Vandaag nog met Tweede Kamerlid Geurts in stallen geweest.
    Er is niets aan de hand.

  • joannes

    Alco1, je mist het argument wat ik maak. Het argument dat de verkoper altijd de bewijslast heeft en niet de koper. De branch moet dus met het verloren vertrouwen behalve kamerleden als Geurts, vooral voor de consumenten bewijzen dat ze die mestkuikens een leven geven waar die consument, die met zijn geld betaald, er moreel mee kan leven. WD maakt gebruik van de onvolledige communicatie door die aan te vullen met haar versie.

  • alco1

    Wat je nu schrijft kan ik volledig onderstrepen.
    Je ging echter verder door te stellen dat de sector blind verder ging met industrialiseren en etiketten plakten van goed in de veren zittende kippen. Waarmee jij dus suggereert dat dat een vertekend beeld is. Dan zeg ik. Kom met bewijslast dat je gelijk hebt.

  • breukers1

    Er wordt door WD erg wel erg makkelijk tegen de manier van produceren geschopt. We kunnen inderdaad beter onze produkten importeren uit landen waar helemaal geen of nauwelijks controle is en waar het woord 'dierwelzijn'niet eens bestaat.Wat niet weet wat niet deert. Vanuit de producentenkant is het een zeer ongelijke strijd tegen instantie's die iedere dag, op welke manier dan ook, de consumenten kunnen 'bespelen'.

  • joannes

    breukers1, natuurlijk is het in het buiteland anders en mogelijk slechter voor de dieren maar dat is in een land met een eigen taal en cultuur niet relevant. Het beinvloeden van WD is gericht op Nederlandse kippenhouderijen, over de grens kennen ze niet eens WD en moet ze in een samenwerking werken om iets van de grond te krijgen. Zij spelen met het Nederlandse publiek met wat door de Nederlandse kippenhouders in hun ogen slecht of onvolledig is geinformeerd. Een gat wat de Nederlandse kippenhouders zelf hebben laten ontstaan.

  • sjaak van der linden

    Waarom wordt Stichting wakker dier niet aangeklaagd? Er zijn 9 mensen in de organisatie verantwoordelijk voor deze campagnes. Ik stel voor om deze mensen persoonlijk aan te klagen op hetgeen zij in een sector als de vleeskuikens aanrichten. Ik heb de namen van al deze mensen en volgens mij wordt het hoog tijd dat de sector deze organisatie uit elkaar trekt. Zij vertellen onwaarheden over het houden van dieren in Nederland en dat is strafbaar. De sector mag niet alleen toekijken maar moet hard optreden. Wakker Dier verteld glashard dat al hun informatie van de vleeskuikensector komt. Ik weet wel beter. Maar bij niet ingrijpen worden de producenten de boeren de dupe. We produceren voor het grootste gedeelte voor de wereldmarkt en verliezen op deze manier echt onze positie. En dat zou dramatisch zijn.

  • bankivahoen

    Een waardeloze opmerking Joannes@, pluimveehouders hebben geen enkel gat laten vallen kwa informatie naar de consument!
    Tegen roeptoeters die de media volledig op hun hand hebben ( al dan niet door henzelf gefinanciëerd !) is geen kruid gewassen! Dat maak je niet goed met een kijkruimte in je stal .
    Het is een verloren strijdt, Nederland heeft de sector allang uitgebannen , een al op volle toerend draaiend sterfhuis is volop in aktie .
    Jammer maar buiten Europa ben je beter af als hardwerkende boer!
    Daar wordt je veel meer gewaardeerd als hier.
    Het past perfect in het plaatje wat zich voor destabilisatie zich in Europa momenteel afspeelt, velen ( vooral de politiek ) sluiten hier jammer genoeg de ogen voor.

