PluimveeNieuws

Franse kippenbedrijven verenigen krachten

Parijs – Het grootste Franse kippenbedrijf LDC en de agrarische coöperatie Sofiprotéol gaan een strategische alliantie aan om hun positie op de kippenmarkt in Frankrijk en elders in Europa te versterken.

In dat kader neemt LDC een zestal kippen- en kalkoenenbedrijven over van Sofiprotéol. Dat bedrijf verwerft op zijn beurt de niet-pluimveegerelateerde voeractiviteiten van LDC, terwijl het ook een marginaal aandelenbelang en een bestuurszetel in het beursgenoteerde LDC verkrijgt. Bovendien gaat LDC de kennis op het gebied van genetica en dergelijke van Sofiprotéol – dat in Nederland een belang heeft in Hendrix Genetics in Boxmeer – verder verwaarden.

Dat hebben beide ondernemingen vrijdag na sluiting van de beurs in Parijs meegedeeld. Doel is vooral de binnenlandse markt te heroveren en de invoer van kip en kippenproducten op de Franse markt terug te dringen en tegelijk de internationale positie van LDC te versterken. Frankrijk voerde begin jaren negentig slechts 8 procent van de binnenlandse kip- en kalkoenconsumptie in, dat is inmiddels opgelopen tot 42 procent. ”Wij geven met deze samenwerking een sterk signaal af aan de Franse pluimveewereld”, aldus topman Denis Lambert van LDC.

Met de deal brengt LDC het aantal productielocaties op 44, waarvan vier in Polen en de rest in Frankrijk. De kippengigant zal de komende vijf jaar in totaal €100 miljoen investeren in de nu verworven fabrieken. Daarvan liggen er vijf in Bretagne, het grootste pluimveegebied van Frankrijk, dat juist de laatste tijd is getroffen door de inkrimping van Groupe Doux en het faillissement van Tilly-Sabco. Die vijf Bretonse kippenbedrijven van LDC worden samengevoegd onder een nieuwe noemer, Société bretonne de volailles (SBV).

Sofiprotéol, dat oorspronkelijk uit de wereld van de oliehoudende gewassen afkomstig is maar zich heeft ontwikkeld tot een coöperatieve onderneming met vele gevarieerde activiteiten, verkoopt haar pluimveeproducten via dochterbedrijf Glon-Sanders vooral aan afnemers in de fast food en horeca. LDC voert een aantal eigen merken, waaronder Maitre Coq, die vooral in de grote Franse winkels worden afgezet. LDC kan door de alliantie met name zijn positie op de markt voor de horeca en fastfood, zoals McDonald’s en Burger King, versterken en hoopt daarmee in dat segment een speler van Europees formaat te worden. Sofiprotéol kan op zijn beurt een sterkere positie opbouwen op de veevoermarkt via zijn dochterbedrijf Sanders.

LDC draaide in het laatste boekjaar een omzet van €3,02 miljard. Sofiprotéol kwam vorig jaar op €7,3 miljard, waarmee het tot de grootste agrarische coöperaties in Frankrijk behoort. De bedrijven stellen impliciet dat de alliantie geen gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. Bepaalde elementen van de overeenkomst moeten nog wel worden voorgelegd aan de ondernemingsraden en aan de Franse dienst voor de concurrentie.

Beheer
WP Admin