Pluimveehouderij

Nieuws 3170 x bekeken 15 reacties

GPS: kuikens niet nuchter genoeg bij aflevering

Nunspeet - Kuikenslachterij GPS in Nunspeet heeft zijn leveranciers opgeroepen er goed op te letten dat de kuikens goed nuchter zijn bij afleveren.

Volgens Hans van Egteren, bij de slachterij verantwoordelijk voor de aanvoer, constateert het bedrijf al enige tijd dat kuikens onvoldoende nuchter worden geleverd. Al in november heeft het bedrijf leveranciers een bericht gestuurd daar beter op te letten. Deze week heeft het bedrijf de leveranciers opnieuw een bericht gestuurd.

Volgens Van Egteren zou het kunnen dat vleeskuikenhouders zich er niet van bewust zijn dat er als gevolg van de hoge voergrondstofprijzen meer tarwe in het voer zit dan men gewend is. Door het hoge tarwegehalte is het voer langer onderweg door het maagdarmkanaal. De kuikens moeten minimaal acht uur voor het laden geen voer meer krijgen, aldus het advies.

Als gevolg van het niet nuchter zijn van de vleeskuikens treedt er veel meer vervuiling op wat afkeuring tot gevolg kan hebben. Nekken (2 procent van het levend gewicht) en ingewanden (5  procent) moeten worden afgekeurd.

Andere slachterijen  zeggen zich niet te herkennen in het probleem. Ook bij branche-organisatie Nepluvi zijn geen problemen bekend. "Kuikens moeten nuchter worden afgeleverd. Vooral als koppels in meerdere keren worden afgeleverd is het van groot belang dat vleeskuikenhouders er met hun voerregime goed rekening mee houden", aldus Peter Vesseur van de Nepluvi.

Laatste reacties

  • groot boerdam

    De slachterijen hebben altijd wat te zeuren laten ze de prijs maar eens naar boven doen!!

  • Broederijbrok

    4 uur geen voer is 2% gewichtsverlies.
    8 uur geen voer is dan zeker 4% dat is dan ook van de opbrengstprijs.
    Het is een kwestie van rekenen en betalen.

  • jp.bierema

    Toen ik begon met kuikens mesten had ik een voorlichter die adviseerde me de kuikens veel water te geven de laatste kwart etmaal dat de dieren nog in het hok zaten. Het liefst tussen de auto's door nog even de waterlijnen laten zakken. Het gevolg was dat de vangploeg helemaal wordt ondergescheten door dieren die buikloop lijken te hebben. Dus de kunst is de krop en de maag leeg te hebben op het slachthuis, maar de darmen nog redelijk vol. Wanneer je dan naast je kernvoer veel tarwe wilt voeren, kun je dit beter op de twee of drie voorlaatste dagen flink verhogen (mits we het hebben over zware vleeskuikens boven 2500 gram) en op de laatste dag weer wat minder tarwe in het voerpakket. Of je moet je tarwe (gedeeltelijk) pletten, dan zal de vertering wat sneller gaan.
    Echter, gezonde kippen die flink scharrelen en niet neerploffen (Ja dat kan ook nog WD) zullen toch een beetje maagvulling moeten hebben als ze de auto opgaan anders wordt vangen moeilijker.
    Een oude wijsheid van opoe: Zout in je drinken doen houd vocht vast.

  • vannoord

    Ze halen ze te vroeg op hoor ik soms.....

  • HeinCarien

    Als ik naar het prachtige vrachtwagenpark kijk, wat bij mij iedere keer aan komt rijden, dan denk ik altijd meteen aan onze opbrenstprijs en wat er onder de streep over blijft. ...........................................

  • gdeb

    @vannoord, te vroeg ophalen?? wie vangt ze dan, de chauffeur??

  • vannoord

    @HeinCarien, dat is op het moment bar weinig. Vind ik ook niet fair, de kwaliteit heeft er onder te lijden. De supermarkten zullen toch hun prijzen omhoog moeten gaan doen. Op deze manier blijft er weinig over van het boerenbestand in Nederland.

  • jp.bierema

    @HeinCarien, als er een voertuig rendabel wordt gebruikt is het wel de vrachtauto. Om zekerheid te hebben dat deze op tijd bij mij op het erf staan vind ik het goed ondernemerschap van slachthuizen deze voertuigen op tijd om te ruilen voor nieuw en niet met oud materieel aan te komen kakken. Bovendien hebben we nu nog chauffeurs waar we nog een woordje mee kunnen wisselen, als ze op oud ijzer moeten rijden krijgen we Polen, Roemenen en Bulgaren over de vloer. Dat is toch echt niet wat we moeten willen. Chauffeurs die altijd maar bij nacht en ontij bij de weg zijn en een heel ander (gezins)leven hebben dan wij als pluimveehouder krijgen van mij groot respect. Ga het zelf maar eens 10 jaar lang proberen.

  • egbertmarianne

    Zal wel iets met de carnaval in het zuiden te maken hebben!!

  • Kuykenhouder

    hoe lang zetten jullie ze nuchter dan, 6 8 of 10 uur voor het laden aanvoer vijzels uit?, hoppers leeg laten lopen en dan voermachines uit, wij tussen de 7 en de 9 uur afhankelijk van slachterij/locatie, ben benieuwd?

  • mazzel1

    Regelmatig meegemaakt dat de kuikens uit 1 stal naar verschillende slachterijen gingen. Bij de ene hoor je nooit iets en de andere ligt altijd te zeuren over nuchterheid. Ik zet ze 6 uur zonder voer(pannen leeg) met volop water en licht. De laatste die dan geladen worden zitten dan ondertussen wel 8 uur zonder voer.

  • jp.bierema

    Ik zet tussen 8 en 9 uur voor weglaadtijdstip afhankelijk van de conditie de aanvoer naar de hoppers stop. 5 uur voor het wegladen moeten dan de lijnen volop draaien, dan zijn ze net nuchter aan de slachtlijn. De laatste voerbeurt geef ik ze alleen geplette tarwe bij het kernvoer.

  • keine

    misschien moeten de slachterijen iets meer betalen hoefen de boeren ook niet op het scherpst van de snee te mesten, en inderdaad zit verschil in afkeur bij de slachterijen.

  • HeinCarien

    @keine Dat is wat ik probeerde uit te leggen. Ik ging al steeds meer zelf doen, oa zelf kuikens uitrijden met mijn shovel (15 jaar oud), maar de rek is er meer dan helemaal uit bij mij als pluimveehouder. Vandaar het voorbeeld van het vrachtwagenpark. Heb er nog een: Heb een discussie gehad over €500 en na veel touwtrekken gemiddeld op elk € 250.- (slachterij en ik) Mijn zoon gaat via stoork wat aan de slachtlijn (bij die slachterij) repareren en verwachtte twee dagen werk te hebben en het was uiteindelijk een week geworden. Voor hem vraagt stoork ong € 950 /dag. Ik vroeg hem nog. Zegt daar iemand iets van ? Nee hoor........... geen probleem.

  • probe14

    Gelukkig verdienen slachterijen goed geld. Kunnen ze de leveranciers goed betalen. Wees blij dat je klant (!!!!) goed verdient. Het is vaak de enigste debiteur! Ga er met respect mee om en vraag wat je voor hem kan betekenen.
    Klant is koning, mits hij zich koninklijk gedraagt. Willimpieeeeee.

Laad alle reacties (11)

Of registreer je om te kunnen reageren.