Pluimveehouderij

Nieuws 2038 x bekeken 6 reacties

Kipconsumptie stijgt

Zoetermeer – De huishoudelijke aankopen van kip in Nederland zijn in het tweede kwartaal gestegen met 2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal in 2011, gemeten naar volume. De bestedingen aan kip stegen met 2,3 procent. Deze cijfers heeft het Productschap Pluimvee en Eieren bekendgemaakt tijdens de vergadering van de sectorcommissie pluimveevlees.

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau GfK. Uit de gegevens blijkt verder dat de aankopen van roodvlees daalden met 1,5 procent in volume ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De bestedingen daalden met 0,8 procent. De huishoudelijke aankopen van varkensvlees daalden met 8 procent in volume; die van rundvlees met 7,5 procent. Aan varkensvlees besteedden de consumenten 9,3 procent minder. Voor rundvlees is dit cijfer 0,8 procent.

De cijfers zijn opmerkelijk. Pluimveevlees ligt de afgelopen maanden nadrukkelijk onder vuur, door de plofkipcampagne van Wakker Dier. Tot nog toe heeft dat kennelijk weinig effect op het aankoopgedrag van de consument. Wel zijn de aankopen van kalkoenvlees met 6,6 procent in volume gedaald en in waarde 4,3 procent.

Marktonderzoeker Paul Westra van het Productschap Vee en Vlees denkt dat de verschuiving in het aankooppatroon van de consument toch vooral te maken heeft met de matige economische situatie. Kip is toch al gauw een euro per kilo goedkoper dan varkensvlees.

Westra wijst er op dat er voor de roodvleessoorten wel compensatie is in de vorm van stijgende verkopen van gemengde vleesproducten (hamburgers en dergelijke) en gehakt. In volume stegen de gemengde vleesproducten met 3,6 procent; in waarde met 4,1 procent. Gehakt pluste in volume met 2,0 procent en de bestedingen stegen met 6,4 procent. Ook dit zou kunnen wijzen op de voorkeur van de consument voor goedkopere vleesproducten.

In slagerskringen wordt wel gewezen op de risico’s van berenvlees dat kwalitatief (stinkers) minder zou zijn en daardoor afzetdaling van varkensvlees zou kunnen veroorzaken. Volgens Westra is dat met de gegevens van GfK niet aan te tonen.

Laatste reacties

  • gerjan slingenbergh

    De kipconsumptie is gedaald, er is alleen voor minder vlees meer betaald.

  • B bob

    Het productschap houd van het verdraaien van de waarheid Gerjan. Goed opgemerkt dat er minder kip gegeten word . Wat zal de reden zijn dat er wel meer geld is uitgegeven aan kippenvlees als je ziet dat de prijzen van plofkip extreem laag zijn en veel van die troep in de afvalemmer verdwijnt. Zou de bewuste consument gaan voor verantwoord geproduceerd ?

  • HvdR

    Er wordt gesteld dat kip aankopen met 2,3 % zijn gestegen *gemeten naar volume*. Hoe je dat vervolgens uitlegt als volumekrimp met prijsstijging is mij een raadsel!
    Per saldo kiest de consument dus onverminderd voor de vermaledijde goedkope plofkip, de emotiecampagnes van Wakker Dier ten spijt :-)

  • joannes

    Het artikel zoals gepubliceerd bij PVE is niet good begrepen of overgenomen:
    http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=sfpjOsHsuOnbPTEcBlBKHG&context=nfMsHsuOnbPTEC
    Hogere prijs leidt tot meer omzet!

  • B bob

    Wakker dier is nog lang niet klaar HvdR dus die smiley van jouw lacht als een Boer met kiespijn. Gegevens over toename van consumptie zijn enorm makkelijk te vervalsen als niemand alle gegevens onder ogen krijgt. Hoeveel van het kippenvlees kwam uit het buitenland en hoeveel kip kwam uit Dierwelzijn stallen.

  • gerjan slingenbergh

    In het officiele rapport staat dat het volume is afgenomen.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.