  • alco1

    Ik denk dat @joannes een wolf in schaapskleren is

  • joannes

    Alco1, ik heb het beste voor met de branch maar dat is niet relevant. Wat relevant is dat de branch keer op keer via Politieke en Opinie door die 9 mensen, zoals door Sjaak geteld, dwars gezeten wordt. Ik probeer er achter te komen waarom zij, die 9 personen zoveel invloed hebben. Nu dat is enkel te verklaren met gebrek aan kennis over de branch bij die Politiek en Consument. Wanneer dat gebrek aan kennis dan wordt ingevuld door mensen met een andere agenda, een eigen politiek belang of zoiets... zijn de rapen gaar. Vraag je eens af waarom is het zo dat een groeiende meerderheid buitenstaanders zo te beinvloeden is dat ze niet voor maar tegen de belangen van kippenhouders stemmen en handelen.

  • alco1

    @joannes. Je hoeft helemaal niet met 9 man iedereen van je laten horen, dat kun je ook alleen. Vul een sporttas met twee keien en een wekker, zet deze neer bij een belangrijk iets en bel 112. Iedereen in Nederland zal ervan horen. Maar dit is alleen relevant in het besef dat afbraak zoooo gemakkelijk is.
    In bovenstaand artikel wordt de sector ervan beschuldigd dat de helft van de kippen kreupel is. Er wordt door Wakker Dier gezegd dat feitelijk het succes van Jumbo te danken is aan dierenleed, antibiotica gebruik, milieuvervuiling en uitbuiting van boeren ( Om geld van de postcode loterij vast te stellen).
    Ontkennen is een niet uit te voeren opgave. Net zoals geen enkele verantwoordelijke durft te zeggen dat het maar een sporttas is met een paar keien.
    Er kan alleen gezegd worden: Kom maar met bewijzen Wakker Dier en zo niet, hou dan voor eeuwig je mond. Alleen met de vuist op tafel durven te slaan kan die anti club bestreden worden. Door het belachelijk te maken.

  • joannes

    Alco1, je vergelijking met die sporttas gaat niet op. Dat is een wezenlijke bedrieging voor de omstanders waarvan het idee alleen al onderzocht moet worden om het uit te sluiten. De informatie die WD geeft vinden een vruchtbare bodem bij steeds meer consumenten en daarmee ook Politiek omdat ze op de ene of andere manier het geweten van die consumenten aanspreken. De morele waarden volgens welke ze wel of niet willen leven. Nu daar ligt het gat. De producenten, boeren hebben nooit gevraagd tot hoever ze een kip voor zijn productie van vlees en eieren in een ¨ slechts productieve¨ omgeving mogen brengen. Nu de consument daar via anderen van op de hoogte wordt gebracht zijn er problemen; de kippenhouderij is zover ontwikkeld dat er geen weg terug is. Of de kip en het ei worden veel duurder (en impliciet de branche verliest haar concurrentie kracht) of de morele wensen voor een kippenleven moeten in lijn met de realiteit worden gebracht. Nu dat laatste bedoel ik als niet gerealiseerd door de branch. Verder de aanval op Jumbo is natuurlijk, in hun subjectieve mening, de aanval op een Retailer die gewetenloos alleen centen tellen als criterium heeft. Met zijn opmerkingen heeft hij het Doel opengezet.

  • alco1

    De informatie van WD vindt vruchtbare bodem bij de consumenten, maar ook bij de politiek, die eruit kan scoren. Daarin kan ik jouw gedachte volgen.
    Dit is alleen te voorkomen door bewijslast op te vragen en WD evt. met de grond gelijk te maken.
    Het tegendeel bewijzen is niet te doen. Er zijn al zoveel zichtstallen en ook zijn afgevaardigden welkom in de stallen.
    Jij doet steeds of het een voldongen feit is dat er met de opfok veel mis is en dat bekrachtig je met uitspraken als dat de consument nooit gevraagd is.............
    Laten we wel zijn. Alles wordt geproduceerd zoals de consument vraagt. Goedkoop, bio, dynamisch? Roept u maar. Alles met de overtuiging dat het dier een top leven moet hebben omdat anders groei en gezondheidskosten, financiële resultaten negatief beïnvloeden.

  • alco1

    We kunnen nog een veel duidelijker voorbeeld geven.
    Er kunnen bezwaren gemaakt worden over de veiligheid van auto's. Hierbij kan ook gezegd worden dat de koper niet gevraagd is om het allemaal geautomatiseerd te doen.
    Ook hier heeft de producerende de bewijslast in handen, zoals @joannes laat overkomen. Hier zullen echter ook de aantijgingen aangetoond moeten worden, anders sta je voor aap.
    joannes. Je ziet de wereld op zijn kop, wellicht door een gekleurde bril!!!

