Pluimveehouderij

Nieuws 1435 x bekeken 1 reactielaatste update:21 okt 2013

Vaker gangbare kip in de aanbieding bij supermarkten

Amsterdam - Albert Heijn heeft de gangbare kip (door Wakker Dier consequent aangeduid als plofkip) in de eerste helft van 2013 bijna drie keer meer in de reclame gedaan dan in dezelfde periode in 2012. Met name de kiloknaller-aanbiedingen in de voordeelverpakking, zorgen steeds voor een enorme piek in de verkoop. Dit blijkt uit onderzoek van Wakker Dier en cijfers van marktonderzoekbureau IRI Nederland.

Volgens Wakker Dier staat het vaker stunten haaks op de eerdere verklaring van de supermarktbranche, mede ondertekend door Albert Heijn, dat de supermarkten zullen overschakelen op diervriendelijker kippenvlees. Kip met één Beter Leven-ster was volgens de onderzoekers slechts af en toe in de aanbieding en kip met twee of drie Beter Leven-sterren werd helemaal niet gepromoot in de folder of op de website.

Marktonderzoekbureau IRI heeft voor dit onderzoek de verkoopcijfers van gangbare kip van zeven supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Jan Linders, Deen, EMTÉ, Plus en MCD) op een rij gezet. Deze ketens zijn samen goed voor 65 procent van alle verkochte supermarktkip. Wakker Dier vergeleek deze cijfers met de aanbiedingen van Albert Heijn. Hieruit bleek dat de pieken in de verkoop bijna naadloos aansluiten bij de aanbiedingen met de voordeelverpakking.

In een reactie zegt Albert Heijn alle Bonusacties van dit jaar te hebben vergeleken met dezelfde periode in 2012, meldt Distrifood. "Onze conclusie uit deze vergelijking is dat het aantal acties met de reguliere kipfilet voordeelverpakking dit jaar niet meer is dan in 2012. We hebben er dit jaar ook bewust voor gekozen de kipfilet voordeelverpakking niet in de Hamsterweken aan te bieden. Daarnaast hebben dit jaar drie keer zoveel acties plaatsgevonden met scharrel- of biologische kipproducten als in 2012."

Door het uitgebreide duurzame kipassortiment is Albert Heijn de grootste scharrel- en biologische kipverkoper van Nederland. Van al het in Nederland verkochte scharrel- en biologische kippenvlees wordt vijfenzeventig procent bij Albert Heijn verkocht, aldus AH. Volgende week komen daar nog eens vier nieuwe kipproducten met twee sterren van het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming bij.

Eén reactie

  • alco1

    Ja Retail, dit komt ervan als je ze één vinger geeft. Dan willen ze meteen de hele hand, of beter gezegd, de baas spelen. Je moet ze gewoon uitlachen en durf tonen tegen onrechtmatige aantijgingen.

Of registreer je om te kunnen reageren.