PluimveeNieuws

Campagne tegen ‘plofkip’ bij Keurslagers

Amsterdam – Wakker Dier begint donderdag een nieuwe campagne om de zogenoemde plofkip uit de winkel te krijgen. Na de supermarkten zijn nu de Keurslagers aan de beurt.

Vlees bij de Keurslager komt niet per se van dieren die een goed leven hebben gehad, al denkt de consument dat wel vaak. “Iedere aangesloten slager mag zelf bepalen welk vlees hij verkoopt. De overkoepelende Vereniging van Keurslagers stelt namelijk geen aanvullende eisen aan dierenwelzijn”, aldus Wakker Dier.

Een deel van de Keurslagers verkoopt nog plofkip en ander industrievlees, weet Wakker Dier. Bij de slagers met een Keurklassecertificaat zit het wel goed. Bij de andere aangesloten slagers raadt Wakker Dier aan vlees met een welzijnskeurmerk te kopen.

Wakker Dier strijdt al langer tegen de verkoop van onder meer plofkippen. Vorige maand beloofde supermarktketen Jumbo om de plofkip in de ban te doen.

De Vereniging van Keurslagers zegt in een reactie dat de campagne “geen recht doet aan de duurzaamheidsslag die de ambachtelijke slagers aan het maken zijn”. Wakker Dier heeft in sommige gevallen overigens wel gelijk, aldus de vereniging.

Volgens een woordvoerder denken ambachtelijke slagers op het gebied van kip, vlees, vleeswaren en andere bereide producten echter ook aan het milieu en voedselveiligheid. “De campagne verbaast ons, ook al omdat Wakker Dier weet dat ambachtelijke slagers keurmerken zoals Beter Leven van de Dierenbescherming niet kan voeren omdat zij geen voorverpakt vlees verkopen. De klant heeft de keuze bij de slager en kan vragen om verantwoord vlees.”

Beheer
WP Admin