  • l coumans

    wd weet jullie wel flink op de kast te jagen!!!!! gewoon negeren doet de consument ook

  • alco1

    @Coumans. Juist het negeren heeft WD zo'n macht gegeven!!

  • joannes

    Alco1, ieder dorp heeft zijn dorpsgek! Zo was het gezegde! Iemand die uitspraken deed die iedereen naast zich neer legde en niet serieus nam. Nu , de nuchtere ondernemers hebben jaren zo over WD gedacht totdat ze zich in de Politiek begaf en de wetgeving ging beinvloeden. En waarmee ging ze de wetgeving beinvloeden: met het gebrek aan kennis van de omstandigheden waarin dieren worden gehouden en geslacht. Vroeger met de dorpsslagerij wist iedereen dat er ´s maandags geslacht werd bij de slager zodat het hele dorp vlees kon eten. In de Stad hingen in de zeventiger jaren de karkassen nog een dag in winkel voor ze verdeeld naar de verwerking gingen. Nudat bijna alle vlees, slagers zijn er steeds minder, in de supermarkt in een zelfbediening verkocht wordt kan je blijkbaar consumenten verbazen met routines die jaren geleden gewoon waren en veel minder geregeld. Dat is het gat waar de verdediging moet worden geconstrueerd want anders houden we last van WD met hun versie.

  • alco1

    @joannes. Er is nooit iets expres achter de deuren gehouden, dit is meer een gevolg van de hygiëne eisen. Karkassen mochten niet meer ongekoeld in de winkel hangen en ook het slachten aan huis werd verbannen. Als ik het goed begrijp wil jij hier weer terug naar toe? Nou dat is utopie.
    Nogmaals. Wakker dier moet met bewijs komen dat hun aantijgingen op waarheid berusten, als ze dit niet kunnen, moeten ze publiekelijk ten schande gezet worden.
    De werkelijke doelstelling van WD is echter een vegetarisch Nederland.
    De praktijken in de Oostvaarder Plassen, waar ze niet tegen optreden is een over duidelijk bewijs.

  • Hugobens


    Het is lastig dat zij gebruik maken van een rapport van Wageningen UR.
    Zie uitspraak: 04/10/2013 Reclame Code Commissie (RCC):
    Stichting Wakker Dier heeft geen inbreuk gemaakt op de Nederlandse Reclame Code met de reclamespots op televisie waarin zij stelde dat de helft van de bij Albert Heijn en Jumbo verkochte plofkippen bij leven kreupel was. Volgens de RCC heeft Wakker Dier deze stelling voldoende met wetenschappelijke rapporten kunnen onderbouwen. Zij mocht Albert Heijn en Jumbo ook met name noemen, nu dit in Nederland de grootste verkopers van plofkippen zijn.
    Een particuliere klager (van wie de achtergrond niet bekend is) had zich bij de RCC beklaagd over de reclamespot.
    Wakker Dier stelde daar tegenover dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de plofkippen een zogenaamde 'gait-score' heeft die duidt op kreupelheid. Zij heeft kopieën van de betreffende onderzoeken in de procedure overgelegd. Naar het oordeel van de RCC vormen de door Wakker Dier overgelegde onderzoeken (een rapport van Wageningen Universiteit uit 2011 en de Welfair Quality welzijnsmonitor voor vleeskuikens) voldoende basis voor de stelling van WakkerDier.
    Zie ook onderstaande link WUR Rapport;
    http://edepot.wur.nl/187902


  • joannes

    Alco1, ik beweer niet dat het expres achter de deur is gehouden. Ik probeer een verklaring te vinden, voor dat gat in kennis tussen de productie keten normen en die van haar klanten; de consumenten. Ze zijn zover uit elkaar gegroeid dat er nu organisaties als WD hun brood en bestaan in verdienen. Een derde die nb professioneel haar werk vindt in een bestaande relatie te frustreren in de zin dat productiemethoden onderzocht en bijgesteld worden en voor de consument, prijsniveaus niet meer in hun voordeel dalen maar gaan stijgen onder publieke en Politieke druk. Verliezen dus voor de productie keten en de consumenten in hun relatie omdat er een vruchtbare bodem gevonden kan worden in het in het nieuws brengen van voedsel productie omstandigheden.

