Pluimveehouderij

Nieuws 3195 x bekeken 14 reacties

'Jumbo stunt weer met plofkippen'

Amsterdam - Volgens Wakker Dier stunt Jumbo weer met de verkoop van plofkippen.

Om extra klanten te winnen, is Jumbo bezig om bij vlees en kip de 'laagste prijsgarantie' in te voeren. Dit beleid staat haaks op de recente boodschap van de supermarkten dat zij duurzamere kip willen gaan aanbieden en actief hun best zullen doen om het aandeel diervriendelijkere kip in de winkel te vergroten. Met de laagste prijsgarantie stimuleert Jumbo de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. Boer en kip zijn hiervan de dupe, aldus Wakker Dier. De actiegroep zegt verbaasd en teleurgesteld te zijn over de plofkipaanbiedingen van Jumbo.

In september vorig jaar beloofde Jumbo nog duurzamere kip te willen aanbieden en zijn best te zullen doen om meer diervriendelijke kip te verkopen. Plofkippen zijn kuikens die in zes weken worden vetgemest tot een gewicht van bijna 2,5 kilo.

Volgens Wakker Dier is Jumbo, na Albert Heijn, de grootste verkoper van plofkippen in Nederland. De dierenwelzijnsorganisatie roept Jumbo via Facebook Jumbo op om te stoppen met de leugens en zijn belofte na te komen, meldt ANP.

Laatste reacties

  • hvhvof1

    Prima Jumbo,die lekkere BOF kippen,alleen wel erg dat wakker dier teleurgesteld is!!!!!!! Kijk is de spiegel wakker dier over leugens vertellen!!!

  • jordi 1455

    wakker dier is nooit tevreden over wat wij doen.

  • alco1

    Jumbo heeft waarschijnlijk markt onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat de consument niet meer gelooft in de anti propaganda praatjes van Wakker Dier.

  • schoenmakers1

    de bofkip is het duurzaamst van alle vleeskuikens, zeer goede zet van jumbo

  • Derksfourage

    Ja, maar ondertussen wordt er wel gestunt met het goede voedsel wat wij produceren ..... dat hoeven we toch helemaal niet toe te juichen ?

  • politiek

    VERZOEK VAN STAATSSECRETARIS DIJKSMA
    Vandaag gedaan tijdens debat voedselveiligheid/schandalen.
    Ieder die denkt dat er iets in de voedselketen komt voor een prijs waar je niet duurzaam,eerlijk en veilig voor kan produceren , die zou daar melding van moeten maken. Ofwel de producenten moeten de eigen controleurs worden.
    De handschoen ligt nu dus ook zeer duidelijk bij de boeren zelf. !
    Reageer je niet , dan kun je dus ook doodgewoon een correct product leveren , met voldoende winstmarge , voor de prijs zoals die bij de super in de schappen ligt. !



  • gjcamps

    Er zijn wel meer producten die omwille van marktdruk of speciale acties onder kostprijs aangeboden worden. Dit is vrije markwerking die volgens europa en WTO zelfs verplicht is anders is er sprake van kartelvorming. Mobieltjes krijg je gratis bij een abonnement, franse auto's leggen ze ook geld op toe, etc. Supermarkten adverteren altijd met lokkertjes, de prijs zegt niets over hoe het dier in dit geval geleeft heeft. Doel van Jumbo is een volle winkelwagen met een totaal prijs waaraan ze zeker wat overhouden.

  • pdenh1

    Het zal duidelijk zijn, dat de actuele wijze van braadkuiken mesten niet plotsklaps te veranderen is. Zulks heeft tijd nodig. Men zal zich wel op de troekomst moeten richten en de vraag stellen, welk braadkuiken willen wij.
    , Wij pleiten voor een neoscharrelvleeskip, afgekort NSVkip. Waaraan moet deze NSVkip anno 2018 voldoen om aan de eisen van consumptiewaardig, duurzaam. dierenwelzijn, milieu, volksgezondheid e.d. te kunnen voldoen.
    Deze NSVkip groeit in 8 weken naar 2 kilo, heeft scharrelruimte en uitloop ,
    krijgt uitgebalanceerd voeder zonder antibiotica, heeft een voederconversie van 2, levert vast smakelijk vlees, is concurrerend in prijs met varkens-en rundvlees, kortom heeft de totale sympathie van de hele keten van pruducent naar consument en laat alle adjectieven van plof, bof, bio, ster e.a.achter zich.
    Wellicht heeft de NVSkip dan de toekomst!.

  • bertes

    het zijn vega-mensen, van wakker dier. die zullen nooit mijn belangen behartigen. maar als ik de verhalen lees van boeren, dan denk ik; is dat wel om blij van te worden. de meeste boeren willen alleen maar goedkoop. veel veel veel, en nog eens vlink meer. topsport in de stallen. het is een keuze.
    alleen boeren die het boeren willen zien als mooi rustig leven. je eigen tijd indelen. en tijd voor een ander. dat lijkt taboe.

  • mazzel1

    @pdenh1: Ieder nederlandse vleeskip heeft scharrelruimte, voer zonder antibiotica, een voederconversie van gelukkig dik onder 2 (Duurzaam en lage milieubelasting), levert smakelijk vlees, is concurrerend en heeft de sympathie van gehele keten tot aan consument behalve wakker dier, PVDD en enkele activisten die denken ons te moeten opleggen wat wij eten. Voor uitloop (risico op AI; zie Lochem op dit moment) en traag groeien (hoge VC; flinke milieubelasting en gebruik van grondstoffen) is er de 1* kip.

  • jenkie

    als niemand ze koopt is het probleem zo opgelost maar het goedkoopste past iedereen (mij in ieder geval wel dus op naar jumbo)
    mvg er b

  • janvandijk

    Mogen we zelf aub kiezen wat we eten en wat we kopen ,
    laat de markt zijn werk doen ,en leg alle producten maar in de winkelschappen
    als ze verkocht worden is er waarschijnlijk toch een markt voor !het is belachelijk dat er bepaalde producten onder dwang van lekker dier niet meer in de winkels komen te liggen! er word altijd gezegd de consument bepaald wat er geproduceerd word ,maar dan moet de consument ook de keuze kunnen maken.! ik laat mijn keuze in ieder geval niet bepalen door die achterlijke wakker dier en pvv aanhangers!!!!!!!!

  • Wb43Ur

    janvandijk je hebt 100 % gelijk we kopen en eten wat we hier zelf
    produceren dan weten we dat het oke is, en we laten die maf kezen
    van wakker dier hun eigen troep eten.

    W.Bemelmans.

  • ed12345

    En wie betaalt zo'n actie van Jumbo ?hier indergeval de vaste leverancier en niet de super dus uiteindelijk is het de boer die het gelach betaalt Toen AH 5%korting op z'n leveranciers toepaste stond het hier met de commentaren vol
    Sorry maar ik zie het verschil niet tussen Jumbo en AH

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.