Pluimveehouderij

Nieuws 1996 x bekeken 26 reacties

Pluimveehouderij start ei-campagne

Epe – Onder de naam 'Het is altijd weer voor een ei' wil LTO/NOP volgend jaar maart een campagne starten om consumenten te bewegen meer eieren te eten. Dat verklaart Jan Willem Lagerweij, vakgroepvoorzitter pluimveehouderij van LTO-Noord.

Een reclamespot wordt uitgezonden net voor of na het weerbericht van RTL 4 en verschijnt digitaal op de website weeronline, ook van nieuwsbedrijf RTL. Er wordt vooral ingegaan op het punt dat eieren gezond zijn en veel minder bijdragen aan een hoog cholesterolgehalte in het bloed dan veel mensen denken. Van dat imago wil de sector af en het is ook wetenschappelijk bewezen dat dit beeld niet klopt, betoogt Lagerweij.

De start van de campagne wordt gefinancierd met geld dat sinds eind 2013 nog in de kas van het productschap zit. Vanaf volgend jaar is het de bedoeling dat via brancheorganisatie van de pluimveehouderij, Ovoned, pluimveehouders en pakstations weer collectief meebetalen aan ei-promotie, tot maximaal €600.000 per jaar in totaal. Krijgt Ovoned geen algemeen bindend verklaring om de financiering te regelen, dan is het de bedoeling om het via IKB-ei te regelen. Daar is 90 procent van de boeren bij aangesloten. LTO/NOP wil nauw samenwerken met stichting 'Blij met een ei' die zich vooral richt op sectorpromotie.

De campagne 'Ei love you' die tot eind 2013 liep heeft er toe geleid dat in vier jaar tijd de consumptie van eieren steeg van 185 stuks per hoofd van de bevolking tot 195 eieren op jaarbasis. Lagerweij gelooft daarom in het nut van een campagne en is van mening dat het mogelijk is de eierconsumptie verder te verhogen. Lagerweij: "Op de twee informatie-avonden die we hebben georganiseerd, reageerden pluimveehouders positief op het plan."

Laatste reacties

  • bertes

    nu ook voor de varkensboeren; LTO

  • Wim Toornstra

    Nee Bertes de varkenshoudrij in NL is door de LTO al lang en breed opgegeven.

  • l coumans

    als er dan nog maar eieren zijn!!!

  • Cokie

    Ik zet zelf wel een advertentie in de plaatselijke krant om mijn eieren aan de man te brengen. heb geen zin om reclame te maken voor kooi of scharrel. die hebben namelijk zelf de huidige malaise veroorzaakt.

  • Hbouma

    Er wordt ook geen reclame gemaakt voor kooi of scharrel, maar voor een ei wat gezond is, dus ook voor jouw ei.

  • Tonnis

    Meneer cookie, en ik wil geen reclame maken voor bio en vrije uitloop eieren, want eieren van kippen die bij weer en wind naar buiten moeten daar moet ik niets van hebben.

  • maartje gussinklo

    #cookie, volgens mij is het belangrijk om het NEDERLANDSE ei te promoten. De consument bepaald zelf wat hij eet, dat hoeven wij niet te bepalen. De tijd om allemaal voor ons zelf te promoten is geweest. Met samenwerking bereiken we meer mensen, maar dan moeten we wel zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan. Vergeet niet dat alle NGO's dankbaar gebruik maken van de huidige verdeeldheid in onze sector. Met 1 geluid moeten we naar buiten komen of zoals de mmmEggies zeggen; zij aan zij, samen sterk voor het Nederlandse ei!!!

  • l coumans

    beste Maartje in welk land wil je de eieren verkopen?????

  • J.Odink

    Voor alle duidelijkheid: De nieuwe reclamecampagne is NIET alleen van LTO/NOP. Het initiatief komt vanuit OVONED en wordt gedragen door NOP en NVP. Niet geheel onbelangrijk: ook vertegenwoordigers vanuit de eierhandelaren zitten aan tafel en zijn vol lof over de nieuwe slogan: Het is altijd weer voor een ei!

  • Cokie

    Meneer Tonnis, ik vraag u ook niet om reclame te maken voor bio en vrije uitloop. Mevr. Gussinklo , de consument mag zeker zelf bepalen wat zij eet. Mag ik zelf bepalen wat ik de consument probeer te laten eten?
    En de tijd van samen is definitief voorbij, in een verdringingsmarkt heb je geen collega's maar alleen concurrenten. Je kan met dure reclame campagnes de consument in Nederland wel 10 eieren per jaar meer laten eten maar dan wordt er voor 20 eieren uitgebreid , en niet door de gemiddelde pluimveehouder maar door een handvol eierbaronnen.
    En ik heb geen zin om daar aan mee te betalen.

  • zon

    Er is altijd een trend van meer of minder eieren eten.
    Je kunt niet zeggen dat dat een effect is van de promotiecampagnes.
    Bewezen is dat zeker niet,misschien eerder toeval.

    Ik ben tegen collectief betalen voor iets wat ik niet wil en ook geen collectief belang dient.

    Een eerder poging om vrijwillig geld op te halen voor promotie(jaartje geleden) is mislukt.

    Dat geeft toch al duidelijk aan hoe de pluimveehouder erover denkt.