  • alco1

    @ Hugobens 'gait score' is een zeer rekbaar begrip.
    Men kan het ook uitleggen als iets anders dan ideaal.
    De grote vraag is hoe de score is bij de andere kippen.
    In de melkveesector worden weleens klauwen opgehaald voor een cursus klauwbekappen. Hierbij is ook wel de helft toe aan een beurt.
    Zelfs bij de mensen zijn allerlei onhebbelijkheden te ontdekken als schimmels, te lange of ingegroeide teennagels en ga zo maar door.
    Het gaat erom of het dier ook echt last ondervindt.

  • alco1

    @joannes. De 'verklaring'is al gegeven in de hygiëne eisen.

  • joannes

    En Alco1, ook wanneer de verklaring hygiëne eisen zijn, wie hadden de consument op de hoogte moeten houden om het kennis tekort voor vleesproductie bij de consument voldoende in te vullen? Voldoende om te voorkomen dat een derde het met een eigen agenda gaat invullen ten nadele van de sector! Of vanuit de andere kant gezien, een sector zich in de verkeerde richting ontwikkelt, een richting waar de kopers, de consumenten, met hun stemrecht allerlei beperking opleggen die de sector bedreigen?

  • alco1

    Nogmaals @joannes. Transparantie kan de sector niet ontzegt worden. Moet je de mensen dan aan de oren erbij slepen om 'ingewijd' te blijven.
    Maar het ware van jouw komt weer boven water door te stellen dat de sector zich in de verkeerde richting ontwikkelt. Een gedachte die door aangedikte WUR rapporten met behulp van een emotie verhaal de wereld in gaan. Hier kun je als sector niets tegen doen, behalve om bewijslast te laten zien.

  • joannes

    Beste alco1, jij gaat al op je rug liggen als er uberhaupt kritiek geleverd of kritisch nagedacht wordt. Zolang WD, als derde en verdacht van hun motieven, publiek en politiek kan mobiliseren met informatie die consumenten afschrikt moet je gewoon constateren dat de sector de consument prima bedient voor wat betreft de anonieme zelfbediening met prijs en productinformatie maar blijkbaar verrast kan worden door onderzoeken en leefomstandigheden. Wie kan je dat kwalijk nemen? Wie zouden dat moeten oppakken? WIe zouden dit moeten corrigeren? Vwb mijn ¨ware¨ , ik heb het voor een discussie niet nodig die ander te klassificeren, de argumenten zijn me meer waard.

  • alco1

    We zijn weer terug bij af. N.m. De argumenten. Ik zeg kom met bewijs. Voor mijn 'ware' laat ik mij niet bedienen door aangedikte onderzoeksrapporten om iets al bij voorbaat in een kwaad daglicht te stellen.
    Ook heb ik niets van doen met de sector. Daarom kijk ik er met een objectieve visie naar, het liefst met mensen die kritisch kunnen nadenken, zonder een gekleurde bril op.

  • Case1056

    Maak bezwaar bij Postcodeloterij tegen donatie Wakker Dier van maar liefst €500.000 !!

    Pluimveehouder Jos Coolen schreef gisteren in een tweet dat de Postcode Loterij hem belooft de donatie van 500.000 euro aan Wakker Dier te herzien. Om dit voor elkaar te krijgen moeten er via de website voldoende bezwaren binnen komen. (bron: pigbusiness.nl)

    Bezwaar maken kan via deze link: https://klantenservice.postcodeloterij.nl/app/ask

    Zelf heb ik gekozen voor 'klacht' - 'goede doelen' - 'extra projecten'
    Vind je de tekst lastig? Zelf schreef ik dit, voel je vrij het te kopiëren en plakken:

    Als je wilt dat iedereen het kan lezen plak je de boodschap op het facebook van de postcodeloterij.

    Klachten bij de klantenservice maken het alleen de medewerkers pissig het moet natuurlijk breder gedragen worden.

