Pluimveehouderij

Nieuws 922 x bekeken

PPE wil communicatiecampagne over vleeskuikenhouderij

Zoetermeer - Het Productschap Pluimvee en Eieren bezint zich over een communicatiecampagne om de duurzaamheidsaspecten van de verschillende huisvestingssystemen in de vleeskuikenhouderij voor het voetlicht te krijgen.

Dat bevestigt Pascalle de Ruyter, hoofd communicatie van het Productschap. In welke vorm de campagne zal worden gegoten is nog niet duidelijk. "We willen onze eigen weg kiezen en onze eigen boodschap verkondigen. Het zal dus zeker niet alleen maar reageren zijn op de plofkipcampagne van Wakker Dier", aldus De Ruyter. De boodschap zal ook zijn dat duurzaamheid meer is dan alleen dierenwelzijn. "Ook de milieuaspecten, de diergezondheid, de voedselveiligheid en de economie van de houderij horen bij het duurzaamheidsverhaal."

Uit onderzoek van Livestock Sciences van Wageningen UR blijkt dat het niet objectief is aan te geven welk houderijsysteem voor vleeskuikens het beste scoort op al deze  aspecten van duurzaamheid. De onderzoekers bekeken de reguliere houderij, scharrel binnen, scharrel met uitloop en de biologische houderij. Ook de systemen waarvan het eindproduct onder merk in de winkel ligt (Volwaard, Puur en Eerlijk en Gildehoen) zijn meegenomen.

De verschillende systemen blijken alle hun eigen sterke punten te hebben. Zo scoren de gangbare systemen goed op voedselveiligheid en het besmettingsniveau met salmonella en compylobacter, maar weer minder op het gebied van welzijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.