Pluimveehouderij

Nieuws 925 x bekeken 1 reactie

Afwachtende reacties op stap Unilever

Rotterdam – Unilever stapt over op pluimveevlees met één ster in de producten van Unilever/Unox.

Dat heeft het voedingsmiddelenconcern zondag gemeld aan Wakker Dier die dit bericht verder wereldkundig maakte.
Een einddatum heeft Unilever niet genoemd in zijn brief aan Wakker Dier. Wakker Dier heeft zijn campagne gericht op andere grote bedrijven geïntensiveerd. De campagne richt zich tegen McDonald’s, Olvarit en Struik. Wakker Dier wil dat deze bedrijven ook over stappen op pluimveevlees met één ster.
Producent Plukon reageert afwachtend op het besluit van Unilever. “Wij leveren vlees met één ster aan de retail”, aldus de woordvoerder. “Er zijn contacten met Unilever, maar wij wachten wel af.” Verder wil de woordvoerder niet gaan.
Voorzitter Elly de Kort van de kring vleeskuikenhouderij van de NOP reageert vrij positief op het besluit van Unilever. “Het is een ontwikkeling die niet is tegen te houden”, aldus de Kort. “Misschien dat er nu meer deelnemers komen aan dit segment.” Ze wijst er wel op dat er meer moet worden betaald voor het vlees met één ster. “De bezetting van de hokken is grofweg de helft van de bezetting in de gangbare houderij. Ook is het voor veel bedrijven een probleem om aan de overdekte uitloopeis te voldoen. Dat staat de productieuitbreiding in de weg.” Ze wijst er in dat verband ook op dat de drempel om overte stappen naar één ster-productie voor een vleeskuikenhouder relatief moeilijker is dan voor een varkenshouder.

Eén reactie

  • kiepeboer

    Ben gelukkig geen NOP lid,

Of registreer je om te kunnen reageren.