    De voorbeeldbrief staat in de volgende boodschap vanwege de te lange lengte van dit verhaal.


    Hier nog een link naar de Telegraaf. Boer verdient excuus !

    http://www.telegraaf.nl/watuzegt/22288466/__Boer_verdient_excuus__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

  • Case1056

    De Voorbeeldbrief;
    Beste mensen,
    Prachtig dat jullie goede doelen steunen, mijn complimenten daarvoor. Maar graag wil ik jullie er op wijzen dat Wakker Dier werkelijk geen goed doel is. Ik wil dan ook nadrukkelijk bezwaar maken tegen het doneren van geld aan deze organisatie.
    Wakker Dier komt niet op voor beter dierwelzijn, maar zet veehouders zo in de hoek dat zij juist niet meer goed voor hun dieren kunnen zorgen. Gebruik van medicatie en medische hulpmiddelen komt onder lobby van Wakker Dier steeds verder onder druk te staan, waardoor men op den duur bij een ziek dier machteloos staat.
    De kostprijs door verregaande wet- en regelgeving onder lobby van deze organisatie wordt voor veehouders zo hoog, dat zij moeten besparen in plaats van kunnen investeren in dierwelzijn en worden gedwongen tot schaalvergroting, waar Wakker Dier juist zo op tegen is (hoe tegenstrijdig werkt ze dus!).
    Verder is Wakker Dier zorgwekkend goed in het verdraaien van feiten. Een paar weken geleden nog bijvoobeeld kopte zij 'veehouders gebruiken productieverhogende hormonen' terwijl strikt verboden zijn in de EU en hier streng op gecontroleerd wordt. Wat zij bedoelen is dat koeien met vruchtbaarheidsproblemen worden geholpen met een (eenmalige) hormoonbehandeling, net zoals bij vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen gebeurt. Een heel ander verhaal.
    Van harte wens ik dat u de donatie aan Wakker Dier per direct herziet.

  • maatje 1904

    Wat een verstand als we het met zijn allen doodzwijgen is het zo afgelopen met de herrie

  • l coumans

    zo denk ik er nog steeds over Maatje 1904

  • alco1

    En ik denk juist dat het 'doodzwijgen' de oorzaak is van alle 'herrie'.

  • l coumans

    alco 1 beste man vorige week uitzending duitsland stern tv over billigeier via de code 17 nederlandse bedrijven benaderd om hun zegje tedoen en de kippen filmen niemand van de pluimveehouders gaf toestemming .. toch een gemiste kans

  • alco1

    @ coumans. Praat je je zelf nou niet tegen?
    Geen toestemming geven is toch doodzwijgen, met alle gevolgen van dien en dat noem jij ook een gemiste kans!!

  • l coumans

    alco dat heeft niks met doodzwijgen temaken is kop nog dieper in het zand steken

  • sjang

    Probeer het positieve eruit te halen: De grootgrutters laten zich niet meer bang maken door WD. Ze gaan gewoon hun gangetje en de consument laat zich ook niet voorschrijven wat ze kopen.
    Ik vind dit een goede ontwikkeling. Ik heb altijd gezegd dat hoe meer WD of aanverwante instanties actie voeren, hoe meer weerstand ze ook krijgen. Dit is vergelijkbaar met teksten of foto's op pakjes sigaretten. In het begin zie je wel, maar na verloop van tijd weet je nog niet meer dat er waarschuwingen op staan, zo gaat dat ook met de campagnes van WD en aanverwanten.
    Postcodeloterij: geef ze nog enkele miljoenen, dan kunnen ze zich zelf te grave actie voeren.

  • koestal

    Wakker Dier heeft zich zelf al suf geluld !

  • heijden8

    als jullie willen weten hoe het spel
    in elkaar zit informeer maar bij de ZLTO
    zal alles duidelijk worden
    groetjes n produsent

  • wienbemelmans

    laat Frits van Eerd maar lekker de goedkope kip verkopen
    hij heeft tenminste kloten,en laat zich niet gek maken
    door een paar idioten.

Laad alle reacties (46)

Of registreer je om te kunnen reageren.