    Waarom moet dat er nu toch doorgedrukt worden?

  • maartje gussinklo

    #8 om te beginnen in ons eigen land. Het is toch te gek dat de supermarkten buitenlandse eieren verkopen en de voedingsindustrie ook eieren van buiten Nederland gebruikt? Uiteraard gaat het gros voor export naar het buitenland, maar dit wil niet zeggen dat we moeten pleiten voor het Nederlandse ei in de Nederlandse supermarkten en voedingsindustrie

  • maartje gussinklo

    #cookie, uiteraard staat het je vrij om te zeggen wat je wil en te steunen wat je wil. Ik ben het oneens met je stelling dat de tijd van samenwerken voorbij is. Juist in deze tijden is samenwerking en bundeling gewenst, maar dan wel op een goede basis en uitgangspunt.

  • l coumans

    Beste Maartje samenwerken wil men alleen in slechte tijden , als er goud teverdienen valt gaat men over lijken

  • PluimveeBrabant

    Cookie ziet het goed, weggegooid geld tot de dag dat NL zelfvoorzienend is, dan pas heeft het invloed op de prijzen. Nog eventjes wachten dus.

  • bankivahoen

    Geld verzamelen om te zorgen dat de retail het ei als goud kan verkopen en zelf met een fooi afgescheept worden, dacht het niet !

  • pluimpje

    Promoten van het nederlandse ei (in Nederland en verder) is een collectief belang! Voor de sector een beter imago. Voor de consument een gezond produkt (kooi/scharrel/uitloop/bio). Voor de burger, want het zorgt een ieder geval voor een plus van het BNP!
    Om je daarbovenop extra te onderscheiden is ondernemen!

  • trijnie

    Een goed initiatief en mooi dat het voor het ei in het algemeen is. En de keuze maakt de consument zelf wel als hij voor het schap staat.
    Ik hoop dat het in de reclame benadrukt wordt dat het om eieren van eigen bodem gaat , dat moet toch te zien zijn op de doos.
    Ook hoop ik dat er lekkere recepten te zien zijn, want je kunt zoveel meer dan dat gekookte eitje bij het ontbijt.
    Ik wens jullie veel succes!

  • Zents beheer

    Waarom doen wij zeker mee?
    1. Het gaat hier om promotie van het ei in het algemeen, dus ook de onze.
    2. Promotie heeft zeker zin en moet je meten op de middellange termijn. Eerlijke uitleg (zie nieuwe blijmeteenei website) en openheid naar buiten toe wordt opgepikt. Dat merk je nu al. Een ei wordt weer 'sexy'. Was vroeger het item cholesterol en salmonella , nu is het vitamine, slank lekker en duurzaam.
    3. Het kost relatief heel weinig, 200 euri's voor een heel jaar.
    4. En als laatste maar zeker zo belangrijk : het werk wordt veelal gedaan door vrijwilligers die zelf ook veren hebben. Dus mijn bijdrage levert uiteindelijk veel meer op, anders gezegd : wanneer we niet bijdragen zijn ze vleugel lam en kunnen ze niet vrijwillig voor ons aan de slag!

  • Tonnis

    Wij doen ook mee.

  • maartje gussinklo

    Mooi gesproken Zents Beheer! Het ligt aan de ondernemer zelf of hij geschikt is om samen te werken. En dit moet mogelijk zijn in slechte, maar zeker ook in goede tijden.

  • zon

    Of ze reclame maken moeten ze zelf weten,maar dan ook op kosten van de clubs die dat willen,NOP EN NVP.

    Met Diergezondheid heeft het niks te maken dus het mag niet in de IKB.
    Ondernemers op kosten jagen die geen lid willen zijn van eerder genoemde clubs.
    Zeer arrogant allemaal.

  • gerjan slingenbergh

    Als er meer eieren worden geconsumeerd wil dat nog niet zeggen dat er
    een beter rendement komt voor de pluimveehouder. Bij de LTO/NOP gaat men er vanuit dat meer eieren ook meer winst oplevert. Het gaat om de marge en niet om het aantal. Bovendien vind ik dat als supermarkten die over het algemeen de grootste winstmarge pakken, de reclames voor landbouwproducten (grondstoffen) moeten betalen.

  • bankivahoen

    Zo is het maar net Gerjan@ !

  • alco1

    @bankivahoen. Wat Gerjan zegt weten en onderschrijven we allemaal wel. Maar hoe verander je dit???? Ja productie verminderen, maar hoe??? Geef werkbare oplossingen. Mensen naar de mond praten gebeurd al genoeg in de politiek, maar daar wordt ook bijna alles op zijn beloop gelaten.

  • bankivahoen

    De oplossing komt vanzelf als je maar lang genoeg wacht en hoopt dat je collega eerder omvalt voordat je zelf aan de beurt bent alco@ ! Pas dan heb je een kans dat je iets meer gaat krijgen als de kostprijs. Maar goede prijzen komen er de eerste jaren echt niet , want import van buiten de EU staat te trappelen om het gat in te vullen. Een werkbare oplossing kan ik je wel geven, als je een dikke boterham wil verdienen verhuis je naar China en ga je daar kippen houden , succes gegarandeerd zonder financieel risico te lopen.

Laad alle reacties (22)

Of registreer je om te kunnen